מנכ"לית קופת חולים מאוחדת, סיגל רגב רוזנברג השתתפה בפסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט, ובפתח דבריה התייחסה להשפעה של מגפת הקורונה על מערכת הבריאות: "בזכות המגיפה הובלנו שינויים שעשו טוב למערכת הבריאות, הצעידו אותה קדימה והאיצו תהליכים שהיו לוקחים שנים ארוכות אילו לא הייתה מגיפה".

רגב רוזנברג אמרה את הדברים בהתייחסה לשינויים שחלו בעולם הבריאות, לאלו שצפויים לקרות בשנים הקרובות ולאתגרים העומדים בפנינו, ואמרה כי "היו שנתיים מאוד מאתגרות למערכת הבריאות, אבל גם מאוד טובות, בהן התרחשה קדמה, והתחום קיבל עדיפות בהשקעות, במשאבים ובתשומת הלב. באיזשהו מקום, לא היינו מספיק מוכנים למגיפה,  אפילו לא היו לנו מספיק מסכות לחלק לצוותים והמדיניות לגבי מי מתחסן לא הייתה מספיק ברורה. היו פרוטוקולים אבל לא התכוננו למגפה בסדר גודל כזה".

רוזנברג הוסיפה: "בזכות המגיפה הובלנו שינויים שעשו טוב למערכת הבריאות והצעידו אותה קדימה, כך למשל קישרנו בין קופות החולים ובין משרד הבריאות וזאת רק דוגמא אחת למהלכים חשובים ונדרשים שנעשו. בנוסף, הקורונה עשתה טרנספורמציה דיגיטלית עצומה, וחסכה לנו עשר שנות הטמעה. בעצם שינינו את הרגלי צריכת הרפואה כמעט בין לילה".

קופת חולים מאוחדת (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
קופת חולים מאוחדת (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

בנושא האתגרים הבאים של קופות החולים התייחסה רוזנברג לשינוי במודלים ולפיתוח הרפואה ההיברידית: "יש סבירות גבוהה לכך שנמשיך לחיות לצידן של מגיפות, והאתגרים הגדולים שעומדים בפנינו הם לשנות את המודלים לפיהם אנחנו עובדים. רופא רואה 40 חולים ביום, וצריך לייעל את הטיפול וגם להנגיש את הרפואה ולהביא אותה אליהם עד הבית".

"המשמעות היא לייצר כלי ניטור שהצרכנים יכולים לנהל, ואין סיבה שזה יהיה משהו מסובך. במקביל, אנחנו חייבים לפעול לצמצום פערים בבריאות. אוכלוסיות חלשות אינן משתמשות בשירותי הבריאות באופן שוויוני. הם פחות מחוסנים, פחות מתאמנים ושומרים על בריאותם ואת זה צריך להנגיש ולתקן", הוסיפה.

חיסוני ילדים נגד הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסוני ילדים נגד הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בסיום, התייחסה רוזנברג לנושא חיסוני הילדים וההגבלות על לא מחוסנים: "הורים רבים ראו שהתחלואה בקרב ילדים קלה, ולכן מתלבטים אם לחסן או ממתינים לראות מה כל מי שמסביבם עושה. כשהסביבה מתחסנת, יש היענות גדולה יותר. כשאוכלוסייה מחוסנת, רמת ההדבקה יורדת, ואז חיסון העדר מקשה על הנגיף לשנות מוטציות".

"במדינות שלא מתחסנות מתפתחים וריאנטים חדשים והעולם לא ייפטר מהנגיף כך. אחרי מבצע החיסון השלישי, נוכחנו לראות שאחרי חצי שנה כמעט ולא נותרו נוגדנים והחלה להיות הדבקה, כך שיכול להיות בהחלט שנגיע לחיסון רביעי בעוד מספר חודשים. דעתי האישית היא שלא צריך להטיל הגבלות על בלתי מחוסנים, אלא לתת הקלות מסוימות רק למחוסנים, כמו פטור מבידוד למשל. צריך לאפשר לאנשים להמשיך לעבוד ולשמור על שגרת חייהם ולשמור על אנשים מדוכאי חיסון", סיכמה.