משבר הקורונה אינו בא לידי ביטוי רק בעלייה חדה במספר הפניות החדשות לשירותי הרווחה על רקע המשבר הכלכלי, אלא גם בעלייה של עשרות אחוזים בפניות בנושאי אלימות במשפחה, התמכרויות, ילדים בסיכון, נוער וצעירים, גירושין ועוד.
 
מנתונים שנאספו על-ידי ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, לקראת הסגר השלישי, עולה כי מאז החלה מגפת הקורונה חלה עלייה מדאיגה, שנמשכת ככל שהמשבר מתמשך, בכל תחומי החיים, לצד זינוק בפניות בנושאי זקנה, גידול בתופעת האלימות בין בני זוג, גירושים ודרישה להכנת תסקירים למשמורת על קטינים, ילדים בסיכון, נוער וצעירים, ועוד.
 
מסקר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, שנערך לאחרונה, עולה כי מאז תחילת משבר הקורונה חלה עליה בכל תחומי ההתערבות של העובדים הסוציאליים בלשכות הרווחה: בתחום הזקנה נרשמה עלייה של 31.9 אחוז בפניות חדשות, פניות בנושא אלימות בין בני זוג נרשמה עלייה של 25.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 21.5% בפניות בנושא נוער וצעירים, עלייה של 20.4% בדיווחים על ילדים בסיכון, עלייה של 19.4% בפניות לכתיבת תסקירי גירושין ו-8.4% עלייה בפניות בנושא התמכרויות.
 
מהדיווחים שנאספו מהרשויות המקומיות והאזוריות ברחבי הארץ עולה כי עיקר הפניות בתחום הזקנה הם על תחושת חרדה ודיכאון, בדידות, ירידה בתפקוד וצורך בסיוע בסיסי, ובכלל זאת הספקת מזון ותרופות, עלייה חדה בתופעת האגרנות, חשש לצאת מהבית, למרות שאין הנחיה שלא לצאת, חרדות קיומיות, עלייה בבקשות לעזרה בכתיבת צוואות, מחשבות אובדניות, ועוד.

דיכאון (צילום: אינג אימג')
דיכאון (צילום: אינג אימג')

 
מנהלי השירותים החברתיים מדווחים על גידול משמעותי של צעירים ובני נוער במצוקה החווים בידוד חברתי ובעקבותיו חרדה ומצוקה רגשית. אותם צעירים משוטטים לעיתים ברחובות (מגיל צעיר עד גילאים בוגרים) ללא מסגרת לימודית ובה בעת נרשמה עלייה בשיעור הצעירים ובני הנוער, בגילאים צעירים ובשנות ה-20, המאיימים באובדנות או חווים ניסיונות כאלה.
 
עוד מדווח על עלייה בהתנהגות מינית לא מותאמת, הנובעת בין השאר מחשיפה לתכנים פוגעניים ברשתות החברתיות, מצב רגשי מדאיג של בני נוער כתוצאה מחרדות, צעירים המנותקים ממערכות חברתיות, מעורבים בהתנהגות לא נורמטיבית ובשימוש בסמים ובאלכוהול. צעירים דרי רחוב המתגוררים בזולות, בריחה של נערות מהבית וממסגרות חוץ-ביתיות, חיילים שעורקים מהצבא, בעיקר עקב קשיים כלכליים, חרדות ודאגה למצב בבית. במגזר הדתי והחרדי מדווחים על נשירה רוחנית ותפקודית של צעירים, שזמן רב היו ללא מסגרות, ושאינם מסתדרים עם הלמידה מרחוק, וכתוצאה מכך קיימת אצלם הסתגרות וריחוק.
 
"מגפת הקורונה הביאה מאות אלפי משפחות חדשות, בשל מצבן הכלכלי ומצוקותיהן, לפתחן של המחלקות לשירותים חברתיים, שמתקשות לעמוד בעומס", אומרת עו"ס תמי ברששת, יו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות ומנהלת אגף הרווחה והקהילה במועצה המקומית פרדס-חנה כרכור. "אנו עדים למגמה שככל שמגפת הקורונה נמשכת מספר הפונים החדשים לשירותי הרווחה רק הולך וגדל, בשיעורים משמעותיים. זה מצב שחוצה מגזרים, כולל במגזר החרדי והערבי, ואזורים גיאוגרפים, ואינו תלוי בחוזקן ובחוסנן הכלכלי של הרשויות המקומיות".
 
"בתקופה האחרונה חלה עלייה משמעותית במספר הילדים שזקוקים לקורת גג חרומית", מדווחים מנהלי הרווחה. לדבריהם הדבר נובע בין השאר גם מדיווחים על חשד לפגיעות בקטינים, ואלימות מינית כלפיהם, גם בישובים מבוססים וחזקים.
 
לפיכך, טוענים המנהלים, יש צורך דחוף בהקמת קלט חירום לבני נוער וצעירים, חסרי דיור וללא עורף משפחתי, נוכח מספרם הגדול של צעירים כאלה, שפוטרו מעבודתם, הפכו למובטלים ונאלצו לעזוב את דירתם והפכו למחוסרי דיור ודרי רחוב.
 
באשר לילדים בסיכון, מדווחים שירותי הרווחה על קושי אצל הורים וחוסר פניות רגשית לטפל בילדיהם, וכתוצאה מכך חשים הילדים בדידות חברתית, דכאון ואובדנות. קיים גידול משמעותי בדיווחים על עבירות כלפי ילדים חסרי ישע בכל התחומים. חלק מהמקרים הוסתרו ועם החזרה למערכות החינוך, חלה עלייה בדיווחים עליהם.
 
שימוש בסמים, אלכוהול והימורים מהווים אצל רבים מהפונים לשירותי הרווחה, סוג של בריחה מהמציאות. לפי דיווחי מנהלי הרווחה ברשויות המקומיות אצל מכורים שנגמלו חלה ירידה תפקודית וצורך בסיוע, שלא להגיע שוב אל ההתמכרות המוכרת והידועה אצלם - רגרסיה ומעידות אצל מכורים נקיים; נרשמה עלייה באנשים המשתמשים בסמים מסוגים שונים ובצריכת אלכוהול, כולל שימוש בחומרים ממכרים בקרב בני נוער. בישובים אחדים מדווחים על צריכת סמים ואלכוהול בגילאים צעירים, כחלק מהחשיפה שלהם לנושא בבתיהם וחיקוי ההורים או האחים הבוגרים.
 
עוד עולה כי עקב המצב, החרדות, הבעיות הכלכליות, הלחצים וחוסר הוודאות, חלה עליה חדה בבקשות לעריכת תסקירים בענייני גירושין. מנהלי הרווחה מדווחים על עלייה בעוצמות ובסכסוכי גירושים, והקושי בהשמת גבולות ובקשיים הזוגיים והמשפחתיים.
 
משפחות רבות מתקשות לעמוד בתשלומי שכר הדירה וכתוצאה מכך נאלצות לפנות דירות, דבר הגורם למתחים קשים בין בני זוג עד כדי גירושים. החששות מהעתיד גורמות אצל חלקן לדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד, המשפיע על אורך החיים ויוצרים מתח זוגי ומשפחתי.
 
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר כי הנתונים שנאספו ממנהלי הרווחה ברשויות המקומיות מדאיגים מאוד. "אנו מודאגים מתופעות חברתיות שהתעצמו והתרחבו בתקופת הקורונה: עתיד הנוער הנושר, חשש מהתרחבות תופעת ההתמכרויות, מספר הולך וגדל של דרי רחוב חדשים, מצטרפים חדשים למעגל הרווחה, ואחוז הגירושים המטפס", אמר ביבס. "נעשה הכל כדי להבטיח שלמרות המצב הפוליטי לא ייפגעו תקציבי הרווחה ובה בעת אף יוגדלו המשאבים והמענים לאוכלוסיות המטופלים ברווחה".
 
ביבס הוסיף כי יש לגבש תכנית לאומית, בדגש על פיתוח מענים ותוכניות שיקום וסיוע טיפולי לתושבים שנפגעו עקב משבר הקורונה, זאת לצד התוכניות הכלכליות והמענקים השונים. "לכשיסתיים המשבר נידרש לעבודת השיקום החברתית - עבודה המחייבת את מעורבותה ומחויבותה של המדינה לאוכלוסיות שנפגעו, תוך ייזום מענים מקיפים ומתן דגש לאוכלוסיות המוחלשות והפגיעות ביותר שביניהן, בשיתוף עמנו ראשי הרשויות ומערכת הרווחה המוניציפלית", אמר.
 
ברששת אף ציינה כי "ככל שמשבר הקורונה יימשך אנו צפויים להתגברות הפניות למחלקות הרווחה לצד הצורך למתן מענה המותאם לדרישות ולצרכים ההולכים וגדלים, והגשת סיוע לתושבים. לדבריה אין ספק שגם כשהמגפה תהיה מאחורינו אנו צפויים לעומסים גדולים, שייגרמו עקב הפוסט-טראומה שלאחר הקורונה. בהתייחס למצבת כוח האדם ולמשאבים העומדים לרשותנו, נתקשה מאוד לעמוד בכל המשימות שיעמדו לפתחנו. הממשלה חייבת להבין שיחד עם המשבר הבריאותי והכלכלי החמור אנו נמצאים גם במשבר חברתי, מהקשים שידענו, והרבה אחרי שהמשבר הבריאותי ייעלם נישאר עם המשבר החברתי ועל כן על כולנו חלה החובה להיות ערוכים ומוכנים לטפל בו, ובכלל זה התאמת המשאבים לכל שיידרש".