היום (שלישי) יתקיים בכנסת יום מיוחד בנושא המאבק בעוני ובאי־ביטחון תזונתי בישראל, ביוזמת יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ח"כ אפרת רייטן (העבודה), בשיתוף ארגון לתת ובמעמד שרים, ח"כים, הביטוח הלאומי, מנהלי עמותות ופעילים חברתיים.

על פי הנתונים שיציג משרד העבודה והרווחה, בשנת 2020 – בעקבות פרוץ המגיפה – חלה עלייה של 12% בבקשות תמיכה על רקע עוני ומחסור כלכלי: "הקשיים הכלכליים התגברו בעקבות הסגרים. כ־20% מהתיקים במחלקות לשירותים חברתיים הם על רקע זה" מסבירים במשרד הרווחה.

עוד עולה מהנתונים כי במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ מטופלים כיום יותר מ־82 אלף משקי בית שזקוקים לסיוע עקב בעיות של עוני והכנסה, ומתוך כלל המשפחות המטופלות במחלקות הרווחה, כ־70% מתמודדות עם עוני. בחלק מהרשויות שיעור זה גבוה אף יותר.

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: "השנה הגדלנו את התקציבים והתוכניות לטיפול במשפחות וביחידים שחיים כיום בעוני. מגיפת הקורונה איננה רק בריאותית, היא גם מגיפה כלכלית המשפיעה על משקי בית רבים, ואנו רואים זאת בגידול בפניות לתמיכה ועזרה. כדי לסייע אנו מספקים מענים רבים, תוך קידום מדיניות המשרד לתת מענה מהיר ולשים דגש על מדיניות רווחה מונעת".

אחת מתוכניות הסיוע נקראת "נושמים לרווחה" והיא מתוקצבת ב־70 מיליון שקל לשנה. התוכנית סייעה עד תחילת השנה ל־10,830 משפחות החיות באי־בטחון תזונתי, ומהן 40% חד־הוריות. ב־2021 הרחיבה התוכנית את הסיוע לכ־1500 משפחות נוספות.

בעקבות החרפת המצוקה בקרב הנזקקים לסיוע הוגדל התקציב הממשלתי לביטחון תזונתי ותמיכה בארגוני הסיוע – מ־59 מיליון שקלים בשנת 2021 ל־106 מיליון ב־2022.