יחידות ראשונות של הרכבות החשמליות החדשות יצאו מנמל המבורג בגרמניה בדרכן לישראל. הרכבות הראשונות מדגם DDEMU צפויות להגיע לארץ לקראת סוף החודש ולהיכנס לשירות במהלך שנת 2021.

הסעת הרכבות החדשות תתאפשר עם השלמת החשמול במסילות טבעת השרון והקו לאשקלון, בה מוקם מתחם תפעולי חשמלי חדש הכולל מוסך לקרונועים החשמליים.

בנוסף יופעלו הקרונועים בקווים נוספים שצפויים לעבור הסבה לחשמול בעתיד. הקרונועים החשמליים (קרונות בהנעה עצמית ללא קטר) החדשים יהוו תוספת של 37 אחוזים למצבת הקרונות של הרכבת, כאשר כל רכבת תורכב מארבעה עד 14 קרונות בהנעה עצמית חשמלית, ללא צורך בקטר.

אלה יתווספו לצי הרכבות החשמליות שכולל גם את הקטרים החשמליים החדשים מדגם TRAXX והקרונות הדו-קומתיים המוכרים אשר הוסבו לחשמול על ידי רכבת ישראל.

לקרונועים החשמליים הספק של עד 8,046 כוחות סוס (6,000 קילוואט), ומשולבות בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות, אשר יאפשרו שירות משודרג לנוסעים, לצד בטיחות מתקדמת. בין היתר, משולבת בהם מערכת אוטומטית המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת; מערכת מידע חכמה לנוסע, המחוברת לפיקוד הרכבות הארצי ול-GPS, ומציגה את מסלול התקדמות הרכבת והתחנות בדרך ומערכת דיאגנוסטיקה חכמה המנטרת את מצב התחזוקה של הרכבת ומאפשרת גילוי ותיקון תקלות בזמן אמת.

הקרונות החדשים לרכבת החשמלית (צילום: סימנס מוביליטי)
הקרונות החדשים לרכבת החשמלית (צילום: סימנס מוביליטי)

שני הסטים הראשונים של הקרונועים החשמליים צפויים להגיע לישראל בסוף חודש נובמבר, ולאחר מספר חודשים של בדיקות וניסויים, צפויים להיכנס לשירות במהלך שנת 2021.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב אמרה, כי "קרונות הרכבת החשמליים החדשים יזניקו את רכבת ישראל לעידן חדש של תחבורה ציבורית ירוקה, נגישה ומזמינה. לנגד עיניי החזון לחבר את ישראל באמצעות מערכות הסעת המונים, בדגש על המסילה המזרחית מקרית שמונה ועד אילת, שתאפשר נגישות תחבורתית ומוביליות חברתית לכל אזרח".

מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל (מיכה) מייקסנר בירך ואמר: "הקרונועים החשמליים מהווים את העתיד של רכבת ישראל, קליטתם והכשרת הצוותים להפעלתם נעשית במקביל להתקדמות בעבודות הסברת המסילות לחשמל, ואלה יאפשרו לרכבת לשלב ציוד חדש שיחליף את צי הרכבות המיושן ומבוסס דיזל הפועל כיום, לשפר את רמת השירות, להגדיל את תדירות הרכבות ולצמצם את עלויות התחזוקה האנרגיה וזיהום האוויר".

מנכ"ל סימנס מוביליטי ישראל, צחי גולן: "ההגעה של הקרונועים החשמליים לארץ תסמן את תחילתו של עידן חדש לרכבת ישראל ולנוסעיה. סוג קרונועים זה, שנע כבר על המסילות בגרמניה, הינו חוד החנית של הקרונועים של סימנס. הקרונועים חדשניים, ירוקים, עם יכולות דיגיטליזיציה מתקדמות וכמות תקלות נמוכה, דבר שיביא לשיפור משמעותי של הזמינות והנוחות של הרכבות בישראל".