על רקע משבר הקורונה, יוזם המרכז למורשת הדרוזים חמישה מחקרים ייחודיים העוסקים בנושאי בריאות, חברה והיסטוריה. המכון יוביל ביצוע מחקר על צריכת שירותי בריאות הנפש בעדה הדרוזית, תוך התמקדות במקרים של מצוקה נפשית.

המחקר השני יתמקד בהתפרצות מחלת השעלת בקרב בני העדה, והשלישי - ביחסי הגומלין שבין העדה הדרוזית ומערכות השלטון משנת 1800 ועד להקמת מדינת ישראל ב־1948. המחקר גם יכלול את יחסי הגומלין בעת המשטר העות'מני והמנדט הבריטי.

במחקר הרביעי החוקרים יתמקדו בתמורות החברתיות בקרב העדה הדרוזית ברמת הגולן משנת 2000 ועד היום, תוך מתן דגש על ההשכלה, התעסוקה והמעורבות הפוליטית של הדרוזים בגולן על רקע הלחימה בסוריה.

כמו כן, יתקיים מחקר ראשון מסוגו על אידיאל הגבריות בקרב הגברים הדרוזים, כחלק מהתהליכים המשמעותיים שעברהתא המשפחתי הדרוזי בעשרות השנים האחרונות, עם יציאת הנשים הדרוזיות לשוק העבודה.

"אנחנו מקדמים בצעדי ענק את ביסוס מכון המחקר שעל יד המרכז למורשת הדרוזים כגוף פורץ דרך למימוש ייעודו, לקידום מחקרים בנושא העדה הדרוזית בישראל ומורשתה", ציין עו"ד מחמוד שנאן, מנכ"ל המרכז למורשת הדרוזים. "הקפדנו על גיוון אקדמי ומקצועי בנושאי המחקר, על מנת לתת מענה לכל קשת ההצעות למחקר שהתקבלו במרכז. אנו מצפים בעניין רב לתוצאות המחקרים ולמסקנות הנגזרות מהן".