לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה קיים היום (חמישי) HIT - המכון הטכנולוגי חולון טקס זיכרון ופתיחת תערוכה דיגיטלית תחת הכותרת "לספר את הסיפור ביחד", בשיתוף משרד החוץ.

האירוע התמקד בסיפורה המיוחד של קהילת צפון מקדוניה, קהילה קטנה שכמעט כולה הושמדה בשואה. 7,144 בני הקהילה מהעיר ביטולה לא שבו מטרבלניקה אליה נשלחו במרץ 1943 ובכך הקהילה היהודית באזור אבדה כמעט כולה. בשנים האחרונות מוביל משרד החוץ מאמצים מיוחדים לספר את סיפורה של קהילה זו בעזרת שורת יוזמות חדשניות בשיתוף HIT דרך מיזמים טכנולוגיים שונים לשימור הזיכרון, בהשתתפות  צעירים מישראל, גרמניה וצפון מקדוניה.

התערוכה הדיגיטלית שנפתחה היום הופקה על ידי HIT בשותפות עם שלומי אמסלם שאצר את תערוכת הצילום המקורית "זכרון מביטולה 2019" שהיא בבסיס היוזמה החדשה. 

בין האורחים המיוחדים שסיפרו את סיפורם באירוע, יצחק אדיג'ס, איש הניהול הידוע, שעלה בזום מארה"ב וסיפר את סיפורו האישי והמרגש. ד"ר רחל לוי דרומר, העומדת בראש העמותה לזכרון יהודי ביטולה, חלקה גם היא את סיפורה האישי. 

מתוך התערוכה ''לספר את הסיפור ביחד'' (צילום: HIT - המכון הטכנולוגי חולון)
מתוך התערוכה ''לספר את הסיפור ביחד'' (צילום: HIT - המכון הטכנולוגי חולון)

מהמכון הטכנולוגי חולון השתתפו הנשיא  פרופ' אדוארד יעקובוב שציין כמה ממדינות אירופה שהצליחו להציל יהודים רבים. מנכ"ל המכון מר שמואל גולדברג חלק גם הוא את סיפורו האישי הקשור לגטו לודג'.

שגריר ישראל לצפון מקדוניה דן אורין: "משרד החוץ מייחס חשיבות רבה מאוד למלחמה באנטישמיות ולזיכרון השואה ושימור המורשת על ידי טכנולוגיה חדשנית. החיבור המיוחד בתערוכה  הדיגיטלית ובפעילות המשותפת עם HIT גם בשילוב אלמנטים של חדשנות. ביחד הדברים יוצרים שפה המאפשרת לשמור על הזיכרון ולקרב את הדור הצעיר בארץ ובעולם לנושא".