ברחבי הארץ התעוררה מחאה של מוזיאונים, גלריות, מוסדות תרבות ומוסדות אקדמאים נגד התנהלותו הדורסנית של ראש עירית רמת גן כרמל שאמה הכהן שיצא נגד היצירה "ירושלים" של האמן דוד ריב.

כזכור, בניגוד לצו הביניים שהוצא על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות עתירת האמן והאגודה לזכויות האזרח, האוסר על ראש העיריה להסיר את היצירה מקיר התערוכה, הפר שאמה הכהן את הצו והסיר את היצירה מקיר המוזיאון.

היצירה מעוררת המחלוקת "ירושלים" מורכבת מציור כפול של חרדי המתפלל בכותל כשלצד תמונה אחת מופיע הכיתוב "ירושלים של זהב" ובשניה "ירושלים של חרא" שהוצגה בתערוכה "המוסד – המוזיאון והישראליות" שאצרה סבטלנה ריינגולד האוצרת הראשית.

ביום שני השבוע הצביעו 11 חברי ועד המנהל של מוזיאון רמת גן בעד הסרת יצירתו של ריב. האירוע המתגלגל החל שלושה ימים לאחר פתיחתו המחודשת של מוזיאון רמת גן, עם פוסט שפרסם ראש עירית רמת גן כרמל שמאה הכהן ובו כתב: "חופש הביטוי הוא נשמת אפנו, עד שהוא מאיים להפוך לחופש השיסוי והביזוי, בטח היכן שהוא מתחיל לקבל ארומה של גזענות". 

ירושלים היא סמל. היא נמצאת בלבו של כל יהודי וקדושה לכל הדתות... מה היינו מרגישים ועושים אם היצירה הזו היתה במוזיאון בפולין, גרמניה או צרפת" תהה ואף הוסיף וביקש מתושבי העיר להצביע על גורלה של היצירה בהצבעה באמצעות אימוג'ים. לאות מחאה על הסרת העבודה של ריב, 25 האמנים בתערוכה, ובהם: ראידה אדון, זויה צ'רקסקי, אילת כרמי ומירב הימן , ארנון בן דוד, מיכל שמיר, אלדד רפאלי, ואחרים, שיגרו מכתב לאוצרת התערוכה בו תבעו להסיר את עבודותיהם ובמקביל כיסו האמנים את יצירותיהם בבד שחור. דוד ריב אף דרש להוריד  את העבודות הנוספות שלו מהתערוכה. 

לצד מחאת אמני מוזיאון רמת גן, קמה ונהייתה מחאה גורפת כנגד התנהלות ראש עירית רמת גן, ואיתה הבעת תמיכה בחופש האמנותי באמנים וצוות המוזיאון. גם דגלים שחורים הונפו בחלונות, בכניסות ובתוך גלריות ובתי ספר לאמנות.

"דגל שחור" קראה כותרתו של פוסט בעמוד הפייסבוק של איגוד האוצרות והאוצרים: "ראש עירייה מסיר עבודת אמנות ממוזיאון ציבורי בביריונות וכנגד החוק. הפעם לא עוברים לסדר היום ולא נכנעים לתרבות השיכחה. ביום רביעי, ה-29 בדצמבר, בשעה 14:00 ייערך דיון בעתירת האגודה לזכויות האזרח, בעקבות צו המניעה שראש העירייה, נציג ציבור, מתעלם ממנו בבוטות. אנו מעודדים את כל העוסקות.ים באוצרות ובאמנות להגיע ולא לעבור הפעם לסדר היום".

הגלריה לאומנות רמות מנשה (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)
הגלריה לאומנות רמות מנשה (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)

בנוסף קרא האיגוד למוסדות התרבות למיניהם להצטרף למחאה ולשלוח הודעות ותמונות עם דגלים שחורים שיועלו בגלריה הויראטואלית המתפתחת: "זו בוודאי אינה הפעם הראשונה שחופש הביטוי והתרבות נפגע במדינתנו, על אף שהוא מעוגן בחוק ועל אף שישנו אינטרס ציבורי רחב ומהותי בשמירה עליו. הפעם יש ניסיון נרחב שלא לעבור לסדר היום ולבטא את הפגיעה החמורה והמצטברת באמנות ובתרבות. לצד האמנים ששלחו הודעות למוזיאון להסיר את יצירתם, ואלו שהגיעו למוזיאון וכיסו את עבודותיהם בבד שחור, שהוסר על ידי שליחי ראש העירייה. מוסדות האמנות בוחרים, על פי חוק, לממש את זכותם לעצמאות פעולה ומחשבה ולהגנה על חופש הביטוי האמנותי".

בין המגיבים ליוזמה גם המוזיאונים הגדולים בישראל. מוזיאון ישראל התייחס בתגובתו דווקא לנעשה בין כתליו: "ההחלטה אילו יצירות מוצגות במוזיאון ישראל נתונה לשיקולם הבלעדי של אוצרי המוזיאון  לדורותיהם הפועלים על פי אמות המידה הנהוגות במוזיאון הגדולים והחשובים בעולם" נאמר בהודעה.

ממוזיאון תל אביב נשלחה ההודעה הבאה: "פתיחתו המחודשת של מוזיאון רמת גן היא רגע חשוב וחגיגי לתרבות בישראל: הצטרפות של מוסד ציבורי למחוייבות לאמנות ישראלית – להצגתה, טיפוח היוצרות והיוצרים וביסוס הקשר הקהל. לכן, מצער שרגע משמעותי זה היה כרוך במעשה קיצוני של הסרת יצירה מתצוגה. פניה לקהלים מגוונים מחייבת אחריות ורגישות ציבורית - נושא טעון המעסיק מוזיאונים בארץ ובעולם.
בין דיון מקצועי וציבורי לבין התערבות של גורם פוליטי בהכתבת פעולה, פעורה תהום. מבחינתנו – כאזרחים, כהנהלה וכצוות העובדים של  מוזיאון תל אביב לאמנות - במעשה זה נחצה קו".

לצד הברכות על התחדשות הפעילות במוזיאון רמת גן, והבעת סולידאריות נאמר בהודעת מוזיאוני חיפה (מוזיאון חיפה לאמנות, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הרמן שטרוק, מוזיאון מאנה כץ והמוזיאון הימי הלאומי): "חופש הביטוי והחופש האמנותי הם אבני יסוד ביכולת של מוזיאונים לתפקד ולפנות לקהלים מגוונים. המוזיאון הוא מרחב ראוי להצגת עמדות, לעיתים ביקורתיות ולרעיונות יצירתיים ומכאן כוחו. מוזיאוני חיפה סבורים שיש להימנע מכל מגבלה או 'הכפפה ושיקול הדעת חייב להיוותר בידי אנשי המקצוע במוזיאון שזו אומנותם".

גם במוזיאון וילפריד שבקיבוץ הזורע הביעו סולידאריות, וחיזוק לצוות המקצועי של והאמנים של מוזיאון רמת גן : "בהתאם לחוק, למוזיאונים חופש אמנותי מלא שאינו ניתן לערעור. נמשיך לשמור על על חופש זה, ועל עיקרון חופש הביטוי תוך יצירת מרחב לשיח תרבותי מכבד".

גלריית המדרשה (הירקון 19) תלתה דגל שחור בחלון הגלריה לאות מחאה על הפעולה האלימה של כרמל שאמה הכהן. "ראש העיריה חצה קו אדום ואי אפשר לעבור על זה בשתיקה" נאמר בהודעה.

בית המכירות הפומביות אקווה (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)
בית המכירות הפומביות אקווה (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)

גם המדרשה פקולטה לאמנויות ביטאה את מחאתה: "קהילת המדרשה מבקשת להביע את מחאתה אל מול ההתנהגות הדורסנית של עיריית רמת גן, ולחזק את ידי האמניות והאמנים המציגים במוזיאון רמת גן על התנגדותם האקטיבית מול הניסיון להגביל את חופש הביטוי האמנותי של כולנו. 

"הסרת הציור של דוד ריב מהתערוכה, הינה צעד המוכר לנו לצערנו הרב ממשטרים אפלים, ומעידה על חוסר הבנה יסודי של מהות החברה הדמוקרטית בכלל ושל תפקיד האמנות בה בפרט. ההתנהלות המביכה של האחראים מטילה כתם כבד על המוזיאון שזה עתה נפתח מחדש. אנו קוראים לכל האחראים להתעשת, להיזכר בחברה החופשית שאנו רוצים לחיות בה, ולהשיב את החופש האמנותי לאמניות, לאמנים ולאוצרת התערוכה".

נשות יריד "צבע טרי" בחתימתה של המייסדת והאוצרת הראשית יפעת גוריון התגייסו אף הן לתמוך: "אנו מחזקות את ידי האמניות והאמנים המשתתפים בתערוכת הפתיחה של מוזיאון רמת גן לאמנות ומתייצבות לצד המוזיאון וצוותו המקצועי. תפקיד האמנות לעורר תחושות מגוונות ולגרום לצופה לשאול שאלות. המוזיאון הוא הוא המקום להעלות נושאים רגישים ומורכבים, ולהניע לדיון.
אנו מוקיעות את סתימת הפיות במשחק הפופוליסטי המתנהל על גבם של האמנים".

בפנייתה לסטודנטיות והסטודנטים בתוכנית האוצרות בסמינר הקיבוצים כתבה ראש התוכנית דרורית גור אריה: "שוב, נפתח דיון בנוגע לחופש הביטוי בעולם האמנות. חשוב לנו להדגיש שזהו מדרון חלקלק, ואנו כבר מזמן לא בקצהו העליון. כאנשי תרבות אנו מאמינים שלא די להביט מן הצד ולחכות שהצדק יעשה.

המרכז לאומנות עכשווית בערד (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)
המרכז לאומנות עכשווית בערד (צילום: פייסבוק איגוד האוצרים)

"עלינו להביע את עמדתו של הרוב האילם באופן בלתי ניתן להכחשה: עולם האמנות לא יהיה שק חבטות, וחופש הביטוי מעוגן על פי שלל חוקים, ביניהם חוק המוזיאונים, ולא צריך ולא יכול לעלות שוב ושוב לדיון. פוליטיקאים משתמשים שוב ושוב בעולם האמנות באופן פופוליסטי ובקלות דעת. על כן חשוב לנו להגיד לכם, תלמידי ותלמידות התכנית לאוצרות: ברגעים שכאלו אל לנו לשתוק. אחרת, בעתיד, מי יודע מה יישאר מחופש הביטוי של כולנו".

גם "הגלריה לאמנות עכשווית ברמת השרון' יצאה בהודעת תמיכה: "חופש הביטוי וחופש היצירה הם חלק מזכויות האדם הבסיסיות , אך גבולותיהם נתונים בוויכוח מתמיד. אנו מברכים דיון זה וראוי שיתקיים במוזיאון, בגלריה ובכל מוסד תרבות שהם מרחבים לגיטימיים להצגתן של עמדות, ערכים ורעיונות ומכאן כוחם. כאשר אוטונומיה זו מופרעת יש בכך סכנה .הגלריה לאמנות עכשווית רמת השרון רואה בחומרה רבה הגבלה והכפפה של כל מוסד אמנותי בידי פטרוניו".

היום נמשך עדיין הדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב עם חידוש העתירה של האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח.