שירות התעסוקה דיווח היום (חמישי) כי מאז ה-17 במרץ נשללה זמנית קצבת דמי האבטלה של 50 אלף דורשי עבודה, והוקפאה לטובת בירור המשך זכאות. בשירות מעריכים, כי חלק לא מבוטל מדורשי העבודה הללו עשויים להימצא כזכאים להמשך קצבה, וזו תאושר להם מחדש, ואילו רבים אחרים עלולים להימצא כמי שאינם זכאים וקצבתם תישלל.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, אמר השבוע כי בפועל מדובר בכמאה מקבלי דמי אבטלה בלבד שזכאותם נשללה בפועל עד כה לאחר תום בירור המשך הזכאות. הדברים נאמרו לאחר שהביטוח הלאומי מצא כי אכן מדובר בעובדים שבחרו שלא להיקלט בשוק העבודה, למרות אפשרות מעשית כזאת שהונחה לפתחם. "מדובר בטיפה בים ויש להבדיל בין צעירים בחל"ת לעובדים מבוגרים ומוחלשים רבים שמשבר הקורונה מחק עבורם מקומות עבודה או שחק את התנאים בהם הם יכולים לחזור לעבוד" אמר שפיגלר. 

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, טוען אחרת ואומר כי "עבור שיעור ניכר מדורשי העבודה, דמי האבטלה הפכו מרשת ביטחון לחסם בפני חזרה לעבודה. לשירות התעסוקה תכלית אחת – להחזיר ולשלב כמה שיותר דורשי עבודה למעגל העבודה. אנו נוקטים במלוא הכלים להסרת כל חסם המקשה על חזרת דורשי עבודה". הוא הדגיש: "לא נמהר לשלול קצבה, אך גם לא נהסס. אנחנו מפעילים שיקול דעת ומאמצים את מלוא הרגישות הנדרשת כדי להבטיח את חזרתם המיטבית של דורשי העבודה למעגל העבודה".  

שירות התעסוקה (צילום: יהונתן שאול)
שירות התעסוקה (צילום: יהונתן שאול)

עם זאת, בביטוח הלאומי הבהירו כי "שירות התעסוקה העביר לביטוח לאומי 500 אנשים בלבד שהוצעה להם עבודה, אך הם סירבו לקבלה. בשל כך, ניתנה בקשה לבטל להם את דמי האבטלה. במרץ - הועברו כ-100 ובאפריל - הועברו כ-400. בנוגע ל-50 אלף ששירות התעסוקה פירסם לגביהם - הכוונה, ככל הנראה, לניסיון שלהם ליצור קשר עם אותם אזרחים ללא מענה. לגבי אוכלוסיה זו, ככל הנראה לא בוצע ניסיון לתעסוקה והביטוח הלאומי לא יודע מדוע הופסקה האבטלה. זה יכול להיות ממציאת עבודה, חוסר התייצבות".

גראור התייחס לסוגייה בשיחה עם אלון גל וליאת רון: "אחרי הסגר השלישי, ואיפשהו באמצע חודש מרץ, פתחנו את הלשכות מהרגע שהמשק החל להיפתח, והתחלנו לזמן דורשי עבודה להגיע ללשכות כדי להציע להם מקומות עבודה שיש, פעילויות, הכשרה, ייעוץ, אימון וכו'". הוא הדגיש כי "בנוסף לדברים הללו, הם עברו גם את מבחן התעסוקה שבודק בין היתר האם האדם מתייצב, מה היכולת שלו לעבוד, מה המוכנות שלו והאם הוא צריך הכשרות".

הוא נשאל ב-103FM כיצד זה נעשה, והשיב: "בגלל ההיקפים ובעיקר בגלל הסגרים עשינו את זה באופן דיגיטלי השנה האחרונה. זה היה מאוד חלקי, כי יש כ-40 אחוז או אפילו יותר ממבקשי העבודה הם בעלי אוריינות דיגיטלית נמוכה ואי אפשר היה להסתמך על מבחן תעסוקה דיגיטלי". גראור הדגיש כי "אנחנו לא קבלני שלילת קצבאות, אלא החזרת דורשי העבודה למעגל העבודה באופן מיטבי ומהיר ביותר זאת בעצם מהות העבודה".

לדבריו, היו קרוב ל-50 אלף שלא התייצבו, לא שיתפו פעולה או לא הלכו לראיונות או לפעילויות שאליהן שלחנו אותם. "לחלקם כבר הודענו, כי פעם בחודש אנחנו מודיעים לביטוח לאומי מי זכאי מבחינתנו אל מול מבחן התעסוקה ומי לא, וחלק אחר נמצא בבדיקה. "להרבה מאוד מבין אותם 50 אלף יש סיבה לכך שלא הגיעו, אם מישהו חס וחלילה חולה או הלך ללוויה של קרוב או של חבר או כל סיבה אחרת", הוסיף גראור, "אנחנו בהחלט בודקים, פונים אליהם ושואלים מדוע ואם יש סיבה מוצדקת. אנחנו לא מכונות, אנחנו מגלים רגישות ולכן אנחנו בודקים".