בפעם הראשונה מאז פרוץ ההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוגשו היום (שלישי) כתבי אישום נגד שניים מהמפגינים. אחד הנאשמים, פעיל המחאה עו''ד גונן בן יצחק שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והאשים את משטרת ירושלים בשימוש לא חוקי במכת''זית: "מרגע שעשיתי אתמה שעשיתי ונוצר דיון ציבורי בעניין, משטרת ירושלים לא המשיכה להשתמש. אם כך, למה מראש היה צריך להשתמש בו?"

בן: גונן אני קורא קטע מכתב האישום נגדך, נשכב הנאשם מתחת למכת"ז וחיבק בידיו חלק מגחון המכת"ז. הטרדה מינית?
"אני שמח שלא מעמידים אותי לדין על מעשה מגונה במכת"זית אלא רק בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו".

ההפגנות בבלפור, קרדיט: דוברות המשטרה

אריה: אל תתגרה בגורל. זה רכב משטרתי אז הפרעת לשוטר במילוי תפקידו.
"נכון".

אריה: מודה באשמה?
"חד משמעית אני הפרעתי לשוטר למלא פקודה בלתי חוקית, שבמסגרתה הוא היה אמור לפגוע במפגינים ובמפגינות שלא עשו דבר רע, וודאי שלא הייתה סיבה להפעיל כנגדם כלי הרג כמכת"זית".

אריה: בכל העולם עושים זאת, כולם פושעים?
"יש שאלה איך משתמשים בכלי הזה, בניגוד לפקודות המשטרה עצמה ואין ספק ויש לנו תיעוד שהשתמשו במכת"זית בניגוד להוראות המשטרה, כי כדי להשתמש צריך שהאירוע ידורג בדרגה ג' ומעלה, כלומר אירוע שיש בו אלימות קשה עם חשש ודאי לפגיעה באנשים. זה לא האירוע". 

בן: ראינו מקרים של כינון ישיר מטווח קצר מישהו נפצע קשה. עדיין, אני חושב שבביהמ"ש לדעתי יש לך סיכוי טוב לצאת זכאי אבל תצטרך לשכנע את ביהמ"ש שהיו לך כלים לדעת ולהחליט שדגל שחור של אי חוקיות מתנוסס מעל הפעלת המכת"זית.
"אבל בן זה מאוד קל, יש בישראל חוק שנקרא 'לא תעמוד על דם רעך' וברגע שאני יודע שעלולה להיות פגיעה באנשים תפקידי כעו"ד וכאזרח למנוע את זה. אני בסך הכול ניסיתי למנוע מהמשטרה, למנוע שימוש בכלי הזה, ולשמחתי הצלחתי. כי מרגע שעשיתי את זה ונוצר דיון ציבורי בעניין, משטרת ירושלים לא המשיכה להשתמש. אם כך, למה מראש היה צריך להשתמש בו? אם המשטרה יודעת לפזר הפגנות בלי להפעיל מכת"זית, למה מראש צריך היה להפעיל?".

שימוש במכת''זית בהפגנה בבלפור (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שימוש במכת''זית בהפגנה בבלפור (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אריה: אני רשאי לשים לסוס משטרתי רגל?
"אני חושב שגם השימוש בפרשים ושוב השאלה באיזה סוג של אירוע, אנחנו מדברים על הפגנות, לא אלימות, לא בוזזים חנויות, בהרבה מההפגנות חילקו פרחים לשוטרים, אז יש מקרים מסוימים שהם קיצוניים, אבל קרו, בהם המשטרה משתמשת בכוח באופן לא חוקי והעמדה שלי לדין פותחת פה שאלה מאוד גדולה. זה לא כתב אישום רק נגד גונן בן יצחק בעיניי זה נגד השימוש במכת"זית".

אריה: מה לגבי המפגינה שהוגש נגדה כתב אישום בשל שימוש בגז מדמיע על שוטר?
"אני לא בקיא בפרטים, אנחנו יודעים שהרבה פעמים טענו כל מיני טענות אבל אמרתי ואני אמשיך להגיד בלי להתבלבל - אין אלימות נגד שוטרים, אפס אלימות. אנחנו לא ניתן לאף אחד להיות אלים כנגד שוטרים. אם בשוליים ואני לא חושב שזה המקרה, דברים כאלה קורים, אנשים צריכים לשלם את המחיר. אני חושב שהמקרה שלי שונה".

בן: מה דעתך על הדברים שכתבו על ניסו גואטה?
"לא רק שלניסו גואטה יש נפש של ציפור, המפגינים בעצם טמנו לו פח צילמו אותו וערכו את הסרטון. זו דוגמה מבוהקת של קצין משטרה שהתנהג בצורה סדיסטית, אני ייצגתי את אחד האנשים שחטפו ממנו מכות, הוא היכה אותו קשות, גם אחרי המעצר תפס אותו מהשיער".

בן: ציפור עם ילדות קשה; אריה: נשר זה גם ציפור.
"אני מוצא את עצמי היום בסטטוס חדש של נאשם, יש בית משפט, אני מאמין בו באמונה שלמה, אני בטוח שאקבל משפט צדק ויחליט ביהמ"ש מה שיחליט".

בן: יש שופטים בירושלים.
"חד משמעית".