נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) נסגר הבוקר (שלישי) עד לתום הסגר, זאת בהמשך להחלטת הממשלה. רכבת אווירית של ישראלים, שביקשו להגיע או לצאת מהארץ לפני סגירת נמל התעופה בן גוריון לטיסות נוסעים מסחריות, עברה אתמול כבר משעות הבוקר.

מנתוני רשות שדות התעופה עולה, כי אתמול עברו בנתב"ג כ-5,500 נוסעים ב-53 טיסות בינלאומיות, לעומת ממוצע של כ-2,000 בלבד בימים האחרונים. מהפילוח עולה, כי כ-2,700 מהנוסעים אתמול היו בטיסות יוצאות וכ-2,800 בטייסות נכנסות.

ברשות שדות התעופה נערכו לרכבת האווירית, ביחד עם רשות האוכלוסין ומשרד הבריאות. כל מי שנכנס לארץ התבקש להציג בדיקת קורונה שלילית ונדרש להיכנס לבידוד. "נמשיך לתפעל את נתב"ג בהתאם להנחיות", הבהיר בכיר ברשות שלא הסתיר את התרגשותו לקראת הסגירה חסרת התקדים של השדה לטיסות נוסעים מסחריות.

נמל התעופה בן גוריון לפני סגירת השמיים (קרדיט: אבשלום ששוני)

גם חברות התעופה נערכו לקראת סגירת נתב"ג והקדימו טיסות. סמנכ"ל השיווק של ישראייר, גיל סתיו, מסר ל"מעריב" כי טיסות מטיביליסי וקייב, הוקדמו להיום, כדי להספיק להחזיר ישראלים לארץ. "נמשיך לשמר את הקו לאילת ונבצע טיסות מטען וחילוץ במידת הצורך", הוא מסר עוד.

במהלך היום דווח על תורים ארוכים בנמלי תעופה של ישראלים שמיהרו לשוב לארץ. "עשיתי בדיקת קורונה מהירה כדי להקדים את החזרה לארץ. כבר התחסנתי פעמיים וסגירת השמיים לישראל הפתיעה אותי", סיפר נוסע שעמד לעלות על טיסה מניו יורק לנתב"ג.

מאות נוסעים הספיקו לשוב לארץ מניו יורק, לאחר שעשו בדיקות קורונה מהירות, במחיר של כ-250 דולר לבדיקה. נודע, כי היו ישראלים שהחליטו לא לשוב לארץ, בין היתר בדובאי, בציפיה לסיום מהיר של סגירת השמים. ההערכות הן שלמרות שאיסור טיסות הנוסעים הוא עד יום ראשון בחצות, יוחלט על הארכתו. "כנראה שנראה בקשות הומניטאריות ואולי יוחלט על טיסות מיוחדות במהלך סגירת השמים", העריך בכיר בחברת תעופה. בחברות התעופה כבר נערכים לאפשרות של טיסות חילוץ של ישראלים. על פי התקנות החדשות, ניתן יהיה לבצע טיסות פרטיות ובכפוף לאישור מיוחד.

נתב''ג בחוסר פעילות בעקבות ההחלטה על עצירת הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)
נתב''ג בחוסר פעילות בעקבות ההחלטה על עצירת הטיסות (צילום: אבשלום ששוני)

בישראייר בודקים אפשרות להטסת ישראלים שיבקשו לשוב לארץ מקפריסין, משם עלויות טיסה פרטית זולות יותר לעומת מדינותת באירופה. עם זאת, הדבר יהיה תלוי בדרישה ובמספר הישראלים שיצטרכו להגיע לקפריסין. גם בחברות השכרת מטוסים פרטיים קיימת היערכות לאפשרות של בקשות לטיסות במטוסים שכורים. עם זאת, גם טיסה פרטית כפופה לקבלת אישורים מוועדת חריגים מיוחדת.

בתוך כך, קבוצת אמסלם טורס הודיעה על תגבור המוקד שהיא מפעילה, בעקבות סגירת נתב"ג. הקבוצה הודיעה שתציע שירותים מקצועיים לנוסעים המעוניינים לשוב בחזרה ארצה בהקדם.

"השירות יוענק לכלל הציבור, גם ללקוחות שרכשו כרטיסים און ליין ואין להם מענה בחברות התעופה השונות", ציינו באמסלם טורס – "קיים מספר לא מבוטל של נוסעים םאשר רכשו כרטיסי וטיסה ואותם אנשים עומדים בפני שוקת שבורה, שכן אין להם סוכןן שינהל את המצב ויספק להם הנחיות מתאימות".

לדברי יעקב אמסלם, מנכ"ל ובעלים של קבוצת אמסלם טורס, ההודעה על סגירת נתב"ג מציפה שאלות רבות בקרב נוסעים השוהים בחו"ל, בין אם לצרכי תיירות ובין אם לצרכי עסקים. "אנו רואים שישנן פניות לא מעטות למוקד על מנת להבין את המצב ורבים מבקשים שננהל בעבורם את המצב למציאת פתרונות להשבתם ארצה בהקדם", הוא ציין.