חמישה טונות של בשר שמקורו בשחיטה שחורה או בהברחה מהשטחים וממדינות זרות, אשר אינו ראוי למאכל אדם ומהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור, נתפסו במהלך תקופה של כחודש וחצי במסגרת שותפות של יחידת הפיצו”ח של משרד החקלאות במבצע “מסלול בטוח” שמובילה המשטרה.


נציין שמדובר בתפיסות בשר שהושמד במקום, במקומות שסומנו על ידי חטיבת המודיעין של המשטרה בעקבות מידע של יחידת הפיצו”ח כיעדים שנבחרו מבעוד מועד ונבחנו היטב כחלק ממחוללי הפשיעה במגזר הערבי. עד כה, נפתחו תיקי אכיפה ב־11 מקרים, וכשעורכים השוואה מול שנת 2021 כולה, שבמהלכה נתפסו 18 טון בשר משחיטה שחורה, אין ספק שמדובר בהישג חסר תקדים ובעל משמעות והשלכות בריאותיות מהותיות עבור הציבור.


רועי קליגר, יו”ר יחידת הפיצו”ח במשרד החקלאות, אמר: “הצטרפנו בסוף נובמבר למבצע שאותו מובילה משטרת ישראל - ואנחנו שותפים נאמנים, כשבכל שבוע יש לנו לפחות פעילות אחת, שבעטייה אנחנו נכנסים לערים המעורבות והכפרים המיועדים, ומבצעים פעולות אכיפה בתחום השחיטה השחורה של בשר מהשטחים. אין ספק כי עבור אזרחי מדינת ישראל מדובר בהישג ענק, מאחר שאותם מקומות משמשים כספקים למסעדות ברחבי הארץ, ולא רק עבור המסעדות המקומיות”.


קליגר מוסיף כי שחיטה שאינה מתבצעת על פי חוק מפירה כללים ברורים, והיא מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור. נבהיר כי מדובר במבצע שבו לראשונה מתחברים כל גופי האכיפה יחד. המבצע אומנם מתוכנן ומובל על ידי המשטרה, וכל הפשיטות מגובות ומאובטחות על ידי המשטרה, אבל לכל גוף אכיפה הוקצו פעולות עצמאיות על פי יעדי מקום שנקבעו מראש, והן מאושרות על ידי חטיבת המודיעין של המשטרה.


מאז שהחל המבצע, בוצעו 12 “פעולות מניפה”, כלומר פעולות שבהן היו שותפים כלל הארגונים, ומדובר במקומות שאובחנו כבעייתיים כמו אום־אל פחם, ג’דידה מכר טובא זנגריה וכפרים נוספים. משרד החקלאות נכנס לפעולה ולוקח על עצמו אחריות לבצע איתור ותפיסות של בשר, ביצים ומזון מן החי והצומח, כשהתוצאות שם גם מגבירות את המשילות וגם מראות למגזר הערבי כי האכיפה היא שוויונית.


נצ״מ דרור אסרף, ממובילי מבצע “מסלול בטוח” מטעם משטרת ישראל, אמר: “התוצאות בשטח מגבירות את המשילות ביישובי החברה הערבית. אנחנו עובדים בשילוב עם כלל גופי האכיפה. אנחנו שומרים על בריאות הציבור, והציבור הערבי מבקש שנגיע לפעילות האכיפה הזאת. אנחנו פועלים מול יעדים שנבחרו על ידי המשטרה, והתוצאות מצוינות. מדובר במבצע שלא היה כמותו”.