שר הבריאות, יולי אדלשטיין, מתכוון לקיים היום (שלישי) פגישות עם בכירים במערכת הפוליטית, בהם חבר הכנסת יעקב אשר, על מנת לדון אפשרות לקיים את המעמד המיוחד לאילת וים המלח. זאת, לאחר שאתמול משך אדלשטיין את ההצעה הממשלתית על רקע ניסיון לכלול בה ערים נוספות. בתוך כך, ועדת החוקה אישרה פה אחד את הצע"ח של חה"כ איתן גינזבורג להחרגת "האיים הירוקים" לקריאה ראשונה, בנוסח שהגישה הוועדה אמש למליאת הכנסת.

15 ח"כים תמכו: יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) והח"כים עמית הלוי, אסנת הילה מארק, אריאל קלנר (הליכוד), מיכל וונש, עינב קאבלה, תהלה פרידמן, איתן גינזבורג (כחול לבן), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), עופר כסיף (הרשימה המשותפת), קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם), אלי אבידר (ישראל ביתנו), בצלאל סמוטריץ' (ימינה), ניצן הורוביץ (מרצ). יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, אמר: "נגיע להסכמות בהמשך; בסיכום עם יו"ר הכנסת החוק יגיע היום לקריאה ראשונה בניסיון לסיימו עד מחר".

במקביל, חבר הכנסת איתן גינזבורג, מכחול לבן, מתכנן להגיש נוסח חדש לחוק "האיים הירוקים", הדומה לזה שנמשך אתמול על ידי אדלשטיין, במסגרת חקיקה פרטית. בתוך כך, יו"ר ועדת חוקה ומשפט ח"כ יעקב אשר ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, סיכמו במסגרת דיון בוועדת חוקה כי יקדמו את מתווה ה"מתחמים ירוקים", שיאפשר פתיחה של עסקים ופעילויות בחללים סגורים בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית.

המתווה אף יהווה את הבסיס להפעלת מתחמי בדיקות מהירות בעתיד ויגישו אותו לאישור ראש הממשלה. המתווה שגיבש השלטון המקומי, מתבסס על הקביעה של משרד הבריאות כי אדם שעובר בדיקת קורונה ונמצא שלילי - לא יכול להדביק במשך 72 השעות הבאות. 

המשמעות היא, כי ניתן ליצור מתחם בטוח, בו נמצאים אנשים שאין סיכון כי ידביקו בקורונה את זולתם. המתווה יאפשר חזרה לשגרה של כלל תחומי החיים, במתחמים ירוקים: תיירות, אירועים – הציבור ירגיש בטוח לחזור לשגרה. כל מוסד המקבל קהל יידרש ליישם את מודל האזור הירוק והתו הסגול. 

יצירתם של אזורים ירוקים, בהם ניתן לפעול בעצימות מלאה וללא מגבלות התקהלות, באמצעות האופרציה לניהול כניסת ציבור "ירוק" למתחמים הללו, מהווה, לצד פתיחת המשק, גם תמריץ מיידי להגברת תדירות ההגעה לבדיקות, ובכך תורם לעמידה ביעד מרכזי של משרד הבריאות, לבחינת מדדי התחלואה. המתווה זוכה לתמיכה רחבה מחברי הוועדה, ראשי הערים בישראל ומראשי התעשייה.

הפגנת "הדגלים השחורים" מול ביתו של יולי אדלשטיין. צילום: "הדגלים השחורים"

ביבס אמר בדיון: "חייבים עתיד! חייבים להבטיח לתושבי מדינת ישראל מציאות אחרת, חייבים להציל ענפים שלמים - תיירות אירועים ספורט - אי אפשר רק לשבת לחכות ולאיים בסגרים- זה דיני נפשות. עד שיבוא חיסון ועד שכולם יתחסנו, חייבים להיבדק, ולשאוף במיידי גם לבדיקות  מהירות". הוא הוסיף: "באמצעות טכנולוגיה מתקדמת אפשר כבר היום לאפשר להפעיל ענפים שיהיו סגורים עוד זמן רב אם נחכה. מאות אלפי אזרחים עובדים בענפים האלו! כבר היום צריך שהטכנולוגיה תתחבר לתוצאות הבדיקות של משרד הבריאות ותאפשר הקמת מתחמים בטוחים באירועים עם מעל לעשרה אנשים. אי אפשר להמשיך לעצור את החיים ולקרוע לגזרים פרנסה של מאות אלפי אנשים".

ח"כ אשר אמר: "ניהול סיכונים הוא חלק אינטגרלי מהחיים לצד המגיפה. צריך לחבק במרכאות את הקורונה ולדעת לחיות לצידה, יש לכם ביד תושבים ברמת סיכון אפסית, לעומת משחקים אחרים שעושים בקבינט. הוועדה נותנת את ברכתה למתווה. חייבים ללמוד לחיות עם הקורונה. כל חקיקה וכל דבר שיידרש לקידום המתווה נתמוך בו".

ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה: "מה שצריך עכשיו זה לא לחפש אשמים אלא לקדם את החוק שיעזור לאילת. צריך להוריד את הסעיף על אזורים נוספים, העיקר שיעבור חוק שמדבר על אילת וים המלח. כולנו צריכים להתפשר ולקחת אחריות". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הוסיפה: "לא ביקשנו שום דבר ספציפי, רק רצינו לתת לממשלה לקבוע אם יהיו עוד מקומות שיהפכו לאיים ירוקים. הכל היה נעשה על פי אמות המידה של הממשלה. אף תייר לא יגיע למלונות באילת אם האטרקציות תישארנה סגורות. מה יעשה בבית מלון? למה שישראלים יטוסו לרודוס או לקפריסין, ללא פיקוח, ויוציאו כסף שם ולא בארץ?".

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר: "הממשלה משכה את החוק. אנחנו לא מחויבים. אם אנחנו מייצרים כאן חוק עבור תושבי אילת. אתמול היה אירוע לא משפטי ולא פוליטי, אלא אירוע עם משמעות חוקתית: לא סופרים את הכנסת. אם אנחנו הולכים לחוקק חוק אמיתי, צריך להופיע בו הסעיף שפותח את כל העסקים באילת".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) מתח ביקורת: "אתמול שר הבריאות זרק את תושבי אילת לכלבים. אתמול היה שיא מחפיר , השר פעל מתוך תסכול אינפנטילי מהפגיעה באגו". ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר: "אני מציע בעת הזאת ניצבים בפננו למעלה מ70 000 בני אדם, באילת, בעין בוקק, שמחכים לבשורה.  בנוסח של שר נבריאות לממשלה ניתנה האפשרות להתקין תקנות על פתיחת העסקים, האטרקציות וכו'.
בעיניי אין פערים, בעיקר זו סימנטיקה. צריך לדעת להתפשר".

בתוך כך, שר התקשורת ויו״ר דרך ארץ, יועז הנדל, צייץ בטוויטר: "מתכוון לעזור לראש עיריית אילת להעביר את החוק בהקדם. למה? כי זה נכון לפריפריה וזה מנוע צמיחה לעיר. אבל לא מצליח להבין איך כץ, אמסלם ונתניהו מאפשרים עיכוב של הסיבים לפריפריה כמנוע צמיחה. אין ישראלי שלא מרגיש את הצורך באינטרנט מהיר עכשיו. הפתרון על השולחן ויש מי שמונע את זה מאזרחי ישראל בימי קורונה. אגב, באילת דווקא כבר חנכתי פריסת סיבים אופטיים. צריך בכל מקום. זו לא המלחמה רק שלי אלא של כלל אזרחי ישראל".

כמו כן, ביבס התייחס בדיון הבוקר לפרסומים לפיהם הוועדה ניסתה להוסיף אזורים נוספים מלבד אילת וים המלח: "הוועדה לא ניסתה להכתיב שום עיר. בסך הכל אמרנו אמרנו שאם הממשלה תיווכח שיש מקומות נוספים שעומדים באותם תנאים, שתוגש המלצה כזו. לא כפינו ולא הלכנו בכוחנות, זו לא דרכי ולא דרכה של הוועדה. חבל שמנסים להתסיס את תושבי אילת. אני מוכן להתכנס עוד היום כדי לסיים את הכנת הצעת החוק של ח"כ גינזבורג למען איי התיירות".

חיים ביבס (צילום: תמר גוז'נסקי)
חיים ביבס (צילום: תמר גוז'נסקי)

ביבס אף הציג היום את מתווה "המתחמים הירוקים" בפני פרויקטורי הקורונה, פרופ' גמזו ופרופ' אש. המתווה שגיבש השלטון המקומי מתבסס על הקביעה של משרד הבריאות כי אדם שעובר בדיקת קורונה ונמצא שלילי - לא יכול להדביק במשך 72 השעות הבאות. המשמעות היא, כי ניתן ליצור מתחם בטוח, בו נמצאים אנשים שאין סיכון כי ידביקו בקורונה את זולתם. המתווה יאפשר חזרה לשגרה של כלל תחומי החיים, במתחמים ירוקים: תיירות, אירועים – הציבור ירגיש בטוח לחזור לשגרה. כל מוסד המקבל קהל יידרש ליישם את מודל האזור הירוק והתו הסגול.

יצירתם של אזורים ירוקים, בהם ניתן לפעול בעצימות מלאה וללא מגבלות התקהלות, באמצעות האופרציה לניהול כניסת ציבור "ירוק" למתחמים הללו, מהווה, לצד פתיחת המשק, גם תמריץ מיידי להגברת תדירות ההגעה לבדיקות, ובכך תורמת לעמידה ביעד מרכזי של משרד הבריאות, לבחינת מדדי התחלואה. המתווה זוכה לתמיכה רחבה מחברי וועדת החוקה והמשפט של הכנסת, ראשי הערים בישראל וראשי התעשייה. פרופ' גמזו ופרופ' אש תמכו במתווה, והודיעו שיקדמו בקבינט הקורונה את החלתו המיידית כפיילוט ב- 10 יישובים בישראל.