"במרר מערכת הביוב לא מכסה חלק גדול מהישוב": אמש שרת הפנים איילת שקד (ימינה) הכריזה כי היישוב הדרוזי, מרר (מע'אר) יוכר רשמית כעיר. עם השינוי המרגש, והפיכתו של היישוב לעיר הראשונה עם רוב דרוזי, ישנם ליקויים משמעותיים שמשאירים אותה מאחור לעומת מקומות אחרים בארץ, כך על פי פריד גאנם, ראש העירייה, ששוחח היום (רביעי) עם ליאת רון בתוכניתה ברדיו צפון 104.5FM.

"זו התרגשות גדולה, במיוחד לאחד כמוני שזוכר את המקום עם 3,000 תושבים", סיפר גאנם תחילה על ההחלטה הדרמטית של משרד הפנים. "עכשיו גדלנו וננסה להשתמש במיתוג הזה על מנת לחזק את המקום ולשפר אותו".

למרות ש-45% מתושבי היישוב הם ערבים מרקעים דתיים שונים, היישוב הוכר כדרוזי, על כך אמר גאנם: "בעבר הכניסו את הצ'רקסים יחד עם הדרוזים בגלל המכנה המשותף של הגיוס לצה"ל. במרר יש 57 אחוזים תושבים דרוזים, אז שמרו על המסורות. לשאר התושבים אין בעיה עם זה כי כל אחד יכנה אותנו איך שהוא רוצה. השאלה העיקרית היא מה עושה ההנהגה, ואנחנו לא מפלים אף אחד בגלל מי שהוא. אנחנו רשומים כעת כעיר דרוזית במשרד הפנים, זה לא משנה את המהות".

על בעיות התשתית שמלוות בקושי מסויים את ההכרזה החגיגית על שינוי הסטטוס המוניציפלי אמר גאנם: "אני מודע להשלכות החוקיות והמשפטיות בעת ההפיכה לעיר, ואנחנו כבר שנים מכוונים לפיתוח הישוב - פיתוח תעסוקתי, פיתוח בחינוך ועוד. חסר לנו המון".

השינוי ברישום במשרד הפנים אמור להגדיל את התקציבים של מרר. גאנם הבטיח לקחת את הפן החיובי של האירוע כדי להיטיב עם התושבים: "עכשיו כמובן שצריך תוכנית אסטורטגית כדי שנוכל להשתמש במותג 'עיר' כמנוף. זה נכון שמה שהכי כואב זה מצב התשתיות. במרר אין ביוב שמכסה את כל הישוב, יש בעיות בתשתיות של כבישים, במיוחד בשכונות הותיקות יותר, ולכן אנחנו מבקשים להרחיב את הכבישים בשכונות הותיקות".

על תנופת הבנייה בעיר אמר: "יש היום לא פחות מ-30 פרויקטים על השולחן ואנחנו ממתינים איתם כמעט שנתיים, אף אחד לא נתן לנו כלום. בתקציב החומש נתנו 3 מיליארד למגזר הדרוזי ובו נכללו כל מיני סוגיות דומות. אנחנו עכשיו פורסים את הסכום הענק הזה על מנת שלא ניפול בפרשנויות של מלל, ונוכל להתחיל להשתמש בתקציבים בצורה מיטבית בלי הרבה חסמים".

"אנו מקווים שנוכל להשתמש במנוף הזה כדי לפנות לגורמים הממשלתיים ולטפח את הישוב", סיכם גאנם. "אנחנו עדיין לא עיר מודרנית, אני יודע, ואנחנו נמצאים בתהליך של הקמת חברה כלכלית שגם תפיק רווחים".