בין הייטק לחינוך: הגליל והנגב מהווים במשך שנים אזורים אסטרטגיים של מדינת ישראל. עשרות תוכניות כבר נבנו והוצאו לפועל בניסיון להפריח את האזורים הללו, אך אלו התמקדו בעיקר בסגירת פערים. כעת מציגה קק”ל את “חזון ישראל 2040 – רילוקיישן ישראלי”, שמטרתו להעצים את הגליל והנגב ולהפוך אותם למנועי הצמיחה הכלכליים של ישראל, וזאת תוך שני עשורים.

על פי “חזון ישראל 2040” צפויים להיבנות אזורי תעסוקה איכותית, כמו גם פתרונות דיור הולמים, יושם דגש על חיזוק החינוך, האקדמיה והתשתיות, במטרה למשוך כמיליון וחצי מתיישבים חדשים שיעצימו את הנגב והגליל ויחזקו את ישראל מבחינה כלכלית וחברתית.

קק”ל משמשת מאז הקמתה לפני 119 שנה גוף בעל ראייה אסטרטגית רחבה. “חזון ישראל 2040” גובש במשך תקופה ארוכה אחרי התייעצות עם שורה של מומחים, והוא מצביע על צורך באינטגרטור מרכזי שיניע את כל התחומים יחד כדי ליצור מהפכה אמיתית, שתחילתה בשינוי סדרי העדיפויות הלאומיים.

“ההייטק והסייבר הם חלק מהחזון הציוני החדש”, אומר יו”ר קק”ל דניאל עטר. “90% מהתעשיות עתירות הידע נמצאות בתל אביב וסביבתה, וכדי להפוך את ישראל ל’סטארט־אפ ניישן’ אמיתית אנחנו חייבים להרחיב את הגבולות גם לגליל ולנגב, תוך יצירת מציאות הנשענת על התיישבות, תעסוקה מתקדמת וחדשנית וחינוך למצוינות”.

החזון אינו רק כלי לסגירת פערים, אלא להעצמה שתהפוך את הגליל והנגב לשותפים בפריון הטכנולוגי. על פי ההערכות, עד שנת 2040 תמנה אוכלוסיית ישראל כ־13 מיליון נפש, וכבר כיום ישראל נחשבת לאחת המדינות הצפופות בעולם (מקום רביעי ביחס של קמ”ר לנפש) והמגמה רק צפויה להחמיר. 

כדי לשנות את המגמה מציע “חזון ישראל 2040”, בין היתר, להקים בגליל ובנגב כמה מוקדי אקוסיסטם שימשכו אליהם כ־180 אלף אנשי הייטק: 120 אלף לנגב והיתר לגליל. מעברם של אלו יביא ליצירת מקומות תעסוקה איכותיים בשכר גבוה, שימשכו כמיליון תושבים לנגב וכחצי מיליון לגליל. 

פיתוח טכנולוגי של הגליל והנגב, מאמינים בקק”ל, ימשוך אליהם מתיישבים מישראל ומחו”ל. 400 אלף יחידות דיור יוקמו, 100 אלף יחידות דיור להשכרה, תנועות ההתיישבות בנגב ובגליל יקבלו תמיכה מקק”ל ויובילו לרילוקיישן ישראלי מסיבי בתוך שני עשורים.

כדי לעודד רילוקשיין של תושבים ומפעלים של תעשיות עתירות ידע, ומתוך הבנה שמדובר בעסק שייבחן לאורך השנים בשאלת הכדאיות הכלכלית, יוצעו תמריצים בתחומי המיסוי. כדי למשוך אוכלוסייה לאזור יחוזקו התלמידים באמצעות החינוך הבלתי פורמלי, יוענקו מלגות לסטודנטים שיבחרו ללמוד בגליל ובנגב ולהישאר לעבוד שם, ותתקיים תמיכה במוסדות האקדמיים הרלוונטיים. בשטח, ההצלחה כבר באה לידי ביטוי בעלייה של 10% בזכאות לבגרות בנוף הגליל (נצרת עילית לשעבר) בעקבות הקמת בית קק”ל למצוינות בעיר הצפונית. 

בוני החזון מודעים לכך שרוב האוכלוסייה מעדיפה להישאר באזור המרכז, אם בגלל משכורות טובות יותר או בשל הנגישות, ולכן הכניסו לתוכו גם פתרונות של תחבורה וצמצום מרחקים, חיזוק היישובים ועידוד האוכלוסייה המקומית להישארות בגליל ובנגב ולהקמת ביתה בהם. “אנחנו רוצים להעצים את הגליל והנגב, להפוך אותם לאטרקטיביים מבחינת האוכלוסייה, וליצור אלטרנטיבה שגם תרווח את צפיפות המגורים במרכז”, אומרים בקק”ל, שם מדגישים כי הם בעד “מחיר למשתכן” רק בגליל ובנגב. 

הזדמנות שווה

בסיס החזון מתבסס על הבאת הטכנולוגיה לגליל ולנגב. יושם דגש על הקמת מרכזי הייטק, קמפוסים מדעיים ובניית מרכזי פיתוח חדשניים, לצד השקעה בפיתוח ערים שיהוו מקור משיכה לסטודנטים, יזמים, מהנדסים ומתכנתים מהארץ ומהעולם כולו. הגליל, על פי החזון, יהפוך למעצמה עולמית של פודטק, אגרוטק וביוטק. יוקם פארק תעשייה בגודל של 3,000 דונם במרכז הגליל, שיאכלס תעשיות הייטק מתקדמות ויכלול מרכז מחקר ופיתוח. בנגב יוקמו מרכזי הייטק וסייבר בשיתוף היחידות הטכנולוגיות של צה”ל, שמעתיקות את בסיסיהן דרומה, והתעשיות הביטחוניות.

בנוסף, מתוכננים לקום גם מתחמי עבודה משותפים שישמשו חממה לפיתוח חברות הייטק וסטארטאפים בגליל ובנגב. מרכזי הלימודים, ההכשרה והעבודה יהפכו את קטר ההייטק למנוע הצמיחה של ישראל מחוץ לאזור גוש דן ולמוקד משיכה מרכזי. קק”ל אף תסייע לתושבי האזור להשתלב בעולם ההייטק במסגרת מיזם קק”לטק, שבו יוקמו מרכזי לימוד אקדמיים בתחומי מדעי המחשב והתקשורת וילמדו בהם חיילים משוחררים. פיילוט של המיזם כבר מתקיים בערד יחד עם מייסד קבוצת רד בינת, יהודה זיסאפל.

לצד הלימודים, יוקמו מרכזי הכשרה שיאפשרו לתושבי הגליל והנגב להתברג במשרות הייטק בלי שיצטרכו לחפש עבודה במרכז. בנוסף, תעמיק קק”ל את תמיכתה במכינות הקדם צבאיות, שמטפחות מצוינות בקרב בני נוער ומעודדות מעורבות חברתית ואזרחית. 

בקק”ל מציינים עוד כי להשלמת התמונה תועמק ההשקעה בחינוך, כדי להעניק הזדמנות שווה לכל ילד ולא רק בסיסמאות. עשרה בתי קק”ל למצוינות יוקמו בגליל ובנגב. הראשון בהם, כאמור, כבר הוקם בנוף הגליל. במסגרת בתי קק”ל יוכלו בני נוער ליהנות ללא עלות מסביבת לימודים א־פורמלית, שתכין אותם לעולם המחר. כל זאת בהנחיית מורים פרטיים, מנטורים בוגרי יחידת 8200 ומנחים מגופים מובילים נוספים, חיזוק מקצועות הליבה, והקניית מיומנויות חשובות להצלחה בעולם המחר באמצעות מגוון קורסים טכנולוגיים במדעי המחשב, סייבר, בניית אתרים ועוד. 

חיזוק מצד קק”ל יוענק גם לאקדמיה באמצעות מלגות מורחבות וייעודיות לתחומי ההייטק שישמשו מקפצה תעסוקתית. למוסדות האקדמיים תינתן גם תמיכה פיזית עם הקמת מעונות סטודנטים שימשכו לאזור אוכלוסייה צעירה ואיכותית, ועד סיוע לבניית אגפים והרחבת מוסדות לימוד קיימים. 

“קק”ל, כאינטגרטור מרכזי, תוביל את החזון יחד עם גופים נוספים, ותירתם גם לאתגרים האסטרטגיים שמולם תעמוד ישראל בעשורים הבאים”, מסכם עטר. “נעצים את הגליל והנגב כדי שישראל של כולנו תהיה עד 2040 מלהיבה יותר, חדשנית יותר וחזקה הרבה יותר”.

הכתבה מתפרסמת בשיתוף קק"ל