מבוי סתום במו"מ לפתרון שביתת העובדים והעובדות הסוציאליים בשירותים החברתיים, שנמשכת זה השבוע השלישי: האוצר הסלים את עמדתו וביקש היום (שני) מהרשויות המקומיות, התומכות במאבק, שלא להעביר שכר לעובדות הסוציאליות השובתות. באגף הממונה על השכר באוצר זועמים על התעקשות איגוד העובדים הסוציאליים לרפורמה מקיפה במבנה השכר שלהם ועל סירובם לתוספות נקודתיות כנגד הגדלת אחוזי המשרה, ואילו העו"סים טוענים כי מדובר ב"פירורים" שלא יעודדו את איוש מאות התקנים החסרים במחלקות הרווחה ולא יקלו את העומס הגדול בלאו הכי עליהם של מאות תיקים לעו"ס. האוצר דורש שתוספות לשכר יבואו כמענקים על שעות נוספות שהעו"סים עושים בלאו הכי, ולכן לא ייצרו שינוי מהותי של תמונת הקריסה הקשה בשירותי הרווחה.

שוחחנו השבוע עם שתיים מנפגעות השביתה, שאחרי שבועיים מביאה כבר רבים מהנזקקים לשירותי הרווחה בשגרה למצבי קצה. אחת מהן היא ש', בת 47, אם יחידנית לשתי בנות מאזור מודיעין: "בשלוש השנים האחרונות מלווה אותי עובדת סוציאלית במפגש שבועי שאחראית על שיקום נפגעות תקיפה מינית. עברתי התעללות מינית במשך שנים כילדה ונערה והידרדרתי לתעשיית הזנות, שממנה הצלחתי לצאת רק כשהכרתי את בן זוגי לשעבר ואבי בנותיי. אבל גם השנים איתו היו כלא שממנו הצלחתי להשתחרר רק כשביקשתי ממנו גט והייתי מוכנה להתפשר על גובה המזונות בשביל זה. מצאתי את עצמי במצוקה כלכלית ונפשית קשה ואובחנתי עם פוסט טראומה. רק בזכות העו"סית שלי אני שורדת בכלל. המחשבות האובדניות רודפות אותי כל יום ואני צריכה להזכיר לעצמי שאני אמא ויש לי אחריות". ש' מוסיפה כי עם תחילת השביתה כתבה לה העו"סית המלווה שלה שתהיה חזקה ושהיא עצמה לא רצתה לגרום לה לשבור שביתה אבל מתארת מצב של חוסר אונים עד כדי סכנת חיים ממש.

א' מאזור ירושלים היא אישה צעירה בשנות השלושים לחייה, שילדה את בנה הבכור לפני פחות משנה בזוגיות עם אזרח לא ישראלי, שהגיע ארצה כתייר והרשויות לא מכירות בזכויותיו ההוריות על התינוק. לפני שלושה חודשים נלקח ממנה הילד למשפחת אומנה, לאחר שאיבדה מסוגלות הורית בעקבות התמכרותה לאלכוהול. בדמעות היא תיארה לנו: "עברתי תהליך כואב של גמילה כשאני עושה הכל כדי לקבל את הילד בחזרה. רגע לפני השביתה אמרה שלי העו"סית שלי שהיא תמליץ לבית המשפט להחזיר לי את הילד, אבל השבוע אמור להיות הדיון והשופטת כבר אמרה שבלי ליווי של העו"סית היא לא יכולה לקבל החלטה. עשיתי את התיקון שלי, אני נאבקת כדי להיות אמא, אבל עכשיו בגלל השביתה אני אפילו לא יכולה לראות את הילד כי המפגשים איתו בחודשים האחרונים היו רק במקומות ציבוריים ורק בליווי. אני אפילו לא יודעת איפה גרה המשפחה ולא מוכנה שהם ימשיכו לטפל בילד כשיש להם ילדים משלהם. הוא הדבר היחיד שיש לי ואני לא יודעת מתי אראה אותו שוב".

מאות עובדים סוציאלים המשיכו להפגין היום בצמתים ברחבי הארץ בדרישה משר האוצר ישראל כץ לפתור את המשבר. "האוצר הפסיק באופן חד צדדי את המו"מ ועבר למסע איומים והפחדות על העובדות הסוציאליות", אמרו באיגוד העו"סים, "המכתב שהוצא הוא ניסיון מביש להלך אימים על עובדות סוציאליות עם שכר נמוך. בלתי נתפס שבעת הזו של משבר הקורונה האוצר רוצה לשבור את העובדות. זה שבוע שלישי בו אין חקירות ילדים, לא מטפלים באלימות במשפחה וקשישים לא מקבלים סיוע. אנחנו קוראות לשר האוצר ולרה"מ להתערב באופן מיידי ולפתור את המשבר".