80 שנה לאחר הטבח בבאבי יאר הכריזה אוקראינה על קיום אירועי הנצחה ממלכתיים לאירוע במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר ועל הקמת שני מבני זיכרון חדשים. המבנים יהיו חלק מקומפלקס מוזיאלי המוקם לאורך גיא המוות על ידי המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר.

ראש לשכת נשיא אוקראינה אנדרה ירמאק אמר: "התביישנו ש־80 שנה אחרי הטבח הנורא אין בקייב, בירת אוקראינה, מוזיאון להנצחת השואה. הנשיא וולודימיר זלנסקי מתחייב לעשות הכל כדי שמרכז ההנצחה, שבנייתו כבר החלה, יושלם בשנים הקרובות״.

באבי יאר הוא קבר האחים הגדול ביותר באירופה. במהלך שתי יממות בספטמבר 1941 רצחו הנאצים ביריות את כמעט כל יהדות קייב, 33,771 בני אדם, ובמהלך המלחמה כולה נרצחו ונקברו בבאבי יאר כ־100 אלף קורבנות, רובם יהודים.

אנדרטאות הנצחה בבאבי יאר (צילום: המרכז להנצחת השואה באבי יאר BYHMC)
אנדרטאות הנצחה בבאבי יאר (צילום: המרכז להנצחת השואה באבי יאר BYHMC)

באבי יאר הינו קבר האחים הגדול ביותר באירופה. בספטמבר 1941, בשתי יממות בלבד, נרצחה ביריות על ידי הגרמנים-הנאצים כמעט כל יהדות העיר קייב, שמנתה כ-35,000 יהודים. במהלך המלחמה כולה נרצחו ונקברו בבאבי יאר כמאה אלף קורבנות, רובם המכריע יהודים. ה׳מרכז להנצחת השואה באבי יאר בקייב מוקם על מנת להנציח ולספר את סיפורם של 2.5 מיליון יהודי מזרח אירופה, מתוכם, 1.5 מאוקראינה לבדה, אשר נרצחו ונקברו בקברי אחים סמוך לבתיהם. 

מרכז ההנצחה בבאבי יאר הכריז בתחילת השנה על הקמתו של קומפלקס מוזיאלי אשר מוקם לאורך שטח באבי יאר כולו, ובו תריסר מבנים אשר מביאים פן אחר לטרגדיה הנוראה. בשנה האחרונה נחנכו בשטח מספר אנדרטאות ומבני זיכרון ובהם בית כנסת סמלי, מיצג המראות המחורר מכדורי יריות, סמל ל׳שואה בכדורים׳, מיצגי אודיו וראייה דרכם ניתן לראות ולשמוע קולות מקייב של לפני הכיבוש הנאצי וכן את שמותיהם של הנרצחים.