שיתוף פעולה יוצא דופן הושג לאחרונה בין וייטנאם לישראל, והיום צפויים המכון למורשת בן גוריון בשדה בוקר ומוזיאון הו צ'י מין בבירת וייטנאם האנוי לחתום, באמצעות הזום, על מזכר הבנות לכינון היחסים המיוחדים. שני המוזיאונים הודיעו כי ינציחו יחדיו את פועלם של שני המנהיגים הלאומיים, שנחשבו לאבות האומה בארצם - הו צ'י מין, מייסד ומנהיג וייטנאם, ובן גוריון, שהכריז על הקמת המדינה והיה ראש הממשלה הראשון.

מזכר ההבנות כולל שיתופי פעולה של החלפת מידע, ייזום תערוכות על פועלם של המנהיגים במוזיאון של האחר ועידוד ביקורים הדדיים. במהלך שנת 2021 מתוכננת לעלות תערוכה על בן גוריון בווייטנאם. הקשר בין המנהיגים נוצר כאשר שניהם שהו, באופן מקרי, באותו מלון בפריז בשנת 1946. בן גוריון היה אז יו"ר הסוכנות היהודית, והו צ'י מין יו"ר הפוליטביורו של צפון וייטנאם.

בשיחה ידידותית שנערכה ביניהם הציע בזמנו המנהיג הקומוניסטי לבן גוריון להקים מדינה יהודית בווייטנאם. בן גוריון דחה את ההצעה. "אני סמוך ובטוח כי נוכל להקים ממשלה יהודית בפלסטינה", הוא אמר אז. באירוע החתימה שיועבר בזום יתארח בצריף בן גוריון שגריר וייטנאם בישראל דין סואן ליו, ובמקביל, שגריר ישראל בוייטנאם נדב אשכר יתארח במוזיאון הו צ'י מין.

לאחר טקס החתימה יתקיים סיור וירטואלי בצריף בן גוריון. לקראת האירוע המרגש תורגם סרט אנימציה על חייו של בן גוריון לשפה הווייטנאמית (שמבוססת על אותיות לטיניות). "כבר בשנות ה־30 אמר בן גוריון כי יבוא יום ובלחיצת כפתור נוכל לצפות במתרחש בצד השני של העולם והנה, זה בדיוק מה שקורה כעת", הוסיף מנכ"ל המכון למורשת בן גוריון איתן דוניץ.