היום (רביעי) אושרו בקריאה טרומית בכנסת שתי הצעות חוק לפיהן האפוטרופסות של מי שרצח או ניסה לרצוח – תשלל ממנו. זאת, לאחר שנודע על סירובו של אביעד משה, החשוד בניסיון לרצוח את אשתו שירה איסקוב, למנוע מבנם המשותף לקבל חיסון. בן כספית ואריה אלדד שוחחו ב-103FM עם גדעון סער, שהסביר על הצעתו: "הצעתי היום במליאה להרחיב את ההצעה שלי, כלומר הממשלה קיבלה את זה שהרשעה ברצח, שהיא ביסודות החוק שלי, מספקת כדי לשלול את האפוטרופסות, אני מציע לשקול גם על נושא של ניסיון לרצח, ואני מניח שזה יוכרע בהמשך הליכי החקיקה". בהמשך גם שוחח על "תפקודה הגרוע של הממשלה", ואמר כי הוא מעריך שהמדינה בדרך לבחירות נוספות. 



"ההצעה שלי מתייחסת למי שמורשע בעבירת רצח, או של בן זוגו או של אחד מהקטינים, ואני מציע לשלול את האפוטרופסות על הקטינים מהרוצח. עכשיו, זה נשמע כאילו מובן מאליו, תומר הרי, 'איך הוא יכול להיות אפוטרופוס, הוא הרי יושב בכלא?', אז זה בדיוק העניין. מהכלא אתה יכול לקבל החלטות שנוגעות לחינוך של הילדים, לטיפולים רפואיים או נסיעות לחו"ל, או שינוי שם, או אפילו ביקורים שבועיים של קטין בכלא, שהרבה פעמים, העובדת הסוציאלית יכולה ללחוץ על הילד לבקר את האב הרוצח", הסביר סער.

עוד הוסיף כי "אין שום ספק שזה מצב אבסורדי בהרבה מאוד מובנים, בראש ובראשונה בצד המוסרי הכי פשוט. אני גם חושב שזה פוגע ביכולת של משפחות שעברו את הטראומות הכי קשות ואכזריות, להשתקם. ואני הצעתי היום במליאה להרחיב את ההצעה שלי, כלומר הממשלה קיבלה את זה שהרשעה ברצח, שהיא ביסודות החוק שלי, מספקת כדי לשלול את האפוטרופסות, אני מציע לשקול גם על נושא של ניסיון לרצח, ואני מניח שזה יוכרע בהמשך הליכי החקיקה".

ההצעה שלך הגיונית והתקבלה פה אחד אני ראיתי. אפילו הליכוד הצביעו בעד ההצעה שלך?
"היה באמת משהו מאוד יפה היום, יום אחד נורמלי. קודם כל, תאר לך, אמנם באופן טלפוני - אבל ועדת שרים לחקיקה שמשותקת, לפי דעתי שלושה חודשים לפחות ואין שום חקיקה פרטית - קיבלה כמה החלטות, זה כבר דבר גדול. ובאמת בהצעה הזאת, היה קונצנזוס פה אחד של כל הסיעות.

אני חושב שזה מקרה מאוד מאוד חד שמקומם את התחושות המוסריות של כל אחד. עכשיו, צריך להבין מה המצב - בדרך כלל, ההסדר המקובל כשיש דבר כזה, שהאבא בכלא והאמא כבר איננה, זה שהילד או הילדים גדלים אצל משפחת אומנה. הסידור הזה, בניגוד למשל לסידור של אימוץ, מאפשר לאותו אסיר להמשיך ליהנות מאותן הזכויות, וכמובן שהרבה פעמים זה משליך על כל קרובי המשפחה".  

כשהאמא נרצחה והילד אצל משפחת אומנה, האבא ממשיך להיות אפוטרופוס שלו?
"כן".

זה מטורף לחלוטין.
"זו באמת סיטואציה מטורפת, וזה כמובן גם כופה על כל המשפחה של הנרצחת סוג של אינטראקציה עם הרוצח, עקיפה יותר או פחות. כמובן שיש שאלות כבדות שעלו עוד במהלך הליכי החקיקה, למשל סוגיית הניסיון לרצח, ולפי דעתי צריך לשים את זה במקום שהחוש המוסרי שלנו נותן לנו תשובה מאוד ברורה, כי אנחנו שוללים זכויות שנדיר מאוד שהמשפט שולל אותן, אבל מקרי הקצה מחייבים לעשות את זה".    

זה חייב להיות עם ניסיון לרצח, אחרת המקרה של שירה איסקוב בכלל לא נכנס לרובריקה הזו, והמקרה שלה הוא מחריד במיוחד, והכל גם קרה לעיני הילד.
"קודם כל, זו גם דעתי. אבל אנחנו כמובן לא מחוקקים רק על בסיס מקרה שאנחנו קוראים בעיתון. אני שוחחתי עם לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, והיא סיפרה לי את הסיפור של התינוקת, שבעצם בגיל שמונה חודשים, הדקירה הראשונה שהרוצח דקר את אמה היה ליד העריסה שלה, אז אנחנו לא יכולים לסבול מחשבה שיהיו לו זכויות החלטה על החיים של אותה ילדה כשהיא גדלה. אני מסכים שניסיון לרצח צריך להיות בקטגוריה הזאת, ואני מקווה שנצליח לשכנע את הממשלה, ואני מקווה גם שנצליח להתקדם, כי אני לא רואה הרבה זמן לממשלה הזאת ולכנסת הזאת להתקיים".

האם אתה באמת מעריך שאנחנו על סף בחירות?
"אני מעריך שכן. אני אומר את זה, מצד אחד, לצערי. כלומר, באוגוסט כשהיה הסיבוב הקודם, לפני פשרת האוזר, אני חשבתי שזה טירוף ללכת לבחירות, כשהממשלה הייתה קיימת שלושה חודשים בלבד. אני מודה שאני קטן המתלהבים מהממשלה הזו מיומה הראשון, והתלהבותי לא גדלה על ציר הזמן, אבל בכל זאת, זה היה נראה לי דבר מטורף. אני חייב לומר שבהתחשב בתפקוד הגרוע מאוד שלה, זה לא נשמע לי דבר גרוע כל כך היום ללכת לבחירות".

היית מנסה בתקופה של עד הבחירות לשפר באיזושהי דרך את התפקוד, כלומר בכל זאת להגיע להבנות שראש ממשלה יעדכן שר ביטחון ורמטכ"ל לפני שהוא נוסע למדינת אויב?
"אני בהחלט הייתי שמח שהתפקוד ישתפר. היום כולנו ראינו, זה משהו פלאי בכנסת, יום אחד ראינו ניצוץ של תפקוד מהדבר הזה. אני גם מאוד מקווה שיהיה הסדר בנושא התקציב. זה נראה לי מטורף שלא יהיה תקציב, שלמדינה לא תהיה תוכנית עבודה, שלא יובאו רפורמות שהן כל כך חיוניות בזמן המשבר הזה. זה פשוט דבר נוראי, ואני מקווה שתהיה התעשתות, ושאתה יודע מה? שגם אם נלך לבחירות, לפחות נעשה את הדבר המינימלי הזה עבור אזרחי המדינה".

אבל התקציב זו בדיוק הדרישה של כחול לבן לקיים את ההסכם שנחתם זה עתה, להעביר תקציב דו שנתי מיד אחרי הקמת הממשלה, והשאלה היא קשה, כי אתה איש ליכוד.
"אני לא סנגור של כחול לבן, ומצד שני, אני לא מקריא מצד דף מסרים. אני חושב, כאדם שכיהן בממשלות, והיה לפני זה עוד מזכיר ממשלה, והיה יו"ר קואליציה, שממשלה שקיימת כבר יותר מחצי שנה, ושלושה חודשים אחרי פשרת האוזר, הייתה יכולה כבר להביא את התקציב. אבל שמעתי זמן קצר לפני הדיון, שנקבע כבר דיון בממשלה על התקציב, ואני מאוד מקווה שכל הצדדים ייתנו לזה צ'אנס, כי בסופו של דבר, אם התוצאה תהיה שלא יהיה תקציב, זה דבר גרוע מאוד למדינה. לכן, אני מקווה שתימצא איזושהי פשרה.

אגב כחול לבן, הם גם עושים דברים, ראינו את ועדת הבדיקה הזאת באמצע השבוע על הצוללות, משום מקום. אני מקווה שתהיה התעשתות, ואני מקווה שתהיה התאחדות, כמובן שאחרי זה אפשר לבקר, לגבי, מה צריך להיות התוכן של התקציב, מה צריך להיות התוכן של חוק ההסדרים, אבל דבר אחד ברור, ממשלה שלא תצליח להעביר תקציב, זכות קיום אין לה".

במקרה שיהיו בחירות, תדרוש פריימריז גם לראשות הרשימה בליכוד?
"במקרה שיהיו בחירות, אני מקווה ומצפה לזימון לתוכנית הזאת, ואז אומר דברים ברורים כהרגלי".

זו תשובה מתחמקת, אני קובע את זה בצער.
"אני רוצה לשמור על זכותי להיות מוזמן לתוכנית הזאת. אתם זוכרים את ערב הבחירות הקודמות, אני תבעתי פריימריז וגם התמודדתי בפריימריז. אני לא חושב שאנחנו צריכים להתנהל כאילו כל השנה יש פריימריז, אני גם לא רוצה לחזק את נושא התקציב לכיוון כזה או אחר. תזמינו אותי אם יהיו בחירות, תשמעו דברים ברורים".