יוני קריספין, יו"ר ועד נהגי אפיקים ודובר ארגון הנהגים, שוחח היום (שני) עם רון קופמן ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על רקע הפגיעות החוזרות ונשנות בנהגי האוטובוס מצד נוסעים המסרבים לעטות מסיכות. 

"כידוע אנחנו נמצאים בעלייה בתחלואת הקורונה והנהגים נמצאים בחזית הקורונה כעסק לכל דבר", פתח קריספין את דבריו, "רק על העסק הזה אין פקחים או שוטרים שיאכפו ויעשו את הטיפול. הדבר נופל על הנהג שצריך להסיע מדי יום ביומו מאות נוסעים. הנהג חושש לחייו, רוצה להגיע הביתה, לא רוצה לאבד ימי עבודה ולהידבק ומבקש מכל נוסע לעטות מסכה". 

כנשאל מדוע אירועי האלימות מדווחים פחות, ענה כי "איבדנו אמון במשטרה, אם נהג שעובר אלימות צריך להמתין מעל ל-25 דקות שיגיע שוטר למקום האירוע, צועקים ובסוף עושים עליהום על הנהג המסכן ויורדים לחייו עד שהוא מפחד, שלא נדבר על נהג שפוגשים בסופר ומקללים אותו ליד הילדים שלו, 'אתה מנסה לתקן את העולם' וכל מיני דיבורים כאלה".

הוא הסביר כי נהגים מכל המגזרים באוכלוסייה מותקפים: "אתמול הנהג לא היה מהמגזר הערבי, רוב הנהגים היום בענף התחבורה הציבורי הם מהמגזר הערב בגלל זה הסיכוי שייפגע נהג מהמגזר גבוה, הם כ־80 אחוז מהנהגים בענף. למשל אגד תעבורה יש סניפים שלמים שכל הנהגים מהמגזר".

קריספין הסביר בסוף דבריו כי המעשים החמורים שמופנים נגד הנהגים, גם אלה שמטופלים, לא מסתיימים בהרשעה: "אחרי שתוקפים אותו, עוד אומרים לנהג תבקש ממנו אתה סליחה. אני לא יכול לפתוח את הדיון יותר כי יש לי הרבה בלב. אני חטפתי באופן אישי מכות, קיבלתי קסדה לפנים, זרקו עליי כוס קפה לפנים, אנחנו עוברים טראומות, צריכים פסיכולוגים. היום חברת אפיקים מעמידה לרשות הנהגים שיחות טלפון ייעוץ לטיפול בבעיות נפשיות כתוצאה מחיכוך עם נוסעים". 

ממשטרת ישראל נמסר: "אלימות היא נגע חברתי פסול, ובהתאם משטרת ישראל רואה בחומרה כל אירוע אלימות ומעשה בריונות כנגד כל אזרח באשר הוא. כל דיווח אודות אלימות המובא לידיעת המשטרה כלפי נהגים ובכלל, מטופל במקצועיות וביסודיות במטרה למצות את הדין עם המעורבים ולהגיע לחקר האמת. 

בתוך כך, המשטרה הגבירה לאחרונה את חובת עטיית המסכות במרחב הציבורי כל העת למען בריאות הציבור, כולל בתחבורה הציבורית, כשמדי יום שוטרים רושמים אלפי דו"חות בגין הפרות אלו ברחבי הארץ. נמשיך לפעול נגד נגע האלימות באשר הוא לשמירה על שלומו של הציבור בכלל ומשרתי ציבור בפרט".