נופר אלקבץ, המתניידת בכיסא גלגלים, שוחחה הערב (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM על היעדר תחבורה ציבורית נגישה לנכים. לדבריה, המאבק בעומס באוטובוסים בזמן הקורונה והרצון להקצות אוטובוסים נוספים הביא לפגיעה משמעותית ביכולתה להתנייד. בסוף דבריה פנתה לראש הממשלה ושרת התחבורה: "תקופה ארוכה שאנחנו לא מקבלים מענה, יש פה הזדמנות לעשות היסטוריה".

את אומרת שאת גרה בחיפה, ואת עובדת איפה?
"אני עובדת בחברת יס בנשר".

הפגנת הנכים בעזריאלי. צילום: יובל בגנו

כלומר את צריכה כל יום להתנייד ואת בכיסא גלגלים, את צריכה כל יום להגיע מחיפה לנשר שזה לא מעט זמן. אני מניחה שאת עובדת במשמרות נכון?
"כן, אני כרגע גם בגל מצב הקורונה וגם כי חורף בחוץ וזה לא כל כך ריאלי להתנייד עם כיסא גלגלים חשמלי בגשמים, אני מתניידת במוניות נגישות, כפול שלוש ממחיר מונית רגילה וכפול 20 ממחיר אוטובוס, וזה הולך להישאר ככה עוד זמן רב".

למה בעצם את לא יכולה לנסוע באוטובוס?
"כי כשיורדים גשמים הכיסא לא יכול לעמוד בזה. אם ייכנסו מים לכיסא אני מושבתת. היום בבוקר אחרי ששמעתי שבוועדת הכלכלה החליטו להקצות אוטובוסים נגישים מתוך הערים לטובת צמצום האוכלוסייה באוטובוסים והעומס, ולשים בתוך הערים אוטובוסים לא נגישים. זה אומר שאם עד היום הייתי מתניידת בחיפה באוטובוס נגיש, אז גם את זה לא אוכל לעשות".  

אין מספיק אוטובוסים נגישים לאוכלוסייה שבאמת צריכה את זה יותר מהכל.
"יש, אבל הבעיה היא שהמדינה הולכת להקצות אותם לטובת הורדת העומס באוטובוסים בעקבות הקורונה".

בתנועה לינק 20 יש הרבה נתונים שאספתם על כך שהרשויות המקומיות השקיעו רק 40% מהתקציב של ההנגשה. את יכולה להסביר לנו על מה אנו מדברים פה?
"מעל שנה, לינק 20 מנהלת מאבק בנושא ואלה הנתונים - מצאו שהרשויות המקומיות השקיעו רק 40% מתקציב הנגשת תחנות האוטובוסים, שגם אם יש לי אוטובוס נגיד שיוצא מאותה תחנה זה לא עוזר לי ברגע שהתחנה לא נגישה".

זה יכול להיות אחרת. מה יש לך להגיד היום למי שמקבל החלטות, שומעים אותך בחורה שעובדת, לכאורה לא צריכה סיוע של אף אחד, שתמשיכי לעבוד עד 120 ושתוכלי להתנייד. מה יש לך להגיד היום לשרת התחבורה, לרה"מ, למי שמקבל החלטות?
"שאנחנו כבר ניסינו עשרות פעמים לפנות ואנו ממש לא מקבלים את המענה אז אם אפשר סוף סוף להתייחס".

פניתם למשרד התחבורה ולשרה והיא לא ענתה לכם?
"כן, לא קיבלנו שום מענה. אנחנו רוצים להגיד לה שבמערך החשוב הזה של הנגשת תחנות האוטובוס והאוטובוסים עצמם, היא תעשה היסטוריה לא רק לעצמה אלא בכלל, לאוכלוסיה שלמה ותתקן עוולה של עשרות שנים".