כשלון המשא ומתן? כ-200 בעלי אולמות וגני אירועים ועובדים בענף, חסמו אתמול (שבת) בבוקר את כביש הגישה לכנסת בירושלים באמצעות חופה שחורה ענקית, כחלק מ"מחאת החופות השחורות" שהם מובילים. בענף האולמות וגני האירועים דורשים לתקן את המתווה הכלכלי שהמדינה גיבשה, בטענה שהוא יביא לקריסת הענף.

מארגני המחאה טוענים כי לאחר שניהלו בחודשים האחרונים משא ומתן מול הממשלה, במטרה למצוא פתרון למצוקתם הקשה, נאלצו להתכנס מול משרד האוצר כדי לקיים את "מחאת החופות השחורות".

"ענף האירועים סגור כבר למעלה מחמישה חודשים והמתווה שהוצע לנו עד כה אינו מכסה את ההוצאות החודשיות הקבועות שלנו, שאיתם אנו מחויבים להתמודד לבד, כמו שכר דירה, דמי ניהול ותחזוקה", טענו מובילי המחאה. הם הבהירו שההחלטה לקיים את ההפגנה התקבלה גם על רקע ההצבעה המתוכננת השבוע בכנסת על מתווה כלכלי, שלטענתם יפגע בצורה אנושה בענף ויביא לקריסתו.

מחאת בעלי האולמות וגני האירועים (צילום: פוני מסיקה)
מחאת בעלי האולמות וגני האירועים (צילום: פוני מסיקה)

ענף האירועים מעסיק כיום כ-150 אלף עובדים, השרויים בחוסר ודאות לגבי עתידם הכלכלי. "אנחנו היחידים שלא עובדים פה כבר למעלה מחמישה חודשים ובינתיים סוגרים ופותחים וסוגרים אותנו ללא שום מתווה. הממשלה לא מדברת איתנו בזמן שאנו שומעים רק סיפורים על כסף. אנו עצמאים שמשלמים מיסים במשך שנים והגיע הזמן שהממשלה תחזיר לנו", טען עמי כהן, הבעלים של אולם הסיי. אורי פוטשניק, הבעלים של קסאנדו, הוסיף וטען: "לקחתם לנו את מפעל החיים וזאת למרות שאף פעם לא היינו נטל על המדינה. לקחתם לנו את הדרך היחידה שלנו להתפרנס. עד עכשיו ישבנו בשקט מכיוון שאנו לא מפרי חוק, אך הממשלה לא הותירה לנו ברירה אלא להפגין".

כזכור, בשבועות האחרונים מתקיים גל מחאות במספר מוקדים ברחבי הארץ הכולל בעלי עסקים מתחומים שונים. נציין כי ב-10 ליולי מסרה התאחדות האולמות ובעלי האירועים כי תשתדל למצות את כל האפשרויות לפתרון המשבר מול הממשלה טרם ההחלטה להפגין, אך נסיונות המשא ומתן לא הניבו תוצאות. 

"נפלנו במשחק בין שני חברי כנסת"

עמי כהן, מבעלי אולמות 'סיי' התראיין לענת דוידוב ב-103FM וסיפר על תחושותיו בעקבות המצוקה הכלכלית הקשה של בעלי האולמות וההחלטה לצאת ולמחות: "עדיין לא חרצו את גורלנו. גפני ביקש מהאוצר לחזור עם תשובות לגבי איך גובש המתווה ועל סמך מה הוא נבנה, ואנו ביקשנו להחריג אותנו. בנוסף, האיגוד שלנו הסכים לכך שאם יגדילו לנו את הפיצוי, נחזיר את המקדמות לזוגות. זה המתווה שהצענו כדי לפתור את בעיית הזוגות כי גם לנו כואב מה שקורה איתם". 

לדבריו, "בשלישי אמורה להתכנס הוועדה שוב ולתת תשובות. 80% ממנה איתנו, אם זו מפלגת הרשימה משותפת, ש"ס, יהדות התורה והליכוד. היחיד שעומד על רגליו האחוריות זה משרד האוצר וככל הנראה גם שר האוצר אולי ממשחקי אגו שנוצרו בינו לבין ח"כ מיקי זוהר. התחושה שלנו היא שנפלנו במשחק בין שני חברי כנסת. אני רוצה לפנות לשניים ולומר להם שלא ישחקו לנו משחקי אגו על החיים שלנו ועל הפרנסה שלנו". 

במהשך, תקפת את ראש הממשלה נתניהו: "היה מאוד נוח לראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד על הבמה ולמצוא את האשמים לעלייה בשיעור התחלואה. הוא צייר איקס על אולמות האירועים והאשים אותנו כי גרמנו להכל.  אך מאז שהוא סגר אותנו לפני שלושה שבועות, שום דבר לא השתנה, אני לא רואה שאנו מקור ההדבקה. מה הם עשו בעצם? לקחו מקומות ממוסדים ומסודרים עם רישיונות וביטחון לאנשים ונתנו לתעשייה שלמה לקרוס?" וקרא: "בואו נמצא את המתווה, אל תחנקו אותנו".