תופעה חדשה בבירה - " שומרים על העיניים" - גברים חרדים משחיתים תמונות של נשים. ומה יהיה השלב הבא? "יצאתי ממשחק של הפועל וראיתי את הפרסומת של רותם סלע מושחתת בענק ופשוט התעצבנתי", סיפרה בראיון למעריב טל ליפצין, תושבת העיר ירושלים ומייסדת מאבק "חאלס להשחתת נשים". ליפצין, סמנכ"לית לשעבר של תנועת "התעוררות" ופעילה חברתית, החליטה לצאת למאבק כנגד תרבות ההשחתה שהחלה בירושלים.

התמונה של רותם סלע שהושחתה בירושלים (צילום: פרטי)
התמונה של רותם סלע שהושחתה בירושלים (צילום: פרטי)

ליפצין, שכתבה פוסט מחאה יש לומר, לא ציפתה ששבוע אחר כך היא תעמוד בראש מאבק חשוב לחברה ככלל ולנשים בפרט. "אחרי שהעלתי את הפוסט גיליתי שיש עוד אנשים שמרגישים כמוני. החלטתי לפתוח קבוצת וואטסאפ ויחד עם אריאל בזיז הקמנו את מטה המאבק למען העלאת מודעות, באכיפה, בחינוך, בפעולות פרלמנטריות וביצירת קשרים בתוך החברה החרדית. חשוב לציין שמדובר בקומץ בחברה ולא בחברה החרדית כולה, ואנחנו נכונים לשתף איתם פעולה", סיפרה יוזמת המחאה.

שלט עם פניה של שרון אלרעי פרייס הושחת  (צילום: פרטי)
שלט עם פניה של שרון אלרעי פרייס הושחת (צילום: פרטי)

ליפצין, שגרה בירושלים כבר כשלוש שנים, סיפרה כי אין תמונה של אישה שאיננה הושחתה או נגנזה. לדבריה, מדובר בחבר'ה צעירים שרואים שלטים גמורים ואין אף אחד שמקבל את הדין על כך, מה שהופך את החיים בעיר להיות עול ונטל שקשה לצפייה לצעירים שגרים בעיר.

תופעת "שמירת העיניים" החלה מהרצון של הגברים החרדים לא לראות אישה מלבד האישה שלהם. מבחינתם היו רוצים שהמרחב הציבורי יאפשר להם לא להיחשף לתמונות כאלה, ולכן  במקרים רבים הם לא יוצאים מהמרחבים החרדיים על מנת לא להיתקל לא בנשים ולא בתמונות של נשים. באשר לעיתונים החרדיים לא יפורסמו תמונות של נשים.

כמו כן, הפעולות האלימות כלפי שלטי נשים נובעות מאותם גברים קיצוניים שלא מעוניינים לפגוש נשים במרחב הציבורי או מנגד ילדים אשר מחפשים ריגושים. חומרת המעשה נטועה בנרטיב חברתי של הדרת נשים. "כרגע יש אוזלת יד מוחלטת. עיר הבירה של ישראל מדירה נשים מהמרחב הציבורי. כנראה שכאן זה איראן!", אמרה ליפצין בראיון. 

גם על משאיות (צילום: אפרת יגור)
גם על משאיות (צילום: אפרת יגור)

"חאלס להשחתת תמונות נשים" הינה תנועת מאבק אשר קוראת תיגר לאלימות שחוות נשים בחברה. ושוב עולה השאלה - מה יהיה השלב הבא? אך ליפצין לא רוצה לענות על השאלה. היא ישר חושבת קדימה כיצד למגר את התופעה: "בימים אלו מתגבש דיון לגבי תיקון לחוק העונשין ולפיו יוטל מאסר של שלושה חודשים על מי שמשחית או מקלקל בכוונה מודעה או שלט. המאבק שלנו פועל בנוסף גם למען אפשרות של תוספת הגדלת הקנס כאשר מדובר בהדרת נשים", סיפרה ליפצין.

כחלק מהמאבק בשבועות הקרובים תעלה לקריאה ראשונה הצעת חוק, שחלק מיוזמיה הם ח"כ אלכס קושניר ויוליה מלינובסקי, במטרה לאפשר את הגדלת הקנס על השחתה של מודעות עם פנים של נשים, בנוסף על שלושת חודשי המאסר על השחתה שכבר מעוגנים בחוק. "האכיפה בירושלים לא מתבצעת וגם לא הוכנס לתקציב השנתי אכיפה על ידי מצלמות מצלמות. כרגע יש אוזלת יד מוחלטת", זעקה ליפצין. היום זו השחתה של תמונה, אך מה יקרה מחר?

בשבועות הקרובים תעלה לקריאה ראשונה הצעת חוק שמיוזמיה ח״כ אלכס קושניר ויוליה מלינובסקי, שתאפשר להגדיל את הקנס על השחתה של מודעות עם פנים של נשים, בנוסף על שלושת חודשי המאסר על השחתה שכבר מעוגנים בחוק.

תגובת יו"ר התעוררות ויו"ר אופוזיציה בירושלים, עופר ברקוביץ': "תופעת הדרת הנשים ופגיעה בשלטי נשים היא תופעה בזויה ההולכת ומתגברת ללא מענה אמיתי מצד ליאון, העירייה והמשטרה. "התעוררות" בראשותי נלחמת בנושא כדי לטפל בעבריינים בפוגעים ומדירים ביד קשה וכדי לשמור על המרחב הציבורי בירושלים נעים וסובלני. בדיוני התקציב 2022 העליתי דרישה לתקצב הצבת מצלמות ייעודיות בשטחי פרסום מרכזיים בעיר ולפעול באכיפה ובהגברת הנוכחות של נשים במרחב הציבורי. לצערי הקואליציה של ליאון סירבה להצעה, ולא ניכר כי המציאות של השחתת שלטי נשים מטרידה אותם".