מעמד הביניים בישראל ספג את הפגיעה הקשה ביותר ממשבר הקורונה, ובין 30% ל־%40 מהעשירונים 4־6 מצאו עצמם ללא עבודה בשנת 2020. כעת נתונים חדשים שמפרסמת קרן ידידות טורונטו מגלים כי יותר מ־60% מהמשפחות ממעמד הביניים שפנו אליה כדי לקבל סיוע בהתנהלות הפיננסית בתקופת הקורונה הצליחו לשפר משמעותית את מצבן הכלכלי. 

הנתונים התקבלו מתוכנית "קידום משפחות", שסייעה בעבר למאות משפחות ממעמד סוציו־אקונומי נמוך להיחלץ מעוני. מאז פרצה מגיפת הקורונה, התמקדה התוכנית בסיוע למשפחות ממעמד הביניים שנפגעו מהמשבר הכלכלי והתעסוקתי. עד כה מעל ל־190 משפחות מכל המגזרים השתתפו בתוכנית.

בתחום הפיננסי, 61% מהמשפחות העידו על שיפור במצב הכלכלי בתום התהליך. היקף החובות שלהן לבנקים, לנושים ולגמ"חים צומצם ב־25%. נוסף על כך, הפער בין הכנסות להוצאות השתנה מגירעון של מינוס 12% - לרווחה של 25%.  בתחום התעסוקה, 6% מבין מפוטרי הקורונה חזרו לשוק העבודה, ושיעור השכירים עלה ב־3% וחלה עלייה בהיקף משרתם. בתחום המשפחתי חלה עלייה של 16% ביכולת בני הזוג לתקשר ולתאם טוב יותר עניינים משפחתיים ופיננסיים. 

התוכנית, שנמשכת עד חצי שנה, מבוססת על מודל הוליסטי המלווה משפחות בשלושה תחומים במקביל: מתן ייעוץ פיננסי וכלים בהתנהלות כלכלית חכמה, סיוע להשתלבות מחדש בשוק העבודה ודאגה לרווחה המשפחתית שנפגעה בעקבות המשבר. לכל משפחה מוצמד "מלווה אישי", הבונה התערבות שמותאמת לצורכי כל משפחה.


אחד הזוגות שליוותה התוכנית הם נתנאל ובת זוגו, הורים לשלושה מבית שמש. עם פרוץ המגיפה פוטר נתנאל מאלביט, ובת זוגו איבדה את עבודתה. הזוג פנה לתוכנית "קידום משפחות", קיבל סיוע בשיפוץ קורות חיים ועבר סדנה לראיונות עבודה. בני הזוג מכרו רכב כדי לחסוך בהוצאות, ובתוך כמה שבועות השתלבו שניהם מחדש בשוק העבודה, ונתנאל מצא משרה מכניסה בתעשייה האווירית. 


דוגמה נוספת היא המקרה של גיאורגינה קמינסקי ליטבק, אם יחידנית לשניים, שבעקבות המשבר נאלצה לסגור חברת נסיעות שניהלה. היא התגלגלה בין עבודות מזדמנות כדי לשמור על הכנסה, אך רמת החיים שלה נפגעה משמעותית. בתוכנית קיבלה קמינסקי ליטבק כלים להתנהלות פיננסית חכמה ומיצתה את זכויותיה מול הביטוח הלאומי והעירייה. היא עברה דירה כדי להפחית את הוצאותיה, ובשבועות האחרונים התקבלה לעבודה באל־על ובשגרירות פנמה.

קמינסקי ליטבק (צילום: ללא)
קמינסקי ליטבק (צילום: ללא)


תמר צוקרמן, מנהלת תוכנית "קידום משפחות" בקרן ידידות טורונטו, מספרת: "משבר הקורונה פגע כלכלית באלפי משפחות שעד אז לא ידעו מחסור, והותיר רבות מהן חסרות אונים. המודל הייחודי, שפותח בתוכנית בשיתוף עם קרן שוסטרמן, נועד לתת מענה למחסור הקיים בשירותי ייעוץ ועזרה פיננסיים בתקופת המשבר, והוא הוכחה לכך שבליווי מקצועי נכון ניתן להחזיר את המשפחות לדרך המלך".