בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM שערך הבוקר (שני), התייחס שר המודיעין, ח"כ אלי כהן למשבר הקורונה ולהפרת ההנחיות של חלק מהציבור, לטענתו - חרדים וחילונים כאחד. "ראינו הפרות גם על ידי המפגינים, גם על ידי החרדים, ואני אומר תמיד באופן עקבי - אנחנו צריכים דין אחד ושווה לכולם. זה המקרה הקלאסי בו יש ערבות הדדית". בנוסף, התייחס בהמשך לסקר המנדטים, לתקציב המדינה ואף להסכמי השלום הקרבים: "אין לי ספק שיהיו מדינות נוספות גם מהמפרץ וגם מאפריקה".

הערכת המצב שקיים רה"מ נתניהו במטה המשטרה בבית דגן. צילום: לשכת רה"מ

מה שלומך?
"כמו כל עם ישראל, יוצאים קצת יותר מהסגר, טיפה חוזרים לשגרה, עדיין לא באופן מלא. נתוני התחלואה של השבוע האחרון מעודדים, מ-9,000 נדבקים בשיא, היום על 900; מ-15 אחוז חיוביים, היום על כשלושה אחוזים. בקצב הזה אם כולנו באמת נקפיד על ההנחיות והדברים, ניישם את הערבות ההדדית, נהיה מדינה ירוקה".

להיות מדינה ירוקה אם כולנו נקפיד, אבל בפועל זה לא קורה.
"ראינו הפרות גם על ידי המפגינים, גם על ידי החרדים, ואני אומר תמיד באופן עקבי - אנחנו צריכים דין אחד ושווה לכולם. זה המקרה הקלאסי בו יש ערבות הדדית".

אין דין אחד, רואים איך מטפלים במפגינים ואיך מטפלים בחרדים.
"אני רואה סרטונים ואני בטוח שגם אתה, רואה תמונות של אלימות שכמובן אני נגד אלימות על ידי אף אחד, לא פיזית ולא מילולית. אבל אני רואה סרטונים שיש בחלק מהמקרים, שיש אכיפת יתר באלימות שכמובן אני נגדה. לכן ההנחיות שלנו זה לבצע אכיפה, לקדם את הענישה, להטיל סנקציות אם צריך, וצריך הסברה".

יש הבדל גדול כי ההפגנות נערכות ברישיון אבל מה שקרה אתמול בתלמודי התורה של הרב זה כמעט מרד אזרחי.
"גם בנושא של ההפגנות אתה לא רואה שמירה על מרחק".

אל תיקח אותנו כל הזמן להפגנות, אי אפשר לעשות את הסימטריה הזאת.
"אני רוצה לומר דווקא דבר אחד, מבחינתי זו לא סוגיה פוליטית, ברגע שיש הנחיות של המדינה הן תקפות לכל אחד, זה לא משנה אם אתה ימין, שמאל, חילוני או חרדי, זה פשוט לא משנה".

אתה יודע איך האכיפה מתבצעת.
"כולנו זוכרים את הכניסה לחתונה, שם הייתה טענה בגין אלימות של שוטרים ואנשים יצאו עם דם, זה לא דבר שאני מעודד אותו כמובן שחס וחלילה לא הייתי שמח לגביו. לכן ההנחיות מבחינת המשטרה ברורות".

במשטרה הודו שהאכיפה הייתה מינימלית בתלמודי התורה.
"אני אומר שאין שום הנחיה כזאת, לא על ידי הממשלה ואני בטוח שלא על ידי השר לביטחון פנים. ההנחיה ברורה, לקיים את האכיפה עבור כולם. היו אתמול התבטאויות של מספר שרים ואני מגבה אותם לבחון הטלת סנקציות כנגד מי שמבצע הפרות, גם במגזר החרדי, כי מה יקרה? את המחיר הבריאותי הם עשויים לשלם, את המחיר הכלכלי כולנו נשלם".

גם את המחיר הבריאותי כולנו נשלם.
"לרוב אתה עם אנשים שאתה נמצא איתם, לכן אני אומר במחיר הבריאותי".

מה יש לשקול פה? יש הנחיה, יש הנהגה שמצפצפת על הוראות המדינה, על תקנות שכולנו צריכים לעמוד בהם.
"גם היום במסגרת החוק יש כללים שנקבעו שמדברים גם על נושא של קנסות ונושא של סגירת מוסדות, ומה שהיה אתמול על רקע אותן הפרות זה לבחון סנקציות נוספות מעבר לזה".

שום סנקציה כלכלית לא תעשה עליהם רושם.
"אני חושב שגם אתם יכולים להסתכל, כל מוסד חינוכי בין אם חילוני או חרדי ברוב המקרים נסמך על שולחנה של המדינה, ואני לא חושב שמישהו ירצה לוותר על זה".

למה אתה לא יכול להגיד שיש ציבור צייתן ויש ציבור שמצפצף על הממשלה ורה"מ? למה יש בעיה להגיד את זה?
"את יכולה להגיד מה שאת מוצאת לנכון".

אולי אני רואה דברים מעוותים?
"אני חושב שדבריי היו ברורים ואמרתי שקיום ההנחיות צריך להיות על ידי כולם, ונוסף על כך אמרתי שיש הוראה ברורה לבצע אכיפה, לפעול, לשקול סנקציות  לא נתנו לגיטימציה לאף אחד, אין הנחיה להעלים עין, יש הנחיה לקיים את ההנחיות".

ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)
ילדות חרדיות בדרך לסמינר (צילום: איתן אלחדז, TPS)

מה עמדתך לגבי סקר המנדטים שהתפרסם אתמול?
"אני ממש בשעת לילה מאוחרת ראיתי את הסקרים, אין לי ספק שהמציאות תהיה כל כך שונה מהסקרים שהיו אתמול".

תראה מה קרה, נתניהו חשב שסגר זה הצלחה, שעשה את השני בניגוד לעמדה של רבים אחרים שחשבו שזה לא נכון, כי חשבתם שזה ייראה בסקרים, ופחות או יותר אתם עומדים במקום.
"נדבר על הסקרים ועל התוצאות, בעניין הסקרים אני מניח שגם אתה זוכר את הסקרים שאבי גבאי מקבל 23 מנדטים ובסוף מסיים בשישה".

יש מגמה שאי אפשר להתעלם ממנה.
"זוכרים את הפמפום של אורלי לוי לשמונה מנדטים ובסוף היא לא עוברת את אחוז החסימה, אנחנו עסוקים בעשיה".

יש הבדל בין בנט לאורלי, הוא כבר שנים איתנו.
"אני מזכיר שאותו בנט באפריל 2019 בחר להתפצל מהימין, היה בטוח שהוא מביא דו ספרתי, ובסופו של דבר לא עבר את אחוז החסימה".

אתה יודע למה אתם מאמינים לסקרים? כי אם לא, נתניהו היה יוצא כבר לבחירות.
"אתם כל הזמן אומרים שנתניהו רוצה לצאת לבחירות על מנת לא לתת לגנץ את הרוטציה, שאנחנו דוחים את התקציב על מנת ללכת לבחירות ואני רוצה לדבר על הפעילות. בסופו של דבר הציבור ישפוט את הטיפול בנגיף קורונה לכשנסיים. אני זוכר בסיום הסגר הראשון את בנט יוצא ואומר 'צריך לפתוח את המשק ולהחזיר את העסקים' אחרי זה שהייתה עליה בתחלואה". 

בנט לא עם ידיים על ההגה, אתם נושאים באחריות.
"הטענות בצדק באו לממשלה".

בוא נדבר על נקודת היציאה. באוצר טוענים שהתקציב לשנת 2021 כמעט ומוכן אבל השר כ"ץ מתעקש שייקח 60 יום.
"הכל שקוף, אני יזמתי שיחות עם משרד האוצר לקדם את תקציב 2021, גם לגבי המשרד שלי ואני בטוח שזה כך גם במשרדים האחרים. אצלנו במדינה הכול דולף, שישלחו לך את טיוטת התקציב ל-2021. אני באשר למשרד שלי אמרתי להם 'חברים בואו נשב'. אמר ישראל כ"ץ בעוד שישה ימים מהיום אנחנו מעבירים את תקציב 2020 ולאחר מכן בפרק זמן של כ-40 יום אני מניח על שולחן הממשלה את תקציב 2021. לאחר מכן תהליכי החקיקה הרגילים בכנסת, הרי גם המחוקק".

אבל גם את שלבי האישור בממשלה ובכנסת אפשר לקצר.
"הנה בבקשה".

לתקציב -2021.
"לכן הוא אומר קודם תקציב 2020 עוד שישה ימים, כלומר בישיבת הממשלה הבאה מתכוון להעביר את תקציב 2020. פרק זמן של חודש לסיים את תקציב 2021 להניח על שולחן הממשלה, סביר לפחות בעיני לכל הדעות".

ומה לגבי הסכם שלום עם סודן?
"אין לי ספק שיהיו מדינות נוספות גם מהמפרץ וגם מאפריקה".

מתי?
"אני מתאר לעצמי שיתר המדינות יהיו כבר לאחר הבחירות בארה"ב".

איזה מדינות?
"המפרץ ומדינות באפריקה שיש איתן משא ומתן".

התהליך יימשך גם אם ביידן ינצח?
"כן, מכיוון שאותן מדינות מבינות שהאויב שלהן זה איראן ולא ישראל והפוטנציאל הכלכלי חסר תקדים, ההסכם שנחתם אתמול עם בחריין. להערכתי הסחר בין בחריין וישראל יעמוד בעוד 3 שנים על כחצי מיליארד דולר לשנה, ועוד השקעות, תיירות; עם איחוד האמירויות הסחר יעמוד על 4 מיליארד דולר ואני קורא למחמוד בן סלמאן לעלות על רכבת השלום האזורית. לישראל וערב הסעודית יש אינטרסים משותפים ויש אויב משותף וזו איראן".

ברק רביד רמז לנו שסודן זה עניין של ימים, הוא אמר תסתכלו בטוויטר של טראמפ.
"אנחנו וגם אני בקשר עם גורמים כאלה ואחרים בסודן, יש סוגיות פנימיות בתוך המדינה וגם סודן אני חושב שתהנה מאוד גם ביטחונית".

סודן מעוניינת?
"בעיקר כלכלית, יש שם דיונים ולהערכתי הכף בסודן תכריע לטובת נרמול היחסים ומעבר לשלום עם מדינת ישראל".

אתה לא צריך להציץ, כמעט שם?
"אני חושב שיחסית די קרובים להסכם ומקווה בהמשך עם מדינות נוספות בצפון אפריקה ובמפרץ".