חברת נתיבי איילון סיימה אתמול את שלב נסיעות המבחן במתחם הניסויים שלה באשדוד, באמצעי התחבורה הציבורית החדש שעשוי להיכנס לשימוש בישראל במהלך השנתיים הקרובות, במטרה להילחם בפקקי התנועה. מדובר ב-MTEV: מערכת הסעת המונים שמהווה שילוב של רכבת קלה ואוטובוס, בכך שהיא בעלת שלושה קרונות בעלי תפוסה של בין 240-500 נוסעים, אך נוסעת על כבישים רגילים. 

במהלך חודש מרץ 2021 הגיע לראשונה לארץ כלי התחבורה המדובר, קיבל את הכינוי "רכבת על גלגלים", ונכנס אל תוך מרכז הניסויים הלאומי לתחבורה חכמה באשדוד. מאז, הרכבת המיוחדת עברה סדרת ניסויים מקיפים ומעמיקים, על ידי חברת נתיבי איילון ומשרד התחבורה, שכללו בין היתר: בדיקות בטיחות מחמירות, נוחות וחווית נסיעה, תפעול, נגישות לאנשים עם מוגבלויות והתאמה לטופוגרפיה הישראלית.

במשך מספר חודשים עברה הרכבת שורה ארוכה של בדיקות, חלקן בהשתתפות עשרות נוסעים. מטרות הניסוי היו בדיקת הנגזרות התפעוליות של הכלי והגעה למסקנות בדבר הדרישות התפעוליות שיביאו להתאמת המרכב לפרויקטים בישראל. הניסוי הסתיים בהצלחה. 

כאמור, להבדיל מרכבת קלה אשר נוסעת על מסילת ברזל ברוחב תקני, כלי זה הוא בעל גלגלי גומי ונוסע על כביש רגיל, כך שהוא אינו זקוק לסלילה של תוואי מיוחד עבורו. כמו כן, כלי רכב זה הוא חשמלי באופן מלא וידידותי לסביבה. טווח נסיעה שלו הוא כ-80 ק"מ בנסיעה בודדת, כאשר זמן הטעינה המלא שלו אורך כמה דקות. בנוסף, הרכבת נגישה לנכים ובעלי מוגבלויות. 

רכבת על גלגלים  (צילום: נתיבי איילון )
רכבת על גלגלים (צילום: נתיבי איילון )


ממשרד התחבורה נמסר כי הכלי שנוסה בארץ הוא "חצי אוטונומי" ועוקב אחרי מסילה וירטואלית במרכז הכביש כאשר הנהג שולט רק על העצירה וההאצה. בעתיד, הכלי יהיה אוטונומי באופן מלא.

לרכבת, נכון להיום, קיים תו תקן סיני והיא צפויה לקבל תקן אירופי ואמריקאי. במקביל, גם בישראל נעשית פעילות נרחבת שתכליתה להסדיר את התקינה ולהתאימה לישראל. השלב הבא של הניסוי יכלול את הסדרת התקינה ובחינה של הפעלת הרכבת בפרויקטים שהמאפיינים ההנדסיים שלהם מתאימים לרכבת על גלגלים, מתוך מטרה להביא את היתרונות של כלי הרכב לכבישים ברחבי הארץ.

עילם שגיא, המשנה למנכ"לית משרד התחבורה מסר: "'רכבת על גלגלים' היא כלי תחבורה ציבורית ייחודי וחדשני המספק חווית נסיעה איכותית. אחרי סדרת ניסויים מקיפה ומעמיקה בה נבדקו נושאי בטיחות, נגישות לאנשים עם מוגבלויות והמאפיינים התחבורתיים הייחודיים לישראל, אנחנו נכנסים לשלב הבא". 

עוד אמר: "עכשיו נצא לשלב הבא שעיקרו תקינה ובדיקת היתכנות כלכלית ועסקית, כדי לשלב את ה’רכבת על גלגלים' במקומות הייעודיים ברחבי הארץ".