עופר עיני, לשעבר מזכ״ל ההסתדרות בישראל, התראיין בתכניתה של סיון כהן ב-103FM והגיב לתכנית הסיוע הכלכלית שאמורה להציג הממשלה נוכח משבר הקורונה המתמשך. לאחר מכן עלו גם אביר קארה, מראשי ״מחאת השולמנים״ ורונן מיילי מאיגוד הברים והמועדונים.

מוזר להיות בחוץ בתקופה כל כך מאתגרת כלכלית שידעה מדינת ישראל?
"התחושה שאני מרגיש, היא תחושה שהממשלה מחמיצה את ההזדמנות ולא עם יותר כסף, באמת לעזור לאזרחים. הם לא פוגעים, כל התהליכים, תוכנית על תוכנית על תוכנית – זה לא יעבוד. הם יכלו למנוע את כל מיליון המובטלים. אם אותו כסף, היו מעבירים את הכסף שהביטוח לאומי העביר ישירות לעובדים כמובטלים, היו מעבירים למעסיק שהיה משלם לעובד - העובד היה שומר על כבודו, עדיין עובד במערכת, לא ניתקו אותו והוא מקבל משכורת חלקית אבל עדיין עובד. דרך אגב, אפשר לעשות את זה עוד היום בתוכנית החדשה שאמורים להציג".

תכנית חדשה של כ"ץ ורה"מ, יש לך מושג מה יש שם?
"אני קורא בתקשורת אבל הם לא פוגעים כי הם לא נוגעים בכול האוכלוסיות. בלבנון 2 היה אותו דבר, אמנם עם חצי מיליון מובטלים וחודש ימים, אבל בנינו מצב של פיצוי על מחזור למעסיק, והתנאי היה שהוא לא מפטר את העובדים. כך יכול לשלם משכורת מלאה. בנינו מסלול ירוק ובכל התכוניות האלה חסר מסלול ירוק. מה אמר המסלול הירוק? אתה ממלא טופס פשוט למס הכנסה, הוא לא בודק אותו בעת הזאת, קודם כל משלם. בעתיד שיבדוק מה שהוא רוצה ואז הכסף עבר חודש בחודשו לאנשים".

אנחנו מדברים על היקפים שלא דומים למצב כיום.
"אני מדבר על המודל, בוא ניק את ההיקפים חסרי התקדים ואכן זה היקים שלא הכרנו אז את היכול להחליט שאתה לא מפצה 100% כמו בלבנון 2 אתה מפצה 50% אבל אז כל בעל עסק יודע מה הוא מקבל יש לו מסלול שהוא חתום על הטופס. הכסף בסופו לש דבר לא מגיע לאזרחים הוא לא מגיע זו הבעיה המרכזית. אנשים יודעים לפי מה שפורסם בתקשורת שמגיע להם ואז הם נכנסים לבירוקרטיה ולא מקבלים את הכסף. בסוף הניתוח יצליח והחולה ימות – זה מה שיקרה פה".

מה נכון לעכשיו כמו שאתה מבין מונע ממדינת ישראל להתנהל כמו שצריך, ממקבלי ההחלטות? רואים בלגאן גדול וגם נשמע את רונן מיילי ואחרים שבאים לרה"מ ואומרים – הבטחתם, אתם מבטיחים בלי סוף 4 חודשים וכלום לא קורה. נערי האוצר? מה לא עובד?
"תראי במילה אחת אני אומר – מנהיגות אם אתה מקבל החלטה בדרג של רה"מ ושר אוצר, החובה שלך זה לחייב את פקידי האוצר להביא לך מנגנון, שיראו לך בעין איך העסק הזה הולך לעבוד. אגף התקציבים באוצר בדי אן איי לשו בנוי לקחת לא לשלם וכשאומרים לו לשלם מעל למאה מיליארד שקל מאוד קשה להם לעכל את הדבר הזה במיוחד שהמדינה במצב של גירעון תקציבי מאוד גדול אז מתחילים עם הסרבול והבירוקרטיה וכל התהליכים שבסופו לש דבר ואולי המשבר ייגמר ואז אלוהים גדול – כך זה עובד וזה לא יכול לעבוד ככה".

אתה מכיר את השטח, אשמח לצרף לשיחה שלנו את מיילי מאיגוד הברים והמועדונים, ניסה לחלץ תשובות מרה"מ ולא עבד לו. אתה שומע מה אומר עופר עייני, מה אמרת לרה"מ?
"סך הכול ניסיתי להבין מתי אנחנו נקבל את הכסף. אנחנו באמת לא הייתה לנו אג'נדה, לא פוליטית ולא להתלהם ניסינו להבין מי אחראי על הכסף שאנחנו לא מקבלים עד היום לא הבנו, ניסינו אתמול להבין, היום עוד שעה נגמרות 48 שעות שדרשו שהבטיחו שהכסף יגיע, לא רק שהוא לא הגיע עוד דחו את הדיון לעוד שבוע. הכסף לא יגיע לא אליי לא לעוד 200 אלף לעצמאים, אנחנו כנראה נצא לרחובות ושנשמיע את קולנו כי כמו שאמרנו מי שצועק יותר חזק שומעים אותו יותר חזק, לצערי".

אצלנו לפני שבוע שידרנו קטעים מהפגישה המפורסמת של ויזל ואלפרין עם מרידור, הם עשו בלגאן גם באולפנים ובסוף הרשתות הגדולות היו הראשונות לקבל, ויזל העניק את אותם דיבידנדים, זו הייתה טעות?
"הטעות התחילה בזה שנתנו להם להוציא עובדים לחל"ת, היו צריכים לשל םלהם את הכסף שהעובדים קיבלו ולהשאיר אותם במקומות העבודה. הם נתנו להם נשק 'הנה, לא להחזיר עובדים לעבודה', ונוצר להם נשק. הממשלה הזאת מבינה לצערי רק כוח, שום דבר אחר, דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. בסופו של דבר, מה שצריכים לעשת זה הציבור צריך להתאחד, להתלכד, לא הייתי הולך על כיוון של הפגנות. אתן לכם רעיון - בוא נניח שכל יום בשעה 8 כשמחשיך כל הציבור שמרגיש זועם ומרגיש שפוגעים בו, שיצא עם כל המשפחה למרפסת, ידליק פנסים או נרות, שיראו את זה, איך הציבור זועק. שיראו בעין מיליונים שעושים את זה, אולי מישהו יתעורר ויבין שצריך לא רק להבטיח אלא לייצר מנגנון שהכסף יגיע בסופו של דבר לחשבון הבנק של האנשים".