לא מוותר: עמנואל כהן (56) שובת רעב כבר שבועיים מול קריית הממשלה בירושלים. כהן דורש למצוא פתרון תעסוקתי עבור צעירים כמו בנו יפתח (22), עם אוטיזם בתפקוד נמוך. מאבקו, כך הוא מסביר זאת, מתמקד בבקשה להגדיל את תקציב מסגרות התעסוקה לצעירים כמו בנו.

לפני כשנה רתם כהן את קיבוץ רמת רחל ועמותת שק"ל, והקים לבנו ולעוד שבעה צעירים במצבו מרכז תעסוקה ייחודי בשם "למרחבים" בחוות אייל בקיבוץ. המרכז הוא חווה אקולוגית טיפולית המאפשרת לצעירים טיפול בחיות בחווה לצד חוגים, טיולים ופעילויות. "שביתת הרעב שלי מיועדת עבור 800 צעירים בישראל כמו הבן שלי, אוטיסטים בתפקוד נמוך, שלא זוכים למענה כי הממשלה לא דואגת להם", הוא מסביר בשיחה עם "מעריב".

מנכ"לית עמותת אלו"ט ד"ר שרון צחורי, שהתוודעה למאבקו של כהן, הגיעה השבוע לירושלים על מנת להביע בו תמיכה ולבקש ממנו להפסיק את שביתת הרעב. עוד הציעה צחורי כי יוקם שולחן עגול שיעסוק בנושא. "כמו עמנואל, אנחנו באלו"ט מאמינים שימיהם של החברים במרכזי התעסוקה צריכים ויכולים להיות מלאים בלמידה ובהנאה ונמשיך לפעול לממש זאת", אמרה. 

כהן, שסירב לבקשתה של צחורי לחדול משביתת הרעב שלו, הדגיש כי "לא אפסיק עד שמשרד הרווחה יתחייב להשקיע את הסכום הדרוש כדי שלכל הבוגרים בתפקוד נמוך יהיה מענה תעסוקתי הולם. לא ייתכן שנבנתה כאן מערכת חינוך מיוחד מפוארת, שבגיל 21 נזרקים בוגריה לחדרים שבהם הם מועסקים ב'עבודה מוגנת' חסרת משמעות, סיזיפית ומענה של מיון ברגים וחפצים, הרכבה ואריזה. 

"אם הלום הקרב איציק סעידיאן הצליח להזיז את משרד הביטחון לטפל בנושא רק לאחר שהצית את עצמו, אז אולי גם במקרה שלנו צריך לקרות משהו דומה. אולי האמבולנס שיבוא לפנות אותי מפה יזיז משהו במשרד הרווחה".

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה גובשה תוכנית חיזוק ושדרוג למרכזי היום והתעסוקה לאנשים עם מוגבלות בתפקוד נמוך, הכוללת גם עדכון תעריפים. התוכנית הוכנה ביחד עם שותפים רבים, כולל מר כהן. יישומה נמצא בתוכנית העבודה של המשרד ל־2022, ועם אישור תקציב המדינה יפעל המשרד להטמעתה".