סקר המשרות הפנויות לחודשי יולי-ספטמבר השנה, שפורסם היום (חמישי) על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מראה כי בחודש ספטמבר חלה ירידה בכמות המשרות הפנויות, בהשוואה לחודש אוגוסט (כ-54.3 אלף בספטמבר, לעומת 59.0 בחודש אוגוסט). כך גם שיער המשרות הפנויות בספטמבר שעמד על 2.23% לעומת 2.36% בחודש אוגוסט. עם זאת, השוואות בין אומדן ספטמבר לאומדן אוגוסט, הן תחת הסתייגות, כיוון שלא חושבו אומדנים מנוכי עונתיות ומגמה של חודשים אלו. 

סקר המשרות הפנויות מהווה מקור עיקרי לאומדן בעניין זה, והוא נערך באופן שוטף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2009. האומדנים החודשיים של מספר המשרות הפנויות, כמו גם אחוזיהן, מופקים החל ממרץ 2017 לפי מודל סטטיסטי, ולכן הסבירו כי "לא ניתן לבצע השוואות לנתונים בפרסומים הקודמים". 

סקר המשרות הפנויות 2020 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
סקר המשרות הפנויות 2020 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

בגרפים שפורסמו בתוך הסקר, נראה כי סך המשרות הפנויות הוא הנמוך ביותר שנראה, החל מ-2016, כמו גם שיעור המשרות הפנויות. בפילוח לפי המשרות הפנויות המבוקשות ביותר, נמצא כי בדירוג הגבוה ביותר נמצאים עובדי מכירות (בהם סוכני מכירות, נציגי מכירות, עוזרי מכירות בחנויות ומוכרים בדוכנים ובשווקים), מלצרים ומוזגים ומהנדסים בהתאמה.

לעומת זאת, המספר הממוצע של המשרות הפנויות המדורגות במקומות הגבוהים נמצאות מהנדסים עם 6,763 משרות פנויות (בהם מהנדסי מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול, מכונות ועוד), מפתחי תוכנה עם 4,878 משרות פנויות ומטפלים סיעודיים במוסדות ובמשקי בית עם 3,820 משרות פנויות. 

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: אבשלום ששוני

בסקר הסבירו, כי "משבר הקורונה השפיע על תהליכי עבודה בסקר זה, אך איסוף הנתונים לא נפגע כתוצאה מההגבלות הקיימות". עם זאת צוין, כי "בחודשים מרץ-אוגוסט לא נערכה זקיפת נתונים מהדיווח הקודם עבור עסקים שלא התקבל דיווח עבורם, מתוך הבנה שכמות המשרות הפנויות בחודשים הללו ירדה במידה ניכרת לעומת החודשים הקודמים". 

בלשכת הסטטיסטיקה פרסמו גם כי קיים שיבוש אפשרי במתודות הסטטיסטיות הרגילות, כגון שיטות לניכוי עונתיות ומגמה, עקב שבר גדול בסדרות העיתיות. 

סקר המשרות הפנויות 2020 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
סקר המשרות הפנויות 2020 (צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)