היום (שלישי) מצוין בעולם יום הסובלנות הבינלאומי, ובישראל, שידעה בשנה החולפת חיכוך הולך וגובר בין החברה היהודית לחברה הערבית, צצים עוד ועוד מיזמים שמקדמים את קבלת האחר על ידי לימוד שפתו. זאת מאחר שאחד הפערים המשמעותיים ביותר שמשפיעים על הסכסוך היהודי־ערבי בארץ הוא פער השפה, שמגדיל את הקיטוב בין שתי האוכלוסיות.

Blend.Ar (בלנדר) היא עמותה המפעילה כבר למעלה משנתיים פרויקט ללימוד השפה הערבית. העמותה, שנתמכת על ידי מיזם "התשתית", מיישמת מגוון תוכניות, בהן אולפן הקיץ, שבו המשתתפים עוברים למשך חודש שלם לאבו גוש על מנת ללמוד, לחיות ולנשום את השפה הערבית. משעות הבוקר ועד הצהריים לומדים שיעורי ערבית, והחל משעות אחר הצהריים משתלבים בשגרת החיים בכפר וכך מתרגלים את השפה.

חוץ מאולפן הקיץ, בלנדר משתפת פעולה עם חברות הייטק, שמבינות שכדי להגיע לגיוון תעסוקתי רחב יש לגשר על פערי השפה, ומפעילה תוכניות ללימוד ערבית על בסיס שבועי למשך כשלושה חודשים ועוד.

מנהל בלנדר חן קופרמן מספר: "אנחנו עדים לעלייה הולכת וגוברת של עניין בלימוד השפה הערבית, והייחודיות שלנו היא היכולת לגשר על הפער התרבותי ולתת לתלמידים שלנו כלים תרבותיים שיאפשרו אינטראקציות משמעותיות יותר".

בלב יפו שוכן גן ילדים עברי־ערבי (יהודים, נוצרים ומוסלמים), בוסתן בני אברהם, שמחנך לערכים של קבלת האחר, הכלה של האחר והבנה כי "האחר" אין משמעו אויב, אלא חבר שטרם הכרנו. לאחר הקמת הגן הרעיון משך עוד ועוד אנשים, והתגבשה סביב הגן קהילה תוססת ומרעננת בנוף הישראלי.

במקום מתקיימות פעילויות שונות במרכז הקהילתי של הבוסתן, כשאחת מהן היא תוכנית ללימוד השפה הערבית ככלי וכגשר לחיים משותפים. השיעורים מתמקדים בערבית מדוברת ובהפגת הזרות עם עולם התרבות הערבי המגוון. בסניף הגלילי של הבוסתן מתקיימים גם "מפגשי החלפת שפה", שבהם נפגשים דוברי ערבית ודוברי עברית.