"הממשלה מובילה אותנו לחורבן": "אנחנו מצפים שאלפים יגיעו הערב לכיכר רבין". כך אמר נשיא להב עו"ד רועי כהן, לקראת הפגנת המחאה של ארגוני עצמאים מענפים שונים במשק, המתוכננת להתקיים היום (חמישי) בשעה 20:00.

הפגנות נגד רה"מ בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בעצרת, שתיערך תחת הכותרת "העצמאים פושטים על הכיכר, לוקחים את גורלנו בידינו", ידרשו הדוברים לפתוח לאלתר את חנויות הרחוב והעסקים לקבלת קהל על פי מגבלות התו הסגול, ובמקביל לקבל פיצוי מלא על הנזקים הכבדים שנגרמו לדבריהם לרבים מבעלי העסקים בשל הסגר השני והמשך המגבלות.

עו''ד רועי כהן (צילום: אלוני מור)
עו''ד רועי כהן (צילום: אלוני מור)

"ממשלת ישראל מובילה אותנו לחורבן כלכלי של העסקים הקטנים והעצמאים, שמידרדרים לאבדון", הזהיר כהן ודרש שהממשלה תאמץ מיד את מודל הרמזור, שגיבש עוד לפני הטלת הסגר פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. "ציבור העצמאים לא יכול להמשיך להתמודד עם הסגירה והנזקים הכלכליים הכבדים. מדוע לא מאפשרים לפתוח את העסקים בערים הירוקות? יש ערים עם שיעורי תחלואה של פחות מ־1%, וגם בהן חנויות הרחוב והעסקים סגורים לקבלת קהל".

כהן הוסיף כי כ־54 אלף חנויות רחוב סגורות בשל המגבלות. "מדובר בחנויות במגוון תחומים, כמו אופנה, הנעלה, צעצועים, מכשירי כתיבה, מספרות, משרדי תיווך ועוד. מדוע הם לא יכולים לקבל קהל על פי המגבלות?", שאל. "המדינה גם חייבת להעניק סיוע מקיף לעסקים שנסגרו". לדבריו, המאבק המשותף שיתחיל הערב בכיכר רבין הוא רק ההתחלה.

מחאת העצמאים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת העצמאים (צילום: אבשלום ששוני)

"העצמאים ביחד יוצרים אגרוף אחד למען אותה מטרה", אמר תומר מור, ממייסדי "מסעדנים חזקים ביחד". "אנחנו דורשים לאפשר מיד הושבה של לקוחות בשולחנות שיוצבו בשטחים פתוחים במרחק של שני מטר ביניהם ותוך שמירת כל ההנחיות. אין היגיון בהמשך האיסור להושיב לקוחות. מתן האפשרות למכירה בטייק אוויי החזירה לפעילות כ־3,000 עסקים, אבל כ־3,000 עסקים נוספים עדיין סגורים".

לדבריו, מסעדנים רבים לא יוכלו לשאת בהמשך ההפסדים הכבדים בשל הסגירה המתמשכת. "צריכים לוודא שכולם יקבלו את כל הפיצויים מהמדינה. יש עסקים רבים שסורבו, או שלא קיבלו את מלוא הסכומים שהיו מגיעים להם", אמר יו"ר ארגון מעצבי השיער יאיר קמיר, שדורש לאפשר פתיחת מספרות לאלתר, בהתאם להנחיות התו הסגול.

מסעדות סגורות בזמן הסגר  (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מסעדות סגורות בזמן הסגר (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

קמיר טוען כי בישראל פועלות כ־20 אלף מספרות, ובעקבות הסגרים והמשך האיסור על פתיחתן, כ־3,000 מתוכן נסגרו. "ספרים רבים נאלצים להמשיך לשלם את השכירות וההוצאות השוטפות", אמר. "היו פניות רבות לבעלי נכסים להפחתת השכירות, אבל בדרך כלל הן לא נענו. עבור רבים מבעלי הנכסים, שהם מבוגרים, השכירות היא הפנסיה שלהם".

אילן דיין, הבעלים של חנות האופנה טרויה עיצובים, הזהיר שעסקים רבים בענף עלולים לקרוס לנוכח המשך איסור הפתיחה ללקוחות. "לחנות רחוב נכנסים בממוצע 10־15 לקוחות ביום ולמרכולים נכנסים הרבה יותר", אמר. למה אי אפשר לפתוח את החנויות? אין בזה שום היגיון. בינתיים בעלי עסקים ממשיכים לשלם את ההוצאות הקבועות ולא מקבלים פיצוי".

בינתיים, האבטלה הולכת ומתרחבת. נכון לאתמול בבוקר רשומים בשירות התעסוקה 973,881 דורשי עבודה, מהם 625,803 בחל"ת. שלשום הגיעו לשירות 4,766 דיווחים על חזרה לעבודה במסגרת הקלות הסגר השני, ונרשמו 2,676 דורשי עבודה חדשים.