אלפים מתושבי אילת, ביניהם חולים, סטודנטים, תלמידים ובני נוער, עובדי מלונות ותעשיית התיירות, עובדי רשות שדות התעופה וחברות התעופה, עובדי העירייה ושלוחותיה, עובדי בית החולים "יוספטל", מרכזי הקניות, חברות, ארגונים וועדי עובדים, הפגינו היום (שלישי) באילת כנגד סגירת שדה דב.

במסגרת השביתה, הלימודים הושבתו מהשעה 11:00 בבוקר, בגיבוי פורום ההורים העירוני ובניגוד להוראת משרד החינוך. עשרות משאיות, כלים כבדים ומוניות סגרו את הכניסות לעיר בכביש 90 וכביש 12, ועשן שחור וסמיך היתמר על רקע שריפת צמיגים. השבתת העיר אילת בתמיכת ההסתדרות כללה גם הפסקת תנועת הטיסות והאוטובוסים למשך מספר שעות וסגירת מעברי הגבול טאבה ועקבה.

גם יאכטות אילת יצאו הבוקר במשט מחאה מהמרינה לאורך המפרץ. בזה אחר זה עלו לבמה ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, מנהל בית חולים "יוספטל" – ד"ר אלדר ברקוביץ, יו"ר התאחדות מלונות אילת – ליאור מוצ'ניק, אריאל יעקובי – יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, יו"ר הסתדרות המרחב – אבי אזולאי, יו"ר סניף הליכוד באילת – ברוך קבלו, תושבי העיר, חולים ובני נוער וסיפרו על ההשלכות הקשות של סגירת שדה דב. הם ותושבי העיר כולם קראו לראש הממשלה לדחות את סגירת שדה דב במספר חודשים, ולאפשר לכנסת החדשה לפעול למציאת חלופה ראויה בתל-אביב.


מחאה באילת. צילום: דוברות עיריית אילת


"הזעקה הנשמעת היום מדם לבם של תושבי אילת תהיה חלק מפעולה מתגלגלת שתכלול כבר מיום ראשון הקרוב (17.3), אוהל מחאה שנקים בשדה דב, שם נשבות רעב ונגיע עד לסגירה הרמטית של העיר", אמר ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, והוסיף: "תושבי אילת אינם שקופים. שדה דב הוא צינור החמצן לעיר, וההחלטה לסגור אותו היא החלטה הזויה חסרת רגישות, שתפגע קשות בעיר אילת".


ד"ר אלדר ברקוביץ, מנהל בית החולים "יוספטל", אמר: "סגירת שדה דב נראית כמו תסריט הזוי שלא יכול להתקיים. רופאים ראשונים שמגיעים לאילת לתת לנו שירות מודיעים שהם לא יבואו יותר לאילת. המשמעות היא שגם השירותים שאנחנו יודעים לתת היום יצטמצמו בצורה משמעותית וניכרת. זאת מכת מחץ לבריאות באילת". 
 

עוד כחלק מהמחאה היום חסמו לתנועה, מאות מתושבי חבל אילות וערבה דרומית, את צומת קטורה על כביש 90 לכיוון אילת, את צומת יטבתה ואת צומת שדה התעופה אילת ע"ש רמון. בין המפגינים, ראש המועצה חנן גינת שאמר: "בסגירת שדה דב יש התעלמות מוחלטת מאלפי אנשים וילדים שחיים בדרום המרוחק של הארץ, מהצרכים המידיים והחיוניים שלהם, של אנשים שבחרו לגור באזור בו אף אחד אחר לא  מוכן לגור, שבחרו ליישב את הפריפריה
של הפריפריה, למרות הקשיים, ועומדים לשלם על כך ביוקר".

שדה דב. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

 

מעל ל-800 אלף נוסעים פוקדים את שדה דב מידי שנה ולקיבולת הזו, מסכימים כל גורמי התעופה - אין פתרון. לדעת מומחי התעופה, בשל רפורמת השמים הפתוחים, כבר היום, נתב"ג קורס תחת העומס ובשנת 2020 יגיע לקיבולת שיא. רשות שדות התעופה מודה, כי הקצאת טיסות לאילת תצטרך לבוא על חשבון הפעילות הבינלאומית.


לדעת המומחים, סגירת שדה דב תביא לירידה של עד 40% במספר הטסים לאילת, בשל הירידה המשמעותית בתדירות הטיסות, התייקרות מחירי הכרטיסים, הארכת משך ההגעה וירידה ברמת השירות. כשמדובר בתיירות, אילת צבועה כחול לבן. 84% מהנופשים בעיר הדרומית הם ישראלים. עליהם מבוססת כלכלת העיר וזהו מנוף הצמיחה שלה. אלא שבשל כל הסיבות שלעיל, הישראלים כבר לא ירצו להגיע לעיר. מי שיגיע לנתב"ג, יבחר לטוס לחו"ל.

לאלפי חולים אילתים, הנזקקים לטיפול באחד מהמוסדות הרפואיים במרכז הארץ – לא תהיה ברירה. זאת לא רק בגלל שבית החולים "יוספטל" אינו מסוגל לתת מעטפת רפואית מלאה לתושבי אילת, אלא כיוון שבבית החולים מועסקים רופאים מומחים ממרכז הארץ.

במידה ושדה דב ייסגר, החשש הוא שאותם רופאים יחפשו מקומות עבודה אחרים כדי לא לעבור את הפרוצדורה הארוכה והמסורבלת בדרך לאילת וממנה. כמו הרופאים, יגיבו ודאי גם המרצים באקדמיה המגיעים ללמד באוניברסיטת בן גוריון באילת, באוניברסיטה הפתוחה, באוניברסיטה הימית ובמכללות.


לצד הבקשה לדחות את ההחלטה לסגור את שדה דב במספר חודשים ובכך לאפשר לכנסת החדשה לבחון את העניין, קוראת אילת לראש הממשלה לאמץ את התכנית המכונה 'חלופת חולדאי', המאפשרת פינוי שדה דב ממזרח ובניית כ-8,000 יחידות דיור והשארת מסלול צר ממערב על השטח הסמוך לחוף הים וממילא אסור לבנייה.