ראש השב"כ לשעבר, עמי איילון התייחס הבוקר (שלישי) במהלך שיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM להתבטאויות הקשות במערכות הפוליטית והבריאות: "אני מוטרד מנושא ההסתה. המוטרדות שלי היא אולי קצת מעבר למוטרדות של אזרח ישראל ממוצע משום שבעוונותיי הייתי כמעט ארבע וחצי שנים ראש השירות".

בדבריו, התייחס איילון לציון 26 שנים לרצח רבין: "ההתרשמות שלי היא שלא למדנו כלום. אני זוכר שאחרי הרצח כשנכנסתי לשירות הביטחון הכללי השאלה ששאלנו את עצמנו היא האם הרצח הזה שהיה בעצם רצח פוליטי, טרור יהודי, יביא לתהליך מתבדר של החברה הישראלית או מתכנס?. האם השסעים בינינו יתרחבו ויעמיקו או שכתוצאה מההלם אנחנו נתעשת?".

"התשובה מאוד ברורה. ראובן ריבלין, נשיא המדינה לשעבר,  אמר במילים עדינות שאנחנו חברה של שבטים. אבל הוא לא עד כמה השסעים בין השבטים עמוקים ומתרחבים, ולא נתן לנו חזון. אז מה עושים עם זה?".

בהמשך, השיב איילון לשאלה האם ההקצנה בהסתה היא עניין פוליטי, ואמר כי "אי אפשר לנתק בין ההיבט החברתי להיבט הפוליטי. כמעט כל דבר הוא פוליטיקה, אפילו הקורונה".

כשנשאל ראש השב"כ לשעבר האם הרצח הפוליטי הבא מעבר לפינה, השיב: "אנחנו לא נדע מי הרוצח ובדיוק מתי ירצח ואת מי ירצח. משהו קורה, אני לא אומר את זה מתוך ידיעה אלא מתוך הנחה משום שבשעתו כשחקרנו את כל התהליך, היה תהליך של שנים עד שבסופו של דבר הרוצח יגאל עמיר הגיע לרצוח".

"אני רוצה לחדד, כשמדביקים לאדם את המילה 'בוגד' או כשמלבישים דמות של בבגדים של נאצי או מי שמרגיש כקורבן שם על עצמו מגן דוד צהוב, כל הדברים האלה בעיניי המקשיב, זו חלק מהבעיה במונח הסתה", הסביר.

לדבריו, מה שהכי חסר זו אמירה ברורה של כל אדם שרואה עצמו כמנהיג ציבור: "פוליטיקאים בכירים, רבנים, נשיא המדינה, כולם - צריכים לבוא ולהגיד 'עד כאן, עברנו את כל הקווים האדומים'".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm