ההתמכרות שלנו לכלים חד־פעמיים, ובמיוחד לכוסות ולקשיות הפלסטיק שמוגשות לצרכנים בדוכני המזון המהיר ברחוב, היא אחד הגורמים ההרסניים ביותר לסביבה. ביום שישי צוין לראשונה בישראל היום הבינלאומי ללא קשיות, שנועד להעלות את מודעות הציבור לנזק הבלתי־הפיך שגורמים כלי פלסטיק לסביבה. עשרות מסעדות, ברים ובתי קפה שהצטרפו למהלך הציעו הנחות למבקשים את כוס השתייה שלהם ללא קשיות חד־פעמיות.

את היום הבינלאומי ללא קשיות יזמו לפני שבע שנים פעילי סביבה בארה"ב ובבריטניה, ומאז הצטרפו אל הגל ערים ומדינות מערביות רבות. חלק חשוב במאבק של פעילי הסביבה הוא קידום חקיקה תומכת. העיר סיאטל בארה"ב הייתה הראשונה לאסור שיווק כלים חד־פעמיים, ואליה הצטרפו ערים מרכזיות בקליפורניה. גם בבריטניה חוקק חוק להוצאת הכלים החד־פעמיים בתוך עשור.

יוזמת המהלך בישראל היא טניה בירד, דוקטורנטית לביולוגיה ימית ומנהלת המיזם "לא שמים קשים" וקבוצת straw-free Israel. "הקשיות הן סמל למוצר בעל תחליף שמאיים על כל שרשרת המזון שאנו תלויים בה. התחליף העיקרי הוא קשיות נייר שמתכלות לאחר כמה דקות, אבל יש גם פיתוחים של קשיות שתייה עשויות נייר אורז, פסטה, במבוק, זכוכית ועוד.

יום ללא קשיות הוא צעד ראשון, ואנחנו שוקדים על יוזמות חקיקה שנציע לחברי הכנסת ה־21 שתיבחר באפריל", אמרה בירד ל"מעריב".הפלסטיק הוא חומר שאינו מתפרק גם לאחר 500 שנה. שברי המיקרו־פלסטיק שעפים ברוח נאכלים על ידי בעלי כנף ומגבירים את תמותתם, אולם הנזק העיקרי נגרם כאשר הפלסטיק נשטף במי הגשמים לנחלים ולים.

רוב בעלי החיים הימיים מחשיבים את הפלסטיק למזון, נפצעים ומתים ממחלות ומוטציות, וכך נגרמת סכנה מוחשית לשרשרת המזון. מחקרים עדכניים בספרות המדעית מדברים על כך שעד 2050 יעלה נפח הפלסטיק באוקיינוסים על נפחם הכולל של בעלי החיים הימיים.