42% מהנשים והגברים בישראל חוו לפחות חוויה אחת של הטרדה מינית בציבור - כך עולה ממחקר שנערך עבור תוכנית "סטנד אפ" העולמית. המחקר בוצע על ידי חברת המחקר 2thepoint לרגל יום המודעות לאלימות נגד נשים, שיצוין ביום חמישי.

על פי הנתונים, 42% מהנשים והגברים דיווחו על הטרדה מינית שחוו במרחב הציבורי בשלושת החודשים שקדמו למחקר. עוד עולה מהסקר כי שכיחות ההטרדות המיניות במרחב הציבורי גבוהה משמעותית בגיל 18־29 בקרב שני המינים.

הסקר, אשר בדק את המודעות נגד הטרדות מיניות במרחב הציבורי, נערך בקרב 254 נשים ו־246 גברים בני 18 ומעלה. תוכנית "סטנד אפ" היא תוכנית שמוביל מותג הביוטי לוריאל פריז, בשיתוף עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל.

התוכנית נועדה להעלות את המודעות הציבורית להיקף התופעה של הטרדה מינית במרחב הציבורי ולהציע כלים פשוטים למניעת התופעה.
בין היתר, התוכנית מנסה להעניק כלים לזיהוי ההטרדות ודרכי התגובה ולקדם שינוי תרבותי עולמי בכל הנוגע לתגובה להטרדה בציבור.

לדברי אילן נקש, מנכ"ל חטיבת מוצרי צריכה בלוריאל ישראל, "תופעת ההטרדות המיניות במרחבים הציבוריים היא מהתופעות החברתיות השליליות ביותר הקיימות, ואנו, כמותג הדוגל בעוצמה נשית ובהעלאת תחושת הערך והביטחון העצמי, רואים זאת מחובתנו לפעול לשיפור המצב".

מנכ"לית מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו הדגישה: "להרגיש ביטחון אישי במרחב הציבורי זוהי זכות טבעית עבור כולנו. לצערי הרב, זכות יסוד זו מופרת כל יום מחדש. אני רואה שליחות אדירה בהעלאת המודעות של הסביבה לכך שחייבים למנוע ולסייע לכל מי שעוברות או עוברים הטרדה מינית. לסביבה יש כוח, אסור לעמוד מנגד, אסור להתעלם". 

"פרסום המחיר הכבד שישלם עבריין שתוקף אישה - ירתיע אחרים"

4,382 הפניות שהתקבלו עד כה השנה למוקד משרד הרווחה בנוגע לאלימות כלפי אישה במערכת זוגית הן סימן מובהק של התופעה הקשה, מקרים שלרוב מושתקים ולא מגיעים לנחלת הכלל. יום האלימות נגד נשים המצוין ביום חמישי הזה מעלה למודעות הציבורית את הנפגעות, חלקן מאוחר מידי. ד"ר לימור יהודה, מרצה בחוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית גליל מערבי טוענת שזה לא מספיק. לדבריה, "לצד מיקוד הבושה בעבריין עצמו ופרסום מקרי הרצח והאונס, חשוב מאוד לשים את הפוקוס על המחיר הכבד שהאנס או הרוצח הפוטנציאלי ישלם אם יבצע את המעשה".

ד"ר יהודה הוסיפה כי "העניין הזה יכול בהחלט לחדד ולהרתיע עבריינים פוטנציאליים ששוקלים אפילו בטעות לתקוף את האשה שלהם ואם ילדיהם, או אישה זרה שהם מחליטים לבצע בה את זממם. עם כל הכבוד לידיעות בתקשורת שמתייחסות לנפגעות, אפקט ההרתעה ייווצר אם הבמה הציבורית תעסוק במחירים הגבוהים שהעבריינים יישלמו".