השבוע התקיים אירוע ההשקה של הפרויקט החברתי "צמתים" שהקימו חבריו ובני משפחתו של עידו שפי ז"ל, שהתאבד במהלך שירותו הצבאי כקצין בחיל הים ב־2020. באירוע השתתף המוזיקאי יאיא כהן אהרונוב, חבר להקת הדג נחש.

מטרת הפרויקט היא לשנות את השיח הציבורי סביב מקרי התאבדות ומצוקה נפשית בישראל, בייחוד בקרב בני נוער, חיילים וצעירים. האירוע נערך בנקודה שבה עובר שביל ישראל בכפר הבפטיסטים, סמוך לפתח תקווה, לצד משפחתו וחבריו של עידו ז"ל.

במסגרת הפרויקט יחולקו מאות גיטרות ל"מלאכי שביל", אנשים המארחים בחינם מטיילים לאורך שביל ישראל, למתנדבי שנת שירות ולמכינות קדם־צבאיות. על גבי הגיטרות שיינתנו למטיילים הצעירים יופיע קישור לאתר אינטרנט שבו יופיעו תכנים שינציחו את עידו ז"ל, יעוררו את השיח ויתנו כלים חברתיים לעזרה במצבי מצוקה.

יאיא כהן אהרונוב מהדג נחש עם נועה שפי, אמו של עידו שפי ז״ל באירוע השקת הפרוייקט (צילום: ''צמתים'')
יאיא כהן אהרונוב מהדג נחש עם נועה שפי, אמו של עידו שפי ז״ל באירוע השקת הפרוייקט (צילום: ''צמתים'')

נועה שפי, אמו של עידו ז"ל ודרמה־תרפיסטית במקצועה: "רק כ־20% מהמתים מהתאבדות פנו בבקשת עזרה לגורמי בריאות הנפש בצבא ובאזרחות. למעשה, רק שינוי חברתי־התנהלותי יציל את חייהם של אלו שהיום לא פונים לסיוע נפשי. הפרויקט נולד מתוך רצון להמשיך ולזכור את דרכו של עידו שאהב ויצר מוזיקה, אהב אנשים ויצר מעגלים על מעגלים של קשרים אנושיים. חיבור בין מוזיקה לאנשים הביא לרעיון של חלוקת גיטרות".

שפי הוסיפה: "עידו היה שם תמיד בשביל כולם. הראשון לזהות מצוקה של כל אחד מאיתנו. ודווקא כשזעק לעזרה לא היה מי ששמע ויבין את גודל המצוקה. במידה ולא נשנה את התפיסה הרווחת כיום - ימשיכו למות מהתאבדות סביבנו מאות בני אדם מדי שנה".