לקראת יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות באזרחים ותיקים והזנחתם, שמצוין היום (שלישי), פרסם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נתונים מדאיגים באשר לתופעה. יותר מ־7,000 אזרחים ותיקים בישראל טופלו בשנה שעברה במשרד בשל התעללות והזנחה, כך עולה מנתוני המשרד. כמו כן, מגיפת הקורונה ריתקה מאות אלפי קשישים לבתיהם במשך חודשים, וגורמי מקצוע במשרד חוששים כי יהיו למשבר השלכות גם על הזנחת הקשישים. 

גל שחם, עו"ס ראשי לחוק הגנה על חוסים ואחראי על תחום התעללות והזנחת אזרחים ותיקים במשרד העבודה והרווחה, מספר: "מרבית מקרי ההתעללות מתרחשים במרחב הביתי על ידי המשפחה הקרובה – בני זוג, ילדים, נכדים ומטפלים. מקרים של הזנחה או אלימות שהחלו בתקופת הקורונה כאירועים פרטניים, עלולים להפוך לדפוס פעילות מתמשך שנראה רק בעתיד, ולכן השנה חשוב אף יותר להעלות את המודעות לתופעה ולסימני האזהרה שלה".

בשנת 2019 התקבלו במוקד החירום של משרד הרווחה 169 פניות על אלימות והזנחה של אזרחים ותיקים, ממוצע של 14 פניות בחודש. במהלך החודשים ינואר־מאי השנה התקבלו במוקד 73 תלונות על אלימות נגד אזרחים ותיקים, ממוצע של 14.6 פניות מדי חודש - עלייה של 4%. בתקופת הקורונה דיווחה המשטרה על עלייה של 26% בדיווחים על התעללות ופגיעה באזרחים ותיקים. טווח הפגיעות במבוגרים נע בין שימוש לא חוקי ברכושם ובכספם לבין מניעת טיפול רפואי וצרכים בסיסיים, כמו מזון, תרופות ותנאי מחיה הולמים. 

שר העבודה והרווחה איציק שמולי מדגיש: "במשמרת שלי הקשישים לא יהיו שק החבטות של אף אחד – לא בבתי האבות ולא בתוך משפחתם. מגמת העלייה בדיווחים על מקרי ההתעללות וההזנחה היא אזעקת חירום לנו בממשלה. חובתנו הבסיסית כלפי האזרחים הוותיקים שבנו את המדינה היא לספק להם ביטחון והגנה. בכוונתי להרחיב את מעטפת ההגנה על קשישים חסרי ישע ולהפעיל מערך אדיר של מתנדבים שיגיעו לבתי הקשישים העריריים כדי להפיג את בדידותם, למנוע הזנחה ולדאוג באופן יזום למחסורם".