הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין, וועדת הקורונה, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, קיימו אתמול דיון משותף על מצב המסגרות לגיל הרך, לאור חזרתן לפעילות לאחרונה. בדיון נחשף כי בכל הנוגע להתקנת המצלמות, המדינה טרם אישרה למעון כלשהו את סבסוד ההתקנה שקבעה הכנסת במסגרת חקיקת חוק המצלמות, ולמעשה מעונות שהקדימו והתקינו מצלמה לא זכאים כעת לסבסוד.

ההתעללות בגן הילדים בחולון - תיעוד ממצלמות האבטחה (צילום: מצלמת אבטחה)

עוד נחשף בדיון כי פעילי המסגרות נמצאים בתוך מעגל של קשיים ביורוקרטיים שמערימים משרדי הממשלה והופכים את האפשרות לקבלת המענק לעסקים קטנים ואת המענק הייעודי למסגרות אלה לכמעט בלתי אפשרי. הזכאות למענק לעסקים קטנים מרשות המסים תלויה בירידת מחזור העסק, אך מסגרות רבות לא החזירו להורים את כספי התשלום, אלא פשוט הוסיפו ימי עבודה במקום ימי חופש שהיו קבועים להמשך השנה, וכך למעשה לא הייתה ירידה במחזור
.
קושי רב יותר התגלה ביכולת לבקש את המענק הייעודי למעונות היום הפרטיים מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. תנאי למענק זה הוא קבלת אישור הפעלה ראשוני לפי חוק הפיקוח על מעונות היום לפעוטות. בין התנאים כיום לאישור ההפעלה הראשוני: בדיקתו של אגף המעונות במשרד העבודה והרווחה כל עובד כי אין לו רישום פלילי, הצהרה של מפעיל המעון כי העובדים עברו הכשרות מסוימות (כגון עזרה ראשונה) והצהרה על התקנתן של מצלמות.

בדיון התגלה כי אם מתחלף עובד – מרגע שמוגש עובד בחדש לבחינת אגף המעונות ועד לאישורו, האישור הראשוני של המעון מוקפא – וכך בימים אלה אי אפשר להגיש את הבקשה למענק.

לגבי ההכשרות – הרי שכיום, בשל מגבלות הקורונה, חלק מהקורסים אינם מתקיימים, וכדוגמה הביאו הכשרה של מתן עזרה ראשונה, וכך עד להסרת המגבלות אי אפשר להשלים את תנאי ההכשרה לקבלת האישור ואי אפשר להגיש את הבקשה. התנאים של ההכשרות שלא מתקיימות ואי מתן עזרה בסבסוד התקנת המצלמות עד כה רלוונטיים מאוד גם לאור העובדה כי אפשר להגיש את הבקשה למענק הייעודי רק עד סוף החודש – כלומר בעוד ארבעה ימים.

שאשא ביטון, שהייתה יו"ר הוועדה לזכויות הילד בעת חקיקת חוק המצלמות, אמרה: "סבסוד התקנת המצלמות הוא שערורייה שמעלה הרבה מאוד סימני שאלה. כוונת המחוקק הייתה ברורה, כי הסבסוד נועד לתמרץ את מפעילי המעונות להתקין את המצלמות במהלך שנת ההתארגנות, ולאחר מכן התקנה ממילא תהפוך לחובה בחוק".