לקראת הבחירות שמתקיימות היום (שלישי) בארצות הברית, כתבו והפיצו רבנים בכירים בציונות הדתית מכתב תמיכה בנשיא המכהן דונלד טראמפ. במכתב מופיעה פנייה נרגשת לקוראים להצביע עבור טראמפ, בין השאר בנימוק כי “הנשיא טראמפ חסם במשך שנות כהונתו את תוכנית הגרעין של איראן – האויבת הגדולה של השלום העולמי”.

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

ממחברי המכתב - זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן, ראש הישיבה במצפה יריחו הרב שבתי סבתו, רבה של צפת הרב שמואל אליהו, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן הרב יהושע שפירא, רבה של קריית ארבע הרב דב ליאור וראש הישיבה בשדרות דוד פנדל.

בד בבד, חיזק ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ את הנשיא האמריקאי ומסר בשמו ובשם התושבים: “כולנו מעריכים את המאמצים הכבירים והנועזים שעשה הנשיא טראמפ בהעברת השגרירות לירושלים, בהכרה ברמת הגולן ובהכרזה של מזכיר המדינה על חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון”, כתב גנץ והוסיף: “טראמפ יחזק את מדינת ישראל וביחד נחיל ריבונות ביהודה ושומרון”.

בתוך כך, סקר חדש מגלה: רוב גדול של הציבור הישראלי, יותר מ־63%, סבור כי מבחינת האינטרסים של ישראל עדיף שטראמפ ייבחר פעם נוספת. זאת לעומת פחות מ־17% הסבורים כי עדיף לישראל שג’ו ביידן ייבחר לנשיאות. כך עולה ממדד הקול הישראלי החודשי של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, שפורסם אתמול.

עוד עלה מהנתונים כי 42% מהציבור היהודי חושבים כי בחירת ביידן לנשיא תחליש את היחסים בין המדינות. לעומת 31% הסבורים כי בחירתו תחזק את היחסים בין וושינגטון לירושלים.

"אין קולות צפים בקהילה היהודית"

סטיב רבינוביץ', יועצו לשעבר של ביל קלינטון בבית הלבן ושותפו של מנהל הקמפיין של ביידן בקהילה היהודית בארה"ב, התארח היום בפודקאסט של "גשר" בשיתוף גלי צה"ל, עם ישראל LIVE – גשר בין ישראל לתפוצות, בהנחיית נורית קנטי וצביקה קליין,  וטען כי "רבע מהאורתודוקסים לא מצביעים לטראמפ. אין קולות צפים בקהילה היהודית, כולם יודעים למי יצביעו. הישראלים מסתכלים על הבחירות בפריזמה מאוד צרה, להבדיל מהקהילה היהודית בארה"ב".

"אין קולות צפים כמעט בקהילה היהודית, כולם יודעים למי הם יצביעו", משוכנע רבינוביץ'. "אני מעריך ש-70-75 אחוז מהיהודים יצביעו לביידן. תמיד הקהילה היהודית תומכת במועמד הדמוקרטי".

"אצל האורתודוקסים והרפורמים זה לא עניין דתי, אלא פוליטי", אמר והוסיף: "האורתודוקסים שמרנים והרפורמים ליברלים ולכן מצביעים לדמוקרטיים. 75 אחוז מהאורתודוקסים מצביעים לטראמפ, אבל רבע מהם כן מצביעים בכל זאת לביידן וזה סיפור מאוד גדול״.

לשאלה כיצד הישראלים רואים את הבחירות לעומת היהודים בארה"ב ענה רבינוביץ', כי "יש הבדל גדול בין איך שהישראלים רואים את הבחירות לבין היהודים באמריקה. האורתודוקסים תומכים בטראמפ כי הם שמרנים בענייני פנים בארה"ב ואילו היהודים האחרים תמיד תמכו בדמוקרטיים שמקדמים את ההגירה. ישראל היא רק אלמנט אחת מכל האלמנטים. הישראלים רואים את הבחירות בפריזמה מאוד צרה להבדיל מיהודי ארה"ב. הנושא של ישראל לא מהותי כי היא לא בסכנה או מצב חירום ולכן זה ממש לא פקטור. כמו שבישראל לא מצביעים לפי מדיניות חוץ, כך גם בארה"ב".