מינויו של השר לשעבר אפי איתם לתפקיד יו"ר 'יד ושם' אושר אתמול חרף הקמפיין הנגדי שהתנהל נגדו בשבועות האחרונים. קולט אביטל, יושבת ראש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל התארחה היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והסבירה מדוע היא מתנגדת למינויו של איתם לתפקיד.

מגל: שלום קולט אביטל, למה את מתנגדת למינוי של אפי איתם?
"מכיוון שאני חושבת שהוא לא האישיות המתאימה. אין לו לא את הרקע והכישורים לזה. הנושא הוא לא בהכרח פוליטי, או בדעותיו הפוליטיות כי אנחנו בסך הכל הצענו גם אנשי ימין". 

מגל: מי למשל.
"דיכטר, שרנסקי".

מגל: אבי דיכטר?
"כן".

מגל: למה יותר מתאים?
"מכיוון שהוא בן של ניצולי שואה, הוא מכיר את הנושא, הוא ניהל במשך כמה שנים את הקרן לרווחת ניצולי השואה אז הוא קרוב לנושא. אנחנו חושבים, מדאיג אותנו שינהל את המוסד הזה אדם שאין לו לא את הרקע ולא את הכישורים. תאר לך שמחר יש ביקור של נשיא ארה"ב בארץ ואפי איתם מלווה אותו וצריך להסביר לו מה קרה בסלוניקי ומה קרה בגטו וילנה ומה קרה בגטו ורשה, אין לו את הידע המעמיק. הוא גם לא בא מתחום החינוך. אותנו מעניין דבר אחד, מי שמנהל את המוסד הזה ואנחנו לא יכולים רק להמליץ".

מגל: מבחינה מקצועית הוא לא מושלם כי אין לו רקע מתאים בעניין השואה; כספית: אני קורא מאמר מערכת ב"הארץ". מדובר גם בדעותיו, סדרה של התבטאויות, הוא די מייצג קיצוניות שהיא בעיתית, לגרש את הערבים, לזרוק את כל הח"כים הערבים לעזה. 
"אני מודה לך שאתה מעיר גם את הנקודה הזאת ואני חושבת שיש לה חשיבות מכיוון שסך הכול וזו הסיבה בגללה מתקוממים גם אנשים מחוץ לארץ, יד ושם חי על אמינות על אובייקטיביות של החוקרים על זה שאנחנו באים וטוענים שאחד הדברים שגרם לשואה זה חוסר סובלנות וגזענות. באים אנשים מחו"ל ששמעו והכירו וקרוא את דעותיו על טרנספר וכו' נגד ערביי ישראל"

מגל: שואה וערבים גזירה שווה.
"לא אמרתי שזו גזירה שווה אבל זה לא בדיוק עוזר לנו ולא בדיוק מדבר על אדם סובלני".

מגל: מה הקשר בין היחס לפלסטינים לבין שחיטת היהודים בשואה?.
"אין לזה קשר ישיר".

מגל: אז למה את קושרת ביניהם?
"אני חושבת שאדם שמבטא דעות גזעניות קשה לו לבוא אחר כך...".

מגל: איזה דעה גזענית הוא ביטא?; כספית: הרגע דיברנו על זה; מגל: היא אמרה טרנספר לערביי ישראל, אני חותם שהוא לא אמר את זה.
"מי שראיין אותו היה בן כספית והוא יכול לספק לך את כל האמירות שלו, לא למדתי אותן בעל פה".

מגל: "אם יתפוצצו השבוע בעשר ערים בגדה ובעזה עשר מכוניות תופת וייהרגו 500 פלסטינים, אולי הם יתחילו לחשוב". בעייתי לדעתך? גזעני?; כספית: זה אמירה בעייתית.
"אני לא חושבת שזו אמירה גזענית אבל זו בעיה".

מגל: טומי לפיד ז"ל אמר את זה.
"אני מעדיפה לא לדבר על העבר. אני לא חושבת שכל אמירה של טומי לפיד הייתה נפלאה".

מגל: גם לא של אפי איתם.
"אני צריכה לחשוב מי יכול לייצג יותר טוב".

מגל: אגיד לך מה השערורייה בעיני? שאתם עושים גזירה שווה בין היחס של הפלסטינים לבין מה שקרה עם הנאצים.; בן הם לא.; מגל: זה העיוות ההיסטורי של השמאל, שהלקח שלנו מהשואה זה כביכול שאנחנו לא נהפוך לנאצים, זה טרללת. מתחת לכל ביקורת, זו דעתי.
"זו דעתך, זו לא דעתנו, כל אחד ודעתו. אני חושבת שלמנות את אפי איתם בשעה הזאת, אני רוצה להגיד לך דבר אחד, אנחנו מתמודדים עם מדינות כמו פולין וצ'כיה והונגריה בהן יש היום שכתוב ההיסטוריה, אוקיי? הם באים ואומרים 'אומנם הייתה שואה אבל זה לא אנחנו, זה הנאצים' כדי לייפות את ההיסטוריה שלהם. יד ושם הוא המוסד שנלחם נגד זה ואנחנו יחד עם יד ושם ואני חושבת שזה טרנד מאוד מסוכן יבואו כל אותם האנשים ויגידו לנו מה אתם רוצים? מה אתם מדברים? אין לכם שום אמינות וזה מה שמדאיג אותנו".

מגל: כי?
"כי אנחנו לא יכולים להעמיד אדם שמדבר בצורה הזאת נקודה".

מגל: מה הקשר?
"אם אתה לא מבין מה הקשר חבל".

כספית: למה אתה לא יכול לנהל את זה בטונים נמוכים; מגל: שערורייה שאין כמותה, עיוות של הלקח שלנו.
"אל תשים בפי דברים שלא אמרתי, אני האדם האחרון שעושה השוואות בינינו ובין הנאצים, בוא תוריד את זה מסדר היום ותחשוב עם ראש צלול ובלי להתרתח, כי אני מודיעה לך אין שום השוואה בינינו ובין הנאצים בשום מקום ומצב. אוקיי? יש מספיק אנשים שלא אוהבים אותנו בעולם ושיבואו".

מגל: לא שמעתי דבר שאמר שמציק לך; כספית: אני מאוד מעריך ואני בקשר טוב עם אפי איתם. כש-220 היסטוריונים שהובילו את המאבק נגד מכחישי השואה באים ואומרים שיהיה להם יותר קשה עם הוויכוח בעולם כי אפי איתם 'גזעני נגד ערבים'; מגל: אבל מה הוא אמר? יאיר גולן יכול להיות אם הוא עשה נוהל שכן?; כספית: כשהוא יעלה כמועמד נדון בזה.
"יאיר גולן גם לא מתאים כי גם לו אין את הרקע ולא בגלל דעותיו".

מגל: כשדיברת על עניין הרקע אני מבין את השיקולים המקצועיים אבל כשמדברים על התבטאויות שלו ולא מביאים הוכחות; כספית: יש לו, הוא אמר הרבה דברים בעיתיים בחייו.
"ההתבטאויות של אפי איתם יזיקו לו ויזיקו ל'יד ושם' כי ישלפו את זה נגדו. זה כל העניין, ויש לנו מספיק אויבים".

מגל: זה גישה של אנטישמים.
"למה אני צריכה לשחק לידיהם?"

מגל: את משחקת לידיהם וכל הרשימות של 220 ההיסטוריונים זה אותם אנשים שהיו חותמים על לכתו של ביבי.
"מה הקשר? כל אחד יכול לבטא את מה שהוא רוצה, אין שום קשר לביבי, יש קשר למוסד שבמשך המון שנים לחם על אמינותו ואנחנו צריכים להעמיד בראשו אדם שיכול לדבר עם חוקרים ומוסדות אחרים כיוון שיודע על מה שהוא מדבר, נקודה. זה הדבר שמציק לי".

כספית: אתה לוקח את שני הדברים המצטברים, שאין לו רקע של שואה ושהוא לא מועמד קונצנזוס ומועמד ליו"ר יד ושם צריך להיות מהקונצנזוס; מגל: רק ימניים שנויים במחלוקת; כספית: מדבר האיש שנמנה עם מחנה שהשם של שמאלנים אצלו זה בוגדים.
"רק כדי שתבין שזה לא עניין של ימין ושמאל אתן לך רשימה של אנשים".