מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, סיפר בראיון עם קרן אוזן במסגרת פסגת העסקים של מעריב 2020 על הקשיים שהרבים שהביאה עמה תקופה הקורונה, לצד ההזדמנויות הרבות לייעול השירות עבור האזרחים. 

איך הגבתם לעצירה של הכל?
"כשאני מסתכל בכלל על השנה האחרונה, אני הגעתי לפני כשנה וחצי לרכבת. זו שנה משברית, כשהרכבת מוכה מבחינה תקשורתית לגמרי, כל שכבת ההנהלה הייתה חסרה, לצד הביצועים של החברה. אנחנו נכנסנו לתהליך של שינוי כיוון שבתוכו תפסה אותנו הקורונה. זה הלך לכיוון של פרויקטים, הנהלה ושיפור רמת הדיוק. אנחנו שינסנו מותניים, לקחנו אנשים לעבודה בתחזוקת המסילות. אלה עבודות שבדרך כלל מביאות לעצירת תנועת רכבות, ובמקרה הזה לקחנו חודשים שלמים ועבדנו במסילות 24 שעות ביממה וקידמנו פרויקטים בצורה בלתי רגילה. לקחנו תחנות ישנות והפכנו אותן לתחנות בנות זמננו, לקחנו קרונות ונכנסנו לשיפוצים עמוקים. שיפצנו מסילות בלי לפגוע בתנועה".

ראיון עם מנכ"ל רכבת ישראל

מייקסנר הסביר כי "כדי לחזור היו ויכוחים בין משרד הבריאות למשרד התחבורה. משרד הבריאות רואה בנושא הזה התקהלות שמפיצה קורונה, ושרת התחבורה נרתמה לעניין בצורה יוצאת דופן, ועזרה לשכנע שאפשר למנוע התקהלויות, והדבר הזה עובד. אנחנו עלינו מ-40 אלף ל-100 נוסעים ביממה".

מהו התפקיד החברתי של הרכבת?
"הכבישים בארץ מלאים, ולכן הרכבת הופכת לפתרון היחיד בכל הקשור לנסיעה בין עירונית ובין מטרופולינים בעיקר. הדבר השני הוא שלאן שמגיעה הרכבת היא מביאה חיים, כמו מים במדבר צמא, ואפשר לראות את זה בנתיבות, שדרות, אופקים וכו'. במקומות האלה קוראים שני דברים. ברגע שיש אמצעי תחבורה בטוח, אז יזמים ומשקיעים מרגישים בטוח לפתח עסקים. מצד שני, לא מתרחקים מהמרכז שהוא בעצם הלב העסקי של ישראל. בנוסף, הרכבת עצמה מהווה גם מוקד תעסוקה. אין עיר שבה אין עשרות עובדים שהם עובדי רכבת. באופקים, דימונה, לוד ובאר שבע יש עשרות כאלה בכל עיר".

איך מתגברים על נושא התשתיות?
"זה אחד האתגרים הגדולים, כל נושא פיתוח התשתיות. מרגע שקיבלת את האישורים לוקח כ-10 שנים להקים מסילה בין עיר לעיר. אנחנו צריכים להגות איזשהו חזון שמאגד את זה. אנחנו מדברים על רכבות מהירות שייסעו במהירות של 250 קמ"ש, הכפלת מסילות בין חיפה לת"א ובאר לת"א. ייקח בערך חצי שעה להגיע מב"ש לת"א בעוד 10 שנים. מדימונה ונתיבות יוכלו להגיע בטווח של שעה לת"א".

מיכאל מייקסנר (צילום: ללא)
מיכאל מייקסנר (צילום: ללא)

מהו פרויקט חשמול הרכבת?
"מדובר באחד הפרויקטים החשובים של רכבת ישראל. נעשה כבר רכש של עשרות רכבות שאמורות להחליף את הקיימות. כלומר, אנחנו מסיעים כיום את הנוסעים עם כמעט גרוטאות, וכל הציוד שהוזמן אמור להחליף את הציוד שקיים היום, וזו בשורה. פרויקט החשמול יביא רכבת שנוסעת על חשמל בחצי מהמחיר. זו רכבת שקטה ומהירה מאוד. בעולם כמעט לא משתמשים ברכבות דיזל. פרויקט החשמול כמו שהוא היה אמור להסתיים ב-2020, והרוח שדובר עליה היא 2030. אנחנו הבאנו מתווה אחר שיקצר את המתווה ל-2025. הגענו להרצליה בחצי שנה הקדמה, ואם את נוסעת היום מאשקלון צפונה, אז יש שם עמודי חשמול לכל האורך שכבר עוברים את יבנה. אנחנו מדברים על 2025".