יותר מ־300 מסעדנים צפויים לסגור במחאה את עסקיהם לערב אחד בעת פסטיבל האירוויזיון שיתקיים בתל אביב באמצע חודש מאי. את היוזמה להשבתה במחאה על היחס שמקבלים המסעדנים מהממשלה, יזמה עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", המאגדת בתוכה למעלה מאלף בעלי מסעדות, בתי קפה, ברים ופאבים, רובם מתל אביב. "בישראל פועלים כ־13 אלף עסקי הסעדה החל מדוכני פלאפל ועד למסעדות יוקרה", ציין אחד ממובילי המחאה, תומר מור, הבעלים של בית הקפה ג'רמייה שבדיזנגוף פינת ירמיהו בתל אביב. לדבריו, "תעשיית המסעדנות במשבר קשה, ואלפי עסקים נסגרים מידי שנה. המסעדנים סופגים גזירה אחרי גזירה".
 
לדבריו, הגזירות על המסעדנים החלו בדרישת רשות המיסים לתשלום מס רטרואקטיבי, שש שנים לאחור, בשיעור של 20% עבור שכר העובדים שהם מבקשי מקלט (מסתננים). "היו מסעדות שקיבלו שומות של מיליוני שקלים, והן אינן יכולות לעמוד בזה", הדגיש מור והוסיף כי גזירה נוספת מתייחסת לחוק הפיקדון שהמדינה חוקקה, במסגרתו נדרשים המסעדנים להפחית 20% משכר הנטו של מבקשי המקלט ובנוסף להפריש עבורם לפנסיה עוד 16% משכר הברוטו: "יש מחסור חמור בידיים עובדות, ומסעדנים נאלצו לשלם יותר במזומן למבקשי המקלט, כדי שיוכלו להמשיך להפעיל את העסק".
 
הגזירה השלישית, שמתסיסה את המסעדנים נכנסה לתוקף בתחילת ינואר, והיא קובעת כי יש לשלם מע"מ גם עבור טיפים שמעניקים למלצרים. "המעסיק צריך לצרף את הטיפים לשכר ברוטו ולשלם גם עליהם מס", הוא ציין עוד – "בעקבות הגזירות, שכר העבודה בענף המסעדנות עלה מ־33% ל־43%, לא נשאר כמעט כלום למסעדנים, ורבים מהם מתקשים לשרוד".
 

לטענת מור, בעוד שבפרסומים הרשמיים של מדינת ישראל, מהללים את עולם הקולינריה הישראלי כחלק מהתיירות – המדינה אינה מעניקה הטבות לענף המסעדנות, בדומה לענפים אחרים בתיירות ואינה מכירה בעבודה במסעדה כעבודה מועדפת, בדומה לענף המלונאות: "אנחנו לא מבקשים כסף אלא הכרה בענף המסעדנות כחלק מהתיירות, שעבודה במסעדנות תהיה מועדפת ושיפסיקו עם הגזירות הקשות על הענף, שבו מועסקים כ־250 אלף בני אדם. המסעדנים עובדים קשה, מבוקר עד לילה, בעסק שהוא כל עולמם והמדינה מקשה עלינו".
 

האירוויזיון, שבמהלכו יגיעו לתל אביב עשרות אלפי תיירים, סיפק הזדמנות למסעדנים לעורר מודעות ציבורית למצב הקשה של הענף ולדרוש מהמדינה לסייע לענף.