עשרות הורים לילדים בביה״ס ליאו בק שבחיפה הפגינו היום (שלישי) מול העירייה במחאה על התוכנית לפנות כמויות אסבסט רבות הקיימות בבית הספר באופן שעלול לסכן את התלמידים ותושבי האזור, ובדרישה שהעירייה תפעל כדי למנוע סכנה בריאותית לילדים.

ההפגנה התקיימה מול עיריית חיפה בזמן ישיבת מועצת העיר בראשות ראש העיר עינת קליש רותם. ההורים מחו נגד כוונת העירייה לאפשר ביולי הקרוב פינוי של כ-1500 מ״ר של אסבסט הנמצא בתקרות בית הספר, בהתאם לחוק שנחקק בשנת 2011 ובפיקוח של המשרד להגנת הסביבה, שאישר את הפינוי בשנת 2020.

עם זאת, מאחר שהאסבסט הותז על איטונג מחורר שספג את החומר, פינוי בסדר גודל כזה, בלב שכונת מגורים ובבי״ס בו לומדים 2,400 ילדים הינו חסר תקדים ולא ניתנה שום הבטחה וערובה לכך שהילדים, שאמורים לחזור לספסל הלימודים בתחילת ספטמבר, לא ייחשפו לכמויות מסוכנות של אסבסט שיישאר באוויר. להיפך: דו״ח מומחים שהוזמן בשנת 2017 גורס נחרצות כי ״כל ניסיון הסרה יוביל לזיהום המבנה למשך שנים רבות, ובסבירות גבוהה לפגיעה גם באזורים סמוכים״.

במשרד להגנת הסביבה, בו מכירים לעומק את הטענות - מודים במכתב רשמי לביה״ס ולעיריית חיפה כי ״בדיקות הניטור לאחר הפינוי מוגבלות ומדגמיות וכי בכל אופן תוצאות ניטור תקינות לא מבטיחות מניעת חשיפה באופן מוחלט״.

הורים מוחים בחיפה (צילום: פרטי)
הורים מוחים בחיפה (צילום: פרטי)

ענת בסני, אם לשני ילדים הלומדים בביה״ס ונציגת התושבים, סיפרה כי ״התקדמות העירייה והמדינה עם פרויקט הפינוי הזה הינה שערורייה. לאורך הדרך אנו מקבלים אינסוף אינדיקציות ודעות על כך שהפינוי הזה מסוכן לילדים שלנו, אבל אף אחד לא מניד עפעף כדי לשמוע את הדרישות שלנו".

"ביקשנו להיפגש עם ראש העיר קליש, ולו בשביל לבקש שילדינו ילמדו במבנה חלופי במהלך השנה שלאחר הפינוי, בכדי למנוע ולו הסיכון הקטן ביותר שיחשפו לאסבסט - אך בקשתנו נדחית ונותרנו ללא מענה. הגענו לכאן היום בכדי לצעוק בקול ברור: אל תסכנו את ילדינו היקרים לנו מכל!״.

הורים מוחים בחיפה (צילום: פרטי)
הורים מוחים בחיפה (צילום: פרטי)