מכנים אותם "דור ה־Z", "דור הוויי־פיי", "מילניאלס". חושבים עליהם במונחי רשתות חברתיות, אינסטגרם, טיק־טוק. אלא שהשבוע, בעקבות התכנסות ועידת השלטון המקומי לחדשנות (Muni־Expo), שנערכה בגני התערוכה בתל אביב, נוכחנו לדעת שהמציאות עולה על כל סטיגמה. זאת בזכות המיזם המשותף למרכז השלטון המקומי, למפעל הפיס ולמרכז המועצות האזוריות: פרס יחידות הצעירים המצטיינות ברשויות המקומיות על מעורבות חברתית יוצאת דופן בשנת 2019.

לרגל הוועידה הוכרזו השבוע הזוכים בפרס, שנהנו ממענק כספי בהיקף כולל של 150 אלף שקל על פעילותם בתחום המעורבות החברתית. בין השאר זכו צעירי המועצה האזורית נחל שורק במקום הראשון בקטגוריית המועצות האזוריות בשל פרויקט "הכל זהב", שבמסגרתו נרקמה פעילות מרגשת בין ילדי המועצה לקשישים. בקטגוריית המועצות המקומיות זכו צעירי מצפה רמון, שהשיקו את מיזם צאל"ה - פרויקט שבמסגרתו הוסבו דירות של הדיור הציבורי לטובת מגורי סטודנטים, ובכך הוזלו מחירי הדיור באזור. בקטגוריית עיריות זכתה יחידת הצעירים של ירושלים על מיזם כפר הסטודנטים בשכונת גילה, שיצר חיבור מרגש בין הסטודנטים לבין הקהילה המקומית.

המועמדויות לזכייה נבחנו בידי ועדת שיפוט בראשותה של כלת פרס ישראל מרים פרץ. שנים רבות פועלת פרץ למען החברה הישראלית, בין שבתפקידים רשמיים ובין שבעשייה התנדבותית. הוועדה בחנה את הפרויקטים השונים בהתאם לקריטריונים שנקבעו מראש, בהם יצירתיות, חדשנות ומידת ההשפעה של המיזם על הקהילה.

"כבר שנתיים שאני מכהנת כיו"ר הוועדה, ובכל פעם אני נפעמת מחדש מהיופי של הארץ שלנו", אמרה אתמול פרץ בשיחה עם "מעריב־סופהשבוע". "העשייה החברתית של מרכזי הצעירים היא פני הארץ. הם יזמים חברתיים, מרכזי העצמה, מגשרים בין כפר, קיבוץ ועיר. העשייה המבורכת שלהם יוצרת מנהיגות צעירה ומהווה את גאוות המקום. מרכזי הצעירים שותפים למיזמים קהילתיים מבורכים. שלושה צעירים עברו לגור בבניינים במצפה רמון ונרתמו למען הדיירים וחזות המקום. זו רק דוגמה אחת הממחישה את העשייה הרבה. המיזם המבורך של הענקת הפרסים קורה בזכות שיתוף פעולה פורה בין מרכז השלטון המקומי, מפעל הפיס ומרכז המועצות האזוריות. זו גאווה ותקווה גדולה לכולנו".

הפרויקטים שזכו במקום הראשון נהנו מפרס כספי בגובה 35 אלף שקל, בעוד שהמיזמים שהגיעו למקום השני זכו בפרס בגובה 15 אלף שקל. "הצעירים שלנו, דור העתיד, הוכיחו גם הפעם את היצירתיות והחדשנות פורצת הדרך שבקרבם", הוסיף יו"ר מרכז השלטון  המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס. "אני גאה במיזמים הזוכים, שמחזקים את הקהילה, מצמצמים את הפערים החברתיים ומחוללים שינוי ארוך טווח".

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', בירך אף הוא את הזוכים והוסיף: "מרכזי הצעירים מהווים פלטפורמה רחבה לקידום יזמויות, מנהיגות וחוסן קהילתי. לתוכניות המצוינות שמובילים מרכזי הצעירים חשיבות ערכית־חינוכית מן המעלה הראשונה". חג'ג' אף הודה למפעל הפיס על היוזמה וציין כי "הקשר העמוק בין הרשויות המקומיות למפעל הפיס מאפשר השקעה ופיתוח של מיזמי המצוינות". 

"מפעל הפיס משקיע משאבים רבים בקידום מעורבות חברתית ומעודד את רוח ההתנדבות והנתינה בקרב צעירים בקהילה", סיכם יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. "בשנת 2019 נרשם שיא חסר תקדים של כ־30 אלף מלגות לסטודנטים בשיתוף למעלה מ־210 רשויות מקומיות בישראל. המלגות הללו מייצרות מיליוני שעות התנדבות בקהילה, לרווחתם של התושבים. מטרת הפרס היא להוקיר את פעילותן החברתית של יחידות הצעירים בשלטון המקומי, שיחד עם מלגות הפיס מהווים כוח חברתי משמעותי שמשנה את פני החברה בישראל. אני מודה לביבס ולראשי הרשויות המקומיות על שיתוף הפעולה, ומברך את הגברת פרץ, שנרתמה למיזם ועמדה בראש הוועדה".

הזוכים בפרס יחידות הצעירים המצטיינות 2019

מועצות אזוריות

מקום 1: מיזם "הכל זהב" של צעירי נחל שורק, שיצר פעילות חברתית וקהילתית משותפת לילדים, בעלי מוגבלויות וקשישים.

מקום 2: מיזם "שותפים עמק־עיר" של צעירי עמק המעיינות ובית שאן, שיצר חיבור בין צעירי האזור לטובת שיתוף בידע והרחבת מעגלים חברתיים, מקצועיים ואקדמיים.

עיריות

מקום 1: מיזם "כפר הסטודנטים" של צעירי ירושלים, שיצר חיבור בין סטודנטים לקהילה המקומית, שאף הוליד מגורי צעירים בבניין דיור מוגן בשכונת גילה.

מקום 2: מיזם "חמישי חברתי" של צעירי עכו, שיצר מקום בילוי לתושבי העיר בערבי חמישי.

מועצות מקומיות

מקום 1: מיזם צאל"ה של צעירי מצפה רמון, שהסב דירות מהדיור הציבורי לטובת מגורי סטודנטים במחיר מסובסד ויצירת פרויקטים התנדבותיים בעיר.

מקום 2: מיזם קשר בין-דורי של צעירי טובא זנגרייה, שיצר מפגש בין צעירי היישוב לאזרחים הוותיקים והביא לדיאלוג שוטף בין שתי האוכלוסיות.