שביתת עובדי המעבדות: אף שאתמול הסכימו עובדי המעבדות הרפואיות להגדיל את כמות בדיקות הקורונה במאמץ לקטוע את שרשרת ההדבקה, מרבית הבדיקות מושבתות, מה שמוביל לשיבושים בבתי החולים - כולל ביטול ניתוחים.

רופאים מעידים השבוע כי הפעילות הבסיסית נפגעת משום שהיא תלויה בבדיקות מעבדה. זאת, אף על פי שבהסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות אומרים שבדיקות מצילות חיים כן נעשות.

ההערכה היא כי בהיעדר פתרון מיידי למשבר, שיסיים את השביתה, יבוטלו ניתוחים שאינם מצילי חיים. "במצב שנוצר, המנהלים הבכירים אינם יכולים לקחת אחריות על הטיפול בחולים, לאור העובדה שאי אפשר לעשות בדיקות מעבדה חיוניות לאבחון ולטיפול בחולים", אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי.

בימים האחרונים קיבל פרופ' חגי פניות רבות ממנהלי מחלקות ובתי חולים, שמתריעים מפני השלכות השביתה של עובדי המעבדות. לדבריו, "אם לא יימצא פתרון שיסיים את שביתת עובדי המעבדות ב־24 השעות הקרובות, ניאלץ לבטל באופן גורף את הניתוחים המתוכננים ולערוך רק ניתוחים דחופים ומצילי חיים".

חגי הוסיף: "מדובר באנשים שעושים לילות כימים, ודאי בתקופה זאת, והם חלק בלתי־נפרד מהחוד של לוחמי הקורונה. הם מועסקים בתנאים של עומס בלתי־רגיל ובהקרבה גדולה, כל זאת תוך השתכרות שאינה הולמת את השעות, הכישורים וההשכלה".

"במחלקות הפנימיות יש קושי רב ביותר לטפל בחולים, בהיעדר בדיקות מעבדה, וקושי גדול לא פחות לשחרר חולים מאשפוז", אמר פרופ' אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון בפתח תקווה, המשמש גם כיו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "המשמעות היא פגיעה בטיפול הרפואי השוטף וגם הגדלת העומסים במחלקות. שביתת עובדי המעבדות מסכנת את החולים המאושפזים במחלקות הפנימיות ופוגעת בשגרת הרפואה בכלל רחבי בתי החולים".