איתי חזן, ראש מערך DATA ודיגיטל בכאל שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM על חודש הקניות הגדול והפתיע כאשר אמר שהשנה הישראלים ירכשו כמעט 50 אחוז יותר משנה שעברה ויחצו לראשונה את רף מיליארד השקלים ברכישות אונליין גם באתרים ישראליים וגם מחו"ל. הוא הסביר והוסיף: "הישראלים לא יצאו לחו"ל השנה ולא בילו בנופשים במהלך הקיץ לכן אמרו לעצמם בואו נפצה את עצמנו בגאדג'טים שחלמנו, בבגדים שתמיד חלמנו, בוא נקנה מוצרים מחו"ל כי וויתרנו על הנופש, כמובן גם האתרים הישראליים קופצים בצורה גבוה, הם ימכרו השנה פי שניים לעומת אשתקד". 

נובמבר של הקניות המקוונות: בוא נדבר על נובמבר אונליין. האם מדובר על משבר או שמרגישים סחף?
"ממה שאנחנו רואים, רואים נובמבר חזק מתמיד".

הפתעה.
"השנה אני יכול להגיד שממחקר שביצענו, מחקר מקיף, הישראלים ירכשו כמעט 50 אחוז יותר משנה שעברה ויחצו לראשונה את רף מיליארד השקלים ברכישות אונליין גם באתרים ישראליים וגם מחו"ל".

מאיפה הכסף?
"אחלק את זה לכמה רבדים, הישראלים לא יצאו לחו"ל השנה ולא בילו בנופשים במהלך הקיץ לכן אמרו לעצמם בואו נפצה את עצמנו בגאדג'טים שחלמנו, בבגדים שתמיד חלמנו, בוא נקנה מוצרים מחו"ל כי וויתרנו על הנופש, כמובן גם האתרים הישראליים קופצים בצורה גבוה, הם ימכרו השנה פי שניים לעומת אשתקד.

אתרים בינלאומיים יצמחו בקצב של קצת יותר מ-30 אחוז ואנחנו רואים מגמה מאוד חזקה ודווקא מדבר על הישראלי החכם. הקורונה בעצם תרמה ליצירת הצרכן הישראלי הנבון לא קונים רק מגן מסך או כיסוי לשואב אבק. הישראלים נכנסים לאתרים ייעודיים, אתרי אופנה בחו"ל השנה ימכרו פי שניים לישראלים לעומת שנה שעברה שזה מספרים באמת-באמת גבוהים".

אנשים במצוקה כלכלית, שומעים מכל עבר ומאידך ישראלים יושבים ורוכשים בהמוניהם?
"אני טוען שהשנה באופן מיוחד אנחנו רואים רכישות מאוד גבוהות בישראל, שיעור הצמיחה בישראל יהיה גבוה מחו"ל. צריך לתת תעודת כבוד לאזרח הישראלי שרוכש הרבה יותר באתרים בישראל, הם יצמחו השנה פי שניים לעומת שנה שעברה ואנשים התרגלו. רואים כניסה של קהלים חדשים לאינטרנט, קצת יותר מבוגרים, אנשים שאולי בעבר קצת יותר חששו.

יש הרבה מאוד קמעונאים שהתאימו עצמם למצב, יצרו נכסים דיגיטליים משמעותיים ומציעים את מרכולתם באינטרנט ויודעים לתת את הפתרון. ליבנו עם הסוחרים שמחכים לסיומו של הסגר. הרבה מאוד אתרים של רשתות אנחנו רואים צמיחה מאוד גבוהה. מוצרי חשמל מחשבים וגאדג'טים יצמחו השנה פי שלושה". 

אופי הקניות השתנה?
"אופי הקניות הוא הרבה יותר אחראי ומדויק, אנשים מחפשים כנראה בצורה יותר טובה, אנחנו רואים אחריות בצריכה. דיברת על כאלה שלא מועסקים ויש להם בעיה, גם כאן אנחנו רואים ואני אומר שאני יכול לתת תעודת כבוד מאוד גבוהה בצד הכלכלי שמתאימים את היקף ההוצאות להכנסות. למי שיש מוציא יותר וכנראה רוצה לפנק את עצמו בעולמות אחרים, אם לא נופש קונים סלון חדש או יופי של טלוויזיה".

אתה מדבר כאילו אין משבר.
"יש כאלה שאין להם והם מתאימים את עצמם ואנחנו רואים תנועה אחרת לסופרמרקטים מחוץ לערים, לא קונים באותו קצב שקנו בעבר". 

יש השפעה של המשבר הכלכלי?
"יש השפעה בשני צירים, האחד שמחפשים אתרים שמציעים את מרכולתם בצורה יותר זולה, הולכים למוצרים יותר זולים, פחות מותגים יוקרתיים. אתרי האונליין מאפשרים הרבה ערך לצרכן הישראלי להשוות וגם לקבל החלטה יחסית מהירה. אנחנו בעשרה בנובמבר ומחר 'יום הרווקים' אבל כבר רואים צמיחה מאוד גדולה באתרים ישראליים ובחו"ל. אנחנו ב'שופינג IL' וגם אתרי חו"ל לא מחכים לסוף החודש וליום הרווקים כבר היום אני רואה צמיחה מאוד גבוהה".

שיקנו תוצרת ישראלית. כמה זה יעשה שינוי?
"הקורונה הפכה לסוג של קטליזטור, כנראה לא יחזרו להיקפים שהיו, אני מניח שתהיה חזרה לפיזי אבל מי שהתרגל לקנות באונליין ישלב בין קניות פיזיות לאונליין. אני חושב שגם אנחנו נמצאים בתוך משבר אז קל לנסות להוציא מעצמנו קצת יותר, אבל גם אחרי משברים כאלה בסופו של דבר מגיע השפע ואנשים חוזרים חזרה לעבוד ולצרוך".