רוב חברי מועצת העיר ברמת גן תומכים בעמדתם של הוועדים של שכונות מרום נווה וגני מרום בעיר, לפיה קו המטרו המיועד M2 יעבור בשטחה של העיר בני ברק, ולא מתחת לבתי מגוריהם. בדיון שנערך ביום שני האחרון בישיבת מועצת העיר כוועדת בניין ערים תמכו 11 חברי מועצה בחלופה זו, החלופה הצפונית, לעומת מתנגד אחד בלבד. 10 חברי מועצה עדיין לא קבעו את עמדתם. ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שהציג בתחילת הישיבה את תכנון קו המטרו M2, החליט בסיומה לקבל חוות דעת נוספות ודחה את ההצבעה בנושא. 

חברי מועצת העיר שהתנגדו לחלופה הדרומית ותמכו בחלופה הצפונית הם: מ"מ ראש העיר, ליעד אילני, סגן ראש העיר עו"ד רועי ברזילי, סגן ראש העיר עו"ד מנחם דוד, המשנה לראש העיר מר משה רווח, חבר מועצת העיר, איצ'ה שחם, חברת מועצת העיר עדנה וידל, חברת מועצת העיר שרית אסרף לוי, חברת מועצת העיר אביבית מאוד נמרודי, חבר מועצת העיר מהנדס שלומי בן ששון, חבר מועצת העיר עו"ד זוהר ישרים, חבר מועצת העיר אביהוא בן משה. סך הכל התנגד למיתווה הצפוני רק חבר מועצה אחד שתמך בחלופה הדרומית, סגן ראש העיר, אדם קניגסברגר. 

מספר חברי מועצה לא הביעו עמדה: יו"ר מועצת העיר, מרן שנן, המשנה ראש העיר, צחי זליכה, חבר מועצת העיר, ישראל זרי, חבר מועצת העיר, שמואל לרמן, חברת מועצת העיר, אשר חגי, חבר מועצת העיר, יונה טלמו, חברת מועצת העיר, הגר יעקב, רננה ירדני, דני גולדשטיין. 

לפי תוכניות הרכבת התחתית, הוצעו שני מתווים: דרומי וצפוני. המתווה הדרומי אמור לעבור מתחת למגדלי המגורים של שכונת מרום נווה, בעוד המתווה הצפוני מתוכנן לעבור במסלול שאינו מסוכן למגדלי מגורים וקרוב יותר לבני ברק. כשכבר היה ברור לכל הנוכחים שיש רוב מוחלט כנגד המתווה הדרומי, עצר כאמור ראש העירייה את הדיון וביקש לדחותו עד לאחר התייעצויות עם אנשי מקצוע. 

יו''ר ועד התושבים, שי ביניאט (צילום: יח''צ)
יו''ר ועד התושבים, שי ביניאט (צילום: יח''צ)

בדיון גם הביעו מספר חברי מועצה התנגדות להקמת שטח ההתארגנות של המטרו במגרשה של מכבי רמת עמידר. יצוין גם כי בחוות הדעת שהזמינה העירייה לדיון מהמהנדס ישראל דויד, אחד המהנדסים המובילים בארץ, נאמר במפורש כי קיימת סכנה גדולה של רעידות ובולענים במידה והקו יעבור מתחת לבנינים גבוהי הקומה. 

יו"ר ועד התושבים בשכונת גני מרום ומוביל המאבק המשותף שי ביניאט בירך על ההחלטה המסתמנת והוסיף: "לא ניתן לילדינו ולדיירים בשכונות האלו, להפוך לשפני הניסיון של חברת נת"ע, (נתיבי תחבורה עירוניים)". 

תושבי שכונה זו יחד עם תושבי השכונה הסמוכה מרום נווה, והרחובות חזון איש, יוחנן באדר, הגאון אליהו, והרחובות הסמוכים ביחד עם מירב בוך נציגת ועד יוחנן באדר, התארגנו למאבק כנגד האפשרות להעברת קו המטרו, M2, ממש מתחת לבתיהם. הם דורשים מחברת נת"ע לסלול את קו המטרו המיועד בחלופה הצפונית המקורית הנמצאת בשטח העיר בני ברק ולא מתחת לבתיהם. האזור המדובר מונה כ- 1,000 בתי אב; 13 מגדלי מגורים בני 18 עד 22  קומות) וכ- 10,000 תושבים, רבים מהם ילדים.

מטה המאבק גייס גם את שירותיהם של מומחים מהמובילים בארץ בנושא, מתכננת הערים, סמדר אהרון, מומחה לניהול אסטרטגי של מערכות תחבורה עמירם סטרולוב, ואחד מעורכי הדין המובילים בארץ, עו"ד עפר שחל. 

עו"ד שחל: "בניגוד לחלופה המקורית הצפונית, החלופה הדרומית ברמת גן מחייבת לחפור עשרות מטרים מתחת למגדלי מגורים גבוהים ומתחת למרתפי החניה. אין בארץ תקדים דומה לחפירה כזו מתחת למגדלי מגורים בגובה כזה, והדבר מסכן את חיי התושבים. זה מסבך את הפרויקט ולמעשה הופך אותו להרפתקה בחיי אדם. התושבים וילדיהם אינם מוכנים להיות שפני הניסיון וכל הצהרות ההרגעה ש'יהיה בסדר' אין להן כל תימוכין".  

עו''ד עפר שחל (צילום: יח''צ)
עו''ד עפר שחל (צילום: יח''צ)

במטה המאבק מקווים כי ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, יצטרף למאבק וידיע על כך בשיבת וועדת בניין הערים הקרובה. הם מסתמכים על דבריו בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה של הכנסת בה תקף בחריפות את חברת נת"ע: "זהו גולם שקם על יוצרו ואינו סופר את הציבור ואת נבחריו. בלשרטט הם אלופים. זהו תהליך מורכב וטעויות היסטוריות בו יכולות להיות בכייה לדורות. הם כישלון אחד גדול ואני קורא לרגולטור לעשות שם סדר".

במטה מדברים ברוח הזו ואומרים כי התכנון של הקו הדרומי על ידי נת"ע התבסס על בדיקה גנרית בלבד ולא בחן כל בנין ובנין. "כל מגדל נבנה בשיטת בנייה שונה ועל קרקע מסוג שונה. אין לנו ספק שבעיה אפילו רק במגדל אחד, תמנע את כל החלופה הדרומית". נמסר מטעמם. "יש להפיק לקחים מאירועי הקו האדום בז'בוטינסקי. כאשר מכונת ה-TBM כרתה את המנהרה לרכבת הקלה, נוצרו בולענים והשתחררו גזים רעילים, שחייבו פינוי מיידי של שלושה בניינים". 

עוד מוסיפים ממטה המאבק: "מעבר לסיכון הממשי ביציבות המגדלים תגרום תנועת הרכבת מתחתם לרעידות תדירות. הדבר יפגע בצורה אנושה באיכות חייהם של כ 10,000 תושבים ויוריד ממשית את ערך רכושם. החלופה הדרומית גם יקרה בהרבה מהחלופה הצפונית בשל העומק הרב שעבודות המינהור חייבות לרדת אליו מתחת למגדלים. זהו בזבוז משווע של כספי ציבור לחינם". הם טוענים כי החלופה הדרומית נולדה אך ורק בעקבות לחצים פוליטיים "בטענה שבני ברק נגד עבודות בשבת. עו"ד שחל: "השבת אינה קניין של בני ברק. גם תושבי רמת גן זכאים למנוחה בשבת אחרי שבוע עבודה מפרך".

תושבת העיר מירב (צילום: יח''צ)
תושבת העיר מירב (צילום: יח''צ)

במטה המאבק גם טוענים שהתחנות המתוכננות, במקרה של החלופה הדרומית, לא ישרתו ממש את תושבי העיר, ודווקא התחנה בבני ברק תועיל לתושבי שתי הערים. "יש כאן גם נימוק חברתי", אומר אחד מחברי מטה המאבק. "בבני ברק יש הרבה מאוד משפחות מרובות ילדים הזקוקים נואשות לשירותי התחבורה הציבורית. לכן גם הגיוני שהקו הצפוני יעבור משם. אפשר גם למצוא פתרון קל מאוד למניעת העבודות בשבת".

התושבים מתנגדים גם בתוקף לאתר התארגנות המיועד במגרש כדורגל רמת עמידר. "באזור קיימת מצוקת חניה קשה" הם אומרים, "פקקים ועומס וכל הוספה תגרום לסיוט מתמשך לתושבים. כמובן שבחירת החלופה הצפונית המקורית והטבעית מייתרת גם את אתר ההתארגנות ברמת גן. האתר המתאים הוא נחל כופר/גן ידידיה בבני ברק".