יד הגורל: בפעילות שגרתית לקראת יום השואה נתקל צעיר מכוכב יאיר לגמרי במקרה בנר נשמה שנשא את שם הסבתא רבתא שלו שנספתה בשואה. גיא יצחקי, עד לאחרונה תלמיד פנימיית בית אקשטיין בראשון לציון, התבקש לפני שלוש שנים להשתתף בפעילות הנצחה בפנימייה לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. במסגרה התבקשו התלמידים להשתתף במיזם עמותת "שם ונר" להנצחת נספים בשואה, ולהדליק נרות נשמה ששמות הנספים מוטבעים עליהם.

לדבריו, הנר הראשון שלקח לידיו נשא את השם "ארנה אלבחרי". שם המשפחה הוא שם נעוריה של אמו. השם, בצירוף הדמיון בשמות הפרטיים, סקרן אותו והוא התקשר אליה ושאל מי זו ארנה. אמו, אורנת, סיפרה לו מיד כי זה היה שמה של סבתה שנספתה בשואה ושעל שמה היא קרואה. יצחקי הנרגש מיהר להביא את הנר לסבו, ניצול השואה אבי אלבחרי.

ניצול השואה אבי אלבחרי עם נר הנשמה (צילום: באדיבות המצולם)
ניצול השואה אבי אלבחרי עם נר הנשמה (צילום: באדיבות המצולם)

עמותת "שם ונר" דואגת שגם בתקופה הקשה שנכפתה על כולנו יזכרו את הנספים, וקוראת לציבור להדליק נר זיכרון אישי במסגרת ביתית, ולהניחו במרפסת הבית או בחלון. על גבי הנרות, שאותם העמותה מייצרת ללא מטרות רווח, מודבקת תווית (שאותה אפשר להדפיס ולהדביק), הנושאת את שמו וסיפורו של אדם שנספה בשואה, וברקוד שניתן לסרוק ולהגיע למידע נוסף על הנספה.

מייסדת העמותה אלישה יעקובי מסבירה כי "מטרתנו היא לחזק את מסורת ההנצחה בעזרת הדלקת נרות נשמה אישיים". המנכ"לית נורה סיפרמן מוסיפה: "השנה חשוב לא לוותר על מסורת הדלקת נר זיכרון ולנצל את ההזדמנות שבה אנחנו נמצאים בבית, יחד עם בני משפחה וקרובים, כדי לספר את סיפורם של נספי השואה ולהדליק נר לזכרם. רק מתוך זיכרון נבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב".