יאן רוזנברג, רק בן 33, חלה במחלת ניוון השרירים ALS כשהיה בן 26. בעקבות המחלה הוא מתקשה להרים את ידיו והן נופלות מהר. יאן גילה כי הוא חולה לאחר שבמהלך אימוניו למרתון השני שלו, הרגיש דקירות בכתף. הוא לא נתן למחלה לנצח וסיים תואר ראשון בחינוך גופני - וכיום הוא מאמן קבוצות ריצה. למרות המחלה, יאן ישתתף היום במרוץ "חברים רצים למען חולי ה־ALS" יחד עם חניכיו.

יאן מספר: "מדובר בפרויקט חשוב לקהילה הקטנה שלנו של חולי ה־ALS. בעבר רצתי מרחקים ארוכים, אבל היום אני לא יודע אם אצליח לסיים את המרוץ. אם אגיע לקו הסיום, בשבילי זה כאילו שסיימתי מרתון". 

הוא מציין שיש לו המון נפילות רגשיות, ספקות והרהורים, כאלה שהאדם מבחוץ לא תמיד יכול להבין. "הדבר שאולי הכי קשה להסביר זה תחושת חוסר הוודאות כלפי הגוף של עצמך, זר לא יבין זאת. את התסכול כשפעולות בסיסיות הופכות למסורבלות ומסובכות".

מה שממלא אותו גאווה זה היותו מאמן, וכשהוא רואה את המתאמנים שלו משיגים את היעדים שלהם. בישראל חיים כ־600 חולי ALS, ובכל שנה מאובחנים כ־120 חולים חדשים ומתים מהמחלה מספר דומה של חולים. תוחלת החיים הממוצעת של החולים היא שלוש־חמש שנים מיום האבחון.

מרוץ החברים למען חולי ה־ALS נועד לקידום המחקר למציאת תרופה למחלה, ולתמיכה בחולים ובבני משפחותיהם. המרוץ יתקיים היום ב־16:30 במתכונת היברידית. המשתתפים בוחרים אם להשתתף באירוע המרכזי ברמת השרון, או לרוץ בכל מקום בארץ ובעולם באמצעות הזום.