עדותו של עד המדינה ניר חפץ, במשפט ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, צפויה להיפתח הבוקר בבית המשפט המחוזי. על כך, שוחחה היום (שלישי) עו"ד נורית ליטמן, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. 

בפתח דבריה, הסבירה ליטמן עד כמה עדותו של ניר חפץ משמעותית: "היא מאוד משמעותית, אבל הבניין נבנה מהרבה לבנים וזה לא משהו שיקרה בבת אחת. אני לא חושבת שהעדות תתחיל וביום ראשון כבר יהיה ניתן להגיד 'וואו', אלה הרבה פרטים קטנים. לפי ההתבטאויות של חפץ הוא דבק באותה גרסה שהוא מסר במשטרה לאחר שחתם את ההסכם, ולכן אני מניחה שאם לא יהיו התרחשויות יוצאות דופן זה מה הוא צפוי להגיד בבימה"ש".

"היא עדות משמעותית לשני הצדדים. כל הרגל של התקשורת והקשר של בנימין נתניהו לשינוי הסיקור בוואלה, הוא המתווך. לכן, אין ספק שהעדות שלו היא עדות מאוד חשובה לתביעה וגם להגנה", הוסיפה.

בהמשך, נשאלה ליטמן האם הייתה מאשרת תרגילי החקירה שבוצעו על ניר חפץ, והשיבה: "לפעמים אלוהים נמצא בפרטים הקטנים. אני לא מכירה את כל הפרטים, אך ממה שהצלחתי לשמוע ולהבין שהיה שם בדיעבד אני לא רוצה להגיד. זה יהיה לא אחראי להתייחס למשהו שאני לא מכירה את העובדות. יש דברים שאפשר לעשות".

הדרישה לדחות את העדות לגיטימית?
ודאי, לא יודעת לגבי תיק 1000, והעדות שלו אמורה להתחיל בתיק 4000, אך ספק אם תיק 1000 קשור אליו, ולכן אני לא יודעת אם הוא אמור להעיד בנושא המתנות. שאלתי את עצמי אם יש כוונה לחקור את בני הזוג נתניהו, ומדוע הועבר חומר החקירה להגנה? זה קצת מכין אותם לחקירה אפשרית, והתשובה היא שכנראה לא מתכוננת חקירה של בני הזוג נתניהו. כנראה לא מתכוונים להכניס את זה לכתב האישום".

"מניחה שיש כמה שיקולים האם לתקן את כתב האישום או לא. אנחנו בהליך שמתנהל. צריך לחקור את בנימין ושרה נתניהו ובגלל השלב בו נמצא התיק וצריך לבקש את אישור ביהמ"ש לעשות את זה. נתניהו כבר מסר את תשובתו לכתב האישום ולכן יש לזה השלכה על היכולת שלו להתגונן", הוסיפה.

ניר חפץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניר חפץ (צילום: אבשלום ששוני)

ליטמן התייחסה לאפשרות לתקן את כתב האישום: "אני לא יודעת אם בדקו את השאלה אם ישנה התיישנות. כי העדות היא מסופרת בשנת 2021, על מה שהתרחש לפני שש שנים. אם מדברים על הפרת אמונים, ההתיישנות עליה היא חמש שנים. זו שאלה משפטית לא פשוטה, כי יש אישום בעניין זה. השאלה היא אם תוספת של פרט יכול להתיישן, ואם צריך להשלים שימוע למקרה שירצו לתקן את כתב האישום. הערכתי האישית שלא תהיה בקשה לתיקון כתב האישום".

להערכתך, האם התיק ייגמר בהרשעה?
"האם תובע חושב שהראיות בתיק צריכות להוביל להרשעה זו שאלה אחת, והאם הוא מאמין שזה ייגמר בהרשעה זו שאלה שנייה. יש שני גורמים – העדים שיעידו בביהמ"ש. התובע לא יודע מה יחליט השופט, הוא זה שמחליט אם להרשיע או לא. התובע לא יכול לדעת אם זה ייגמר בהרשעה, הוא יכול להאמין שיש לו ראיות שצריכות להוביל להרשעה. אני חושבת שאם הפרקליטים לא היו מאמינים שיש להם ראיות שאמורות להוביל להרשעתו של בנימין נתניהו לא היו מגישים כתב אישום".

בסיום, התייחסה לרעש התקשורתי מסביב למשפט, והאם משפיע על שיקול השופטים: זה מקרה יוצא דופן. לכן לאני לא יכולה להגיד כיצד זה משפיע על השופטים. אבל מהניסיון שלי, השופטים בישראל מקצועיים ויודעים להתעלם מרעשי רקע".

סייעה בהכנת הכתבה: עפרי גליכמן, 103FM