ועדת הכלכלה בכנסת דנה היום בעיית הפינויים בדיור הציבורי, במסגרתו הציעו יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין מתווה לטיפול בה. על פי התוכנית של השניים, הפינויים יוקפאו למשך ארבעה חודשים. עורכת הדין רעות שער, הממונה על פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח, הגיבה לידיעה אחר הצהריים (שני) בשיחה עם ענת דוידוב, בתוכנית "איפה הכסף?" ב-103FM, ואמרה: "אנו נמצאים במצב שהוא די חוזר על עצמו כל פעם". בהמשך, הצטרף לשיחה מאיר ישראל שפונה מהבית שבו גר מעל חמישה עשורים. 

עו"ד שער הרחיבה את דבריה ואמרה כי "מתקבלת החלטה להקפיא את הפינויים ויש לצעד הזה השלכות קשות ואכזריות. הן גם לא מועילות בהיבט הרחב יותר. בסופו של דבר לא מיישמים את המסקנות וחוזרים לנקודת ההתחלה". לדבריה מדובר בסדר גודל של "1,000 משפחות המיועדות לפינוי, מתוכן כ־200 היו זכאות להיות במעמד של דיירים ממשיכים". 

"לצערנו, החקיקה הזו כבר קיימת, ושללה כמעט את כל הזכויות של הדיירים הממשיכים", הבהירה. "זה כרגע המצב המשפטי. התיקון הזה כל כך פוגעני ואכזרי כלפי חלק גדול מהאנשים האלה, ומתחיל משחק כיסאות מוזיקליים של אנשים נזקקים", הוסיפה עו"ד שער וציינה כי "הרבה אנשים פונו בחודשים האחרונים, לרוב בהליכים שאין להם הגנה משפטית. לפני שמפנים וגורמים נזק, היה צריך לשקול מחדש את הדברים". 



"תמצאו לי מדינה אחרת שתיקח אותי"

בהמשך השיחה הצטרף מאיר ישראל, דייר דיור ציבורי שפונה מביתו בכפייה וכעת מתגורר במקלט הבניין. ישראל מנה את תחושותיו בעקבות ההחלטה. "אני ישן במקלט עם שני כלבים, בעל נכות כללית וחולה לב", סיפר. ישראל תקף את ההחלטה לפנותו מהדירה בה התגורר ואמר: "בזה שפינו אותי מהדירה, מה עשו? הדירה ריקה כמה חודשים, זה בלוף אחד גדול של כל שירותי המדינה. עובדים עלינו בעיניים. אני כבר לא יודע מה לעשות, תמצאו לי מדינה אחרת שתיקח אותי, אני חושב שמגיעה לי זכות קיום".

ישראל סיפר בעצב כיצד הוא חש לנוכח העובדה שפונה מהדירה שבה התגורר במשך יותר מחמישה עשורים. "אני מתחת לבית שגדלתי בו 56 שנה", אמר. "לקחו את הכל, אין לי כלום. אני לא מבין איזו מדינה זו, אני נמצא אצלה בידיים. איך מפנים את הדברים של הבן אדם, והוא לא נוכח", הוסיף. 

ישראל ציין ואמר: "יש לי ניירת משפטית, כנראה שההוצאה לפועל השתמשה בכוחות המשטרה. אין אף אחד שעוזר לי, אף אחד לא מוכן לשמוע אותי. מה יותר חסר אנושיות מזה שהבית ריק ואני במקלט עם אבק וללא פתחי אוויר?". בסיום דבריו אמר: "אם לא רוצים לתת לי לחיות, אני מוכן לעבור לפלסטין. לא בחרתי להיוולד במדינה הזו". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm